کد خبر: 943117
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹
جوان گزارش می‌دهد
اگرچه آمار فوت‌شدگان ناشی از گازگرفتگی در کردستان با کاهش 37 درصدی مواجه است اما عدم رعایت نکات لازم در ارتباط با وسایل گازسوز در منزل، باز چنین مرگ‌هایی رقم خواهد خورد.

به گزارش خبرگزاری جوان از سنندج، بی‌توجهی به استانداردهای لازم و رعایت نکردن اصول ایمنی در استفاده از وسایل گازسوز سهم زیادی در افزایش مرگ و میر ناشی از گازگرفتگی به دنبال  دارد.

در این میان با تدبیر و آگاهی‌بخشی به افراد جامعه می‌توان ضمن افزایش ضریب اطمینان از منابع گرمایشی، مرگ‌های خاموش را به کمترین میزان ممکن رساند.

هر ساله با شروع فصل سرما شاهد اخباری مبنی بر جان باختن تعدادی از هموطنان به دلیل مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن هستیم.

 به دلیل سردشدن هوا در زمستان و افزایش استفاده لوازم گرمازا و بی‌احتیاطی در استفاده از بخاری‌های معیوب، همچنین رعایت نکردن اصول ایمنی شاهد افزایش این مرگ‌های بی‌صدا هستیم.

مونواکسیدکربن که بر اثر ناقص سوختن کربن بوجود می‌آید گازی بسیار سمی است، اما رنگ و بوی خاصی ندارد به همین دلیل کربن مونواکسیدکربن قاتل نامریی نامیده می‌شود.

با انتشار مونوکسیدکربن در یک محیط بسته این گاز سمی به راحتی از ریه وارد جریان خون می‌شود و به هموگلوبین خون متصل می‌شود.

هموگلوبین ترکیبی است در گلبول‌های قرمز خون که اکسیژن را در بدن حمل می‌کند و در بافت‌های محیطی آن را برای استفاده سلول‌ها آزاد می‌کند.

هنگامی‌که مونوکسیدکربن به هموگلوبین متصل شود دیگر آن‌ها را رها نمی‌کند، چرا که میل ترکیبی مونوکسید کربن با هموگلوبین بسیار بیشتر از اکسیژن است.

بتدریج که میزان مونوکسیدکربن خون بالا می‌رود میزان هموگلوبین آزاد و در دسترس برای انتقال اکسیژن کاهش می‌یابد در نتیجه اکسیژن دیگر به بافت‌ها از جمله مغز نرسیده و موجب مسمومیت و در نتیجه سیستم عصبی دچار اختلال می‌شود و قدرت هرگونه اقدامی از مسموم سلب می‌شود و فرد به نوعی به خواب ابدی و مرگ آرام تن می‌دهد.

میل ترکیبی مونواکسیدی کربن با هموگلوبین خون حدود 250 برابر بیشتر از میل ترکیب با گاز اکسیژن است.

استنشاق هوای آلوده به گاز مونواکسیدکربن مانع اکسیژن رسانی به بافت‌های بدن می‌شود و می‌تواند موجب آسیب‌های مغزی می‌شود.

 سردرد، تهوع، تنگی نفس، ضعف و بی حالی، سرگیجه از دست دادن  هوشیاری و نهایتا مرگ از علایم مسمومیت با مونوکسیدکربن است.

با توجه به اینکه علایم اولیه مسمومیت مانند علایم سرماخوردگی است، لذا افراد به اشتباه تصور می‌کنند که دچار سرماخوردگی شده‌اند و به آن توجه نمی‌کنند.

چنانچه فرد در این مرحله متوجه خطر شود با خارج‌شدن از فضای آلوده می‌تواند از پیشرفت مسمومیت پیشگیری کند در همین راستا هرگونه سردرد، سرگیجه، تهوع و سستی و خواب آلودگی هنگام استفاده از وسایل گرمایشی را  باید جدی گرفت و در و پنجره‌ها را باز و سپس سیستم گرمایشی را بررسی کرد.

همچنین پس از شروع علایم اولیه مسمومیت به دلیل غیراختصاصی بودن و شباهت علایم با سرماخوردگی فرد اقدام خاصی انجام نمی‌دهد تا آنجا که این علایم پیشرفت کرده و منجر به بیهوشی و مرگ شود.

راه‌های پیشگیری از مرگ و مسمومیت با گاز co

کارشناس مسؤول سوانح و حوادث مرکز بهداشت سنندج در این باره می‌گوید: با رعایت چند اصل ایمنی ساده و صرف کمترین هزینه بخوبی می‌توان از بروز این وقایع تلخ جلوگیری کرد.

شراره باقری افزود: رعایت نکات ایمنی در نصب و بکارگیری وسایل گرمایشی در فصول سرد سال عمل به توصیه‌های ایمنی در زمینه سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز مونواکسیدکربن از دودکش این وسایل می‌تواند بخش عمده‌ای از این حوادث را بکاهد.

وی با تاکید بر اینکه مونواکسیدکربن محصول احتراق ناقص مواد سوختی است، گفت: اگر وسیله‌ای که با سوخت کار می‌کند دارای عملکرد معیوب باشد یا به طور صحیح نصب شده باشد یا دارای  دودکش مناسب نباشد می‌تواند منبع تولید و انتشار گاز بشمار آید.

وی اظهار کرد: اگر به دلایلی مانند تامین‌نشدن هوای تازه، مسدود بودن دودکش، اشکال در وسیله گازسوز، خارج شدن دودکش از دیوار یا وسیله گاز سوز، نداشتن کلاهک و ارتفاع لازم عمودی شرایط ایمن فراهم نشود گاز سمی مونواکسیدکربن در  فضای مسکونی منتشر می‌شود.

وی نقص فنی در نصب لوله‌های دودکش، بکارگیری نوع نامناسب دودکش، خروجی و کلاهک نامناسب گازگرفتگی یا شکستگی و جداشدن اتصالات دودکش و از همه مهم‌تر تهویه ناکافی محیط از علل عمده تولید و انتشار گاز مونوکسیدکربن در محیط عنوان کرد.

برای پیشگیری از مرگ و مسمومیت با گاز co از بخاری‌های مستعمل فرسوده  بدون دودکش یا دارای دودکش نامناسب و غیراستاندارد استفاده نکنیم و استفاده از بخاری‌های بدون دودکش به هیچ وجه از تولید گاز مونواکسیدکربن جلوگیری نمی‌کند.

مرگ 7 کردستانی بر اثر گازگرفتگی

مدیرکل پزشکی قانونی استان کردستان هم در این راستا می‌گوید: در  در 9 ماه نخست سال‌جاری تاکنون هفت نفر در کردستان بر اثر گاز گرفتگی جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد پنج نفر مرد و دو نفر خانم بوده‌اند.

غلامرضا همایون‌پور اضافه کرد: آمار فوت‌شدگان بر اثر گاز گرفتگی در 9 ماه سال گذشته نیز 11 نفر شامل 9 مرد و دو زن بر اثر گاز گرفتگی در استان جان  خود را از دست داده‌اند.

وی اظهارکرد: آمار فوت‌شدگان بر اثر گازگرفتگی در کردستان در 9 ماه سال‌جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 37 درصد کاهش یافته است.

به گزارش جوان؛ شرکت گاز کردستان بیش از  503 هزار مشترک در بخش‌های خانگی، تجاری و صنعتی دارد و 99.9 درصد جمعیت شهری و حدود 85 درصد جمعیت روستایی این استان زیرپوشش شبکه گاز هستند.

در مجموع 95.6 درصد جمعیت استان  معادل یک میلیون و 533 هزار نفر از نعمت گاز بهره‌مند هستند.

انتهای پیام/ 85 / 2330

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر