کد خبر: 943079
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۸
رئیس سازمان بسیج زنان:
در حالی که سینا کلهر مدیرکل مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس از ثبت سالانه ۴۰ هزار ازدواج زیر ۱۴ سال در کشور خبر داده است، رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور گفت: «قانون، ازدواج زیر ۱۳سال دختران را ممنوع کرده است اگر هم جایی انجام شود، خلاف است. البته این ممنوعیت به فرهنگسازی نیاز دارد و هنوز در نقاطی این نوع ازدواج‌ها رخ می‌دهد.»
مینو اصلانی درباره ازدواج دختران زیر ۱۳ سال افزود: طبق قانون در کشور ازدواج زیر ۱۳سال غیرقانونی است، اگر هم آماری از چنین ازدواج‌هایی وجود دارد در مراکز ثبت احوال ثبت نمی‌شود و حتماً برای کسی که غیرقانونی عمل کند، مشکلاتی به وجود می‌آید.
وی گفت: باید قانون اجرا شود و اگر کسانی این قانون را رعایت نکنند، باید با آن‌ها برخورد کرد و معتقدم اگر این قانون به درستی اجرا شود، دیگر به طرح جدیدی نیاز نداریم و مجلس باید بتواند بر اجرای قوانین نظارت داشته باشد. اصلانی تصریح کرد: قانون، ازدواج زیر ۱۳ سال را ممنوع کرده است، باید نمایندگان دنبال مطالبه‌گری و نظارت باشند.
رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور اضافه کرد: این همه قانون روی زمین باقیمانده است، چرا برای اجرایی کردن سند جمعیت یک‌بار صحبت نمی‌شود، بسیاری از مسائلی که اجرا می‌شود برخلاف سند جمعیت است و به سند تنظیم خانواده دامن زده می‌شود و پیشرفتی در زمینه جمعیت نمی‌بینیم. در حالی که حدود سه چهار سال قانون و سند ملی جمعیت ابلاغ شده است، اما هیچ کس کاری برای آن انجام نمی‌دهد. رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور با انتقاد از انفعال نمایندگان مجلس از پیگیری و نظارت بر اجرای قوانین مترقی که جامعه را به سوی آرامش می‌برد، گفت: هنوز سند جمیعت و قانون حمایت از خانواده و سند عفاف و حجاب اجرایی نشده است و نمایندگان باید برای اجرایی شدن آن‌ها قدم بردارند. اگر هم خلاف آن اجرا می‌شود از مراجع نظارتی به عنوان ناظر برای اجرای قوانین استفاده کند.
سینا کلهر، مدیرکل مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس پیشتر گفته بود که هرساله حدود ۴۰هزار ازدواج زیر ۱۴سال در کشور ثبت می‌شود که استان‌های زنجان، آذربایجان‌شرقی و خراسان شمالی به ترتیب رتبه‌های نخست تا سوم این آمار را از آن خود کرده‌اند.
کلهر اظهار داشت: در گروه سنی زیر ۱۴سال هر سال حدود ۴۰هزار ازدواج و هزار مورد طلاق گزارش می‌شود. البته بیشترین مورد طلاق در کشور برای گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال است.
براساس ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی فعلی، دختران قبل از سن ۱۳ و پسران قبل از ۱۵ سال با اذن والدین حق ازدواج دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار