کد خبر: 943052
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
وزارت بهداشت در ارزیابی اعتبار دانشگاه‌های خارجی ثبات ندارد
گاهی دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم و وزارت بهداشت از لیست دانشگاه‌های معتبر خارج می‌شوند و همین موضوع سرگردانی دانشجویان مشغول به تحصیل یا دانشجویان خواهان تحصیل در این دانشگاه‌ها را به همراه دارد.
ابراهیم مشیریان
سرویس دانشگاه جوان آنلاین: گاهی دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم و وزارت بهداشت از لیست دانشگاه‌های معتبر خارج می‌شوند و همین موضوع سرگردانی دانشجویان مشغول به تحصیل یا دانشجویان خواهان تحصیل در این دانشگاه‌ها را به همراه دارد.

به طور نمونه درحالی که در سال ۲۰۱۷ نام سه دانشگاه اوکراین در لیست دانشگاه‌های معتبر وزارت بهداشت حضور داشت؛ براساس اعلامیه جدید وزارت بهداشت که مربوط به سال ۲۰۱۹- ۲۰۱۸ میلادی می‌شود تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی این کشور نامعتبر شناخته شده‌اند.

تبصره‌ای جدید به نماینده علمی

ناگفته نماند در لیست پنج ماه گذشته وزارت بهداشت که در آن لیست اعتبار مدارک دانشگاه‌های خارجی مورد تأیید این وزارتخانه طی سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ منتشر شده بود حرفی از نامعتبر بودن مدارک تحصیلی رشته پزشکی دانشگاه‌های کشور اوکراین منتشر نشده بود و دانشجویان این دانشگاه‌ها با گذشت حدود هفت ماه از سال ۲۰۱۸ در جریان نامعتبر بودن مدارک تحصیلی دانشگاه‌های اوکراینی قرارگرفته‌اند.
بر اساس اعلام سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تبصره‌ای جدید به نماینده علمی جمهوری اسلامی ایران در روسیه، روسیه سفید، اوکراین و آسیای میانه اعلام کرد با توجه به درخواست دانشجویان شاغل به تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه‌های اوکراین مبنی بر اعتبار دانشگاه‌های مذکور، دانشگاه‌های کشور اوکراین در لیست مورد تأیید وزارت بهداشت قرار ندارند.
دراین شرایط این سؤال مطرح می‌شود که وزارت بهداشت چگونه پاسخ ضرر میلیونی متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه‌های اوکراین را می‌دهد؟

اشتیاق جوانان به اوکراین

مسئولان وزارت بهداشت اصراردارند براساس معیار‌های علمی اقدام به رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و ارزیابی مدارک تحصیلی آن‌ها می‌کنند، اما باز هم باید به این ابهام پاسخ داده شود که چرا در شرایطی که تعداد پذیرفته شدگان در رشته پزشکی در ایران محدود است و در کشور‌هایی مانند اوکراین، بلاروس و... به علت پایین بودن نسبی هزینه‌های تحصیل و امکان تحصیل به زبان انگلیسی، درخواست جوانان برای تحصیل طی سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است؟

چرا دقت بیشتری در زمان انتشار لیست دانشگاه‌های معتبر نشده است و چرا به دلیل بی‌توجهی مسئولان باید هزینه، زمان و انگیزه جوانان مشتاق به تحصیل در این رشته که شانس کمی در ایران برای تحصیل دارند از میان برود؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها