کد خبر: 943044
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱
منتقد سینما و تلویزیون گفت: در اکثر فیلم های وایدا نگاه ایدئولوژیک مسلطی وجود دارد اما در فیلم کاتین نگاه داستان گویی روان تر است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس؛ فیلم کاتین روز یکشنبه 30 دی ماه در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مورد بررسی و نقد قرار گرفت.

این فیلم محصول کشور لهستان و ساخته آندری وایدا است. داستان این فیلم مربوط به فاجعه سال 1940 است به طوری که آلمان نازی از یک طرف و شوروی از طرف دیگر، لهستان را اشغال می کنند. آندری، افسر ارشد ارتش لهستان، اسیر ارتش شوروی می شود. آنا، همسر او نزد مادر آندری می ماند و منتظر خبری از سوی آندری. خبری که خیلی دیر می رسد...

رامیتن شهبازی منتقد سینما و تلویزیون در این جلسه گفت: کارگردان این فیلم شاخص است چرا که وایدا در 81 سالگی این فیلم را ساخته و برای کارگردانی فیلمی با یک فرد سالخورده مواجه هستیم.

وی ادامه داد: این مقدار تنش، حرکت و تصاویر زیبا در این فیلم با توجه به اینکه وایدا در فیلم های قبلی خود به دنبال زیبایی شناسی نبوده است، آن را متفاوت کرده است.

شهبازی با اشاره به اینکه یک وجهه مستند نمایی در فیلم های وایدا همیشه وجود دارد، افزود: اما در فیلم کاتین گویا با وایدا رقیق القلب تری مواجه هستیم و نمی تواند در برابر این کشتار واکنش نشان ندهد البته این واکنش نشان دادن را به سمت نمی برد که فیلم را از وجوه ترسناک دور کند.

منتقد سینما و تلویزیون گفت: وایدا هنرمندانه فیلم را تمام می کند و در این فیلم به سیاهی و تلخی بسیار تاکید می کند.

وی تصریح کرد: در بخشی از فیلم می بینید که افسر وارد خانه می شود و درون یک دالانی می رود تا به آن دادگاه سوری که ارتش سرخ در آن حضور دارند، وارد شود، این را به خوبی با زمانی که دختر موهایش را کوتاه می کند و دستگیرش می کنند، مقایسه کرده است و او را هم به دالان می برند.

شهبازی ادامه داد: وایدا از هم نشینی این سکانس ها می خواهد معانی ای را ایجاد کند آدم ها برای هر دوره ای که باشند این زنجیره باز نخواهد ایستاد و آنها درون یک تاریکی فرو می روند و وقتی جنگی رخ می دهد آنها قربانی هستند.

منتقد سینما و تلویزیون اظهار کرد: وقتی دختر بر می گردد بالا را نگاه می کند، گویا برای آخرین بار است که روشنایی را می بیند و به عمق سیاهی می رود و بعد زمان گذشته را می بینیم که ژنرال فرار می کند و باز این متناظر با سربازی است که درجه اش کمتر است و وقتی او فرار می کند، تیر خلاص به او می زنند.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد ژنرال از روی ترس فرار نمی کند بلکه یک جور تن ندادن به مرگ و تسلیم خفت شدن است. فیلم تمام هدف خود را در چنین پلانی جمع کرده است که می خواهد نشان دهد ایستادگی می کنیم و شاید دهن کجی به تاریخ باشد.

شهبازی با اشاره به اینکه وایدا نگاه و شعار خودش را با این فیلم بیان می کند زیرا او به دنبال حرف های اجتماعی است، گفت: صحنه آخر با خون شروع می شود و خون و تاریکی در تخیل غربی نماد ترس  از مرگ است و وقتی خون را می بینند متوجه می شود که چگونه این افراد سلاخی می شوند.

منتقد سینما و تلویزیون بیان کرد: سیاهی در فیلم به نمایش گذاشته می شود به گونه ای که انسان در حال، گذشته و آینده اش در سیاهی فرو می رود و این یک نگاه سینمایی است و البته نگاه متعادل شده وایدا در این فیلم است.

وی با بیان اینکه در اکثر فیلم های وایدا نگاه ایدئولوژیک مسلطی وجود دارد اما در این فیلم نگاه داستان گویی روان تر است، ادامه داد: تاریخ کهن چون تکرار می شود، نگاه ایدئولوژیک وجود دارد و طبیعی است که ارتش سرخ به عنوان قطب منفی و جلاد نشان داده شود.

شهبازی تاکید کرد: در این فیلم انسان های برجسته کشته می شوند و نشان می دهد این نخبه کشی به این شکل منفی باعث می شود که فقط زن ها بمانند و فیلم نیز با 3 زن تمام می شود.

منتقد سینما و تلویزیون گفت: در این فیلم نگاهی وجود دارد که معطوف به شخص نیست و راجع به یک نگره تکرار آمیز صحبت می کند. نگاه این فیلم کلان تر است زیرا اینجا انسان ها قربانی می شوند و نه فقط یک انسان.

وی با بیان اینکه فیلم نگاه کلی نگری دارد اما قابل تعمیم است، افزود: در این فیلم دائم با قربانی شدن ها مواجه هستیم و هر یک از انسان ها در این فیلم نماینده یک کل و جمع هستند.

شهبازی در پایان خاطر نشان کرد: پایان فیلم به گونه ای تمام می شود که مزه تلخ آن تا مدتی در ذهن بیننده باقی می ماند.

شایان ذکر است؛ این برنامه ساعت 18 عصر با حضور رامتین شهبازی منتقد در تالار هویزه نقد و بررسی  شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار