کد خبر: 942861
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۸
توسط جهادگران بسیج سازندگی ثبت شد
بررسی عملکرد بسیج سازندگی نشان می‌دهد که در عرصه‌های مختلف کارنامه خوبی از خود به جای گذاشته است به طوری که فقط در سال جاری و طی ۹ ماه در چارچوب مأموریت ذاتی خویش هزاران طرح در بخش سازندگی و محرومیت‌زدایی به اجرا درآورده است.
محمدرضا هادیلو
سرويس ايران جوان آنلاين: سال ۱۳۷۹ بود که از گوشه و کنار کشور خبر می‌رسید گروه‌هایی با نیت سازندگی و رفع محرومیت به مناطق نیازمند می‌روند و در کنار ساکنان آن مناطق به رفع محرومیت‌ها می‌پردازند. این گروه‌ها به نام گروه‌های جهادی شهرت یافتند و بسیج سازندگی نیز برای خدمت‌رسانی به روستا‌ها و مناطق محروم کشور با استفاده از توان و ظرفیت‌های جوانان و داوطلبان حرکت‌های جهادی تشکیل شد. نهادی که حالا ۸ هزار و ۸۰۰ گروه سازندگی مردمی را در کشور تشکیل داده و توانسته‌اند بیش از ۱۰۰ هزار پروژه عمرانی و خدمت‌رسانی را طراحی و اجرا کند و با گسیل سالانه هزاران دانشجوی پزشکی و کشاورزی به روستا‌ها کمک بسیاری به امر بهداشت و کارآفرینی روستایی نماید.

بررسی عملکرد بسیج سازندگی نشان می‌دهد که در عرصه‌های مختلف کارنامه خوبی از خود به جای گذاشته است به طوری که فقط در سال جاری و طی ۹ ماه در چارچوب مأموریت ذاتی خویش هزاران طرح در بخش سازندگی و محرومیت‌زدایی به اجرا درآورده است. بر اساس گزارش‌ها از ابتدای سال ۱۳۹۷ عملیات اجرایی ۵ هزار و ۶۲۷ پروژه محرومیت‌زدایی کوچک در سطح کشور شروع شده که تا پایان آذرماه و به همت بسیجیان و جهادگران از این تعداد ۱۹۸۰ پروژه به بهره‌برداری رسیده است که با اجرای این طرح‌ها، در مناطق محروم کشور صد‌ها واحد مسکونی، مدرسه، مسجد و درمانگاه، احداث، بازسازی و مرمت شده است. نکته مهم آن که فعالیت‌های سازندگی و محرومیت‌زدایی بسیج سازندگی فقط به مناطق محروم و روستایی محدود نمی‌شود بلکه این نهاد مردمی در محله‌های آسیب‌پذیر کلانشهر‌ها و شهر‌ها هم خدمات گسترده‌ای ارائه کرده است. به عنوان نمونه فقط در ۹ ماه نخست امسال انجام هزار و ۳۵ پروژه در ۳۱۳ محله آسیب‌پذیر ۱۸۴ شهر هدف‌گذاری شد که عملیات اجرایی ۴۹۴ پروژه از این تعداد شروع شده و در حال تکمیل است. ساخت مسکن برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) دیگر خدمتی است که بسیج سازندگی در سال جاری آن را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده به طوری که در ۹ ماهه ۱۳۹۷ عملیات اجرایی احداث ۱۰ هزار واحد مسکن برای مددجویان کمیته امداد شروع شده است که ساخت این تعداد واحد مسکونی آن هم بدون بودجه و اعتبار دولتی، درخور تحسین است. آبخیزداری و بیابان‌زدایی دیگر خدمتی است که بسیج سازندگی در حوزه سازندگی و محرومیت‌زدایی آن را بر عهده دارد و ۹ ماهه امسال ۷۰۰۰ هکتار آبخیزداری و بیابان‌زدایی در مناطق مختلف کشور صورت گرفته است. بسیج سازندگی در یک سال گذشته پس از وقوع زلزله کرمانشاه، بخشی از مسئولیت بازسازی مناطق زلزله‌زده را برعهده گرفت و تاکنون در همین راستا ۷۰۰ واحد مسکونی برای زلزله‌زدگان کرمانشاه احداث و تحویل هموطنان زلزله‌زده کرده است.

گروه‌های جهادی طلایه‌داران خدمت‌رسانی

اعزام گروه‌های جهادی به مناطق محروم ازجمله فعالیت‌های منحصربه‌فرد بسیج سازندگی در سالیان اخیر است که برکات فراوانی برای کشور داشته است.
گروه‌های جهادی شامل نخبگان، متخصصان، جوانان و دانشجویانی است که بدون چشمداشت مادی، راهی مناطق محروم و روستا‌های دورافتاده کشور می‌شوند و اقدام به ارائه خدمات عمرانی، بهداشتی، پزشکی، آموزشی و فرهنگی به ساکنان این مناطق می‌کنند.

بر همین اساس و در ۹ ماهه سال ۱۳۹۷ تعداد گروه‌های جهادی از ۷ هزار و ۱۲۳ گروه به ۱۰ هزار و ۹۹۰ گروه افزایش یافت. بسیج سازندگی در سال‌جاری با هدف فراهم کردن زمینه خدمت‌رسانی گروه‌های جهادی در طول سال و تمرکز بر جغرافیای هدف مشخص به مدت سه تا پنج سال برای کمک به الگوسازی و خدمت‌رسانی، گرو‌های جهادی را به رده‌های جامعه پزشکی، جامعه زنان، بخش دانش‌آموزی، بخش دانشجویی، بخش عشایر، بخش کارمندی، بخش رسانه، ورزشکاران، بخش کشاورزی، بخش عمران، بخش صنعت، بخش کارگری، حقوقدانان، پیشکسوتان، محلات، طلاب، هنرمندان و گروه‌های مستقل تقسیم‌بندی کرده است. در مدت مذکور بیش از ۵۹۷ هزار نفر به اردو‌های جهادی اعزام شده‌اند و مردم مناطق محروم کشور طعم خدمات بی‌مزد و منت آن‌ها را چشیده‌اند. بسیج سازندگی برای هدفمند‌سازی اعزام گروه‌های جاری، امسال اقدام به تشکیل شورای جهادی شهرستان‌ها و مجمع جهادی استان‌ها با حضور مسئولان گروه‌های جهادی برای کمک به سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، اندیشه‌ورزی و رصدگری فعالیت‌های جهادی کرد. در همین رابطه و در هفته دفاع مقدس امسال شاهد برگزاری رزمایش خدمت به مدت ۳۵ روز و با مشارکت بیش از ۱۴۲ هزار جهادگر در قالب ۸ هزار و ۶۳۳ گروه جهادی بودیم که در این مدت محدود، خدمات فوریتی و ضروری به مردم مناطق محروم و اقشار کم‌درآمد در سطح شهر‌ها ارائه شد. همچنین با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال جاری شاهد ورود جدی‌تر برخی از اقشار مانند بسیج کارگری، کارمندی، اصناف، دانشجویی، دانش‌آموزی، طلاب، کشاورزی و ورزشکاران به خدمت‌رسانی در قالب گروه‌های جهادی بودیم؛ بدین ترتیب با استفاده از ظرفیت تخصص هر قشر در قالب گروه‌های جهادی و هم‌افزایی برای انجام فعالیت‌های مشترک، خدمات گروه‌های جهادی بابرنامه‌تر و هدفمند‌تر ارائه شده است و مردم و اقشار کم‌درآمد خدمات مطلوب‌تری از این جهادگران دریافت کرده‌اند.

اقتصاد مقاومتی سرلوحه کار‌ها

بسیج سازندگی پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در بهمن سال ۱۳۹۲ به طور خودجوش وارد این عرصه شد و کار عملیاتی در حوزه اقتصاد مقاومتی را آغاز کرد. حوزه کاری که بسیج سازندگی برای خود در زمینه اقتصاد مقاومتی تعریف کرد، ارائه طرح‌های ابتکاری اشتغالزایی در سطح خرد به مردم بوده است. در سال‌های اخیر با ارائه وام‌های خوداشتغالی در کنار طرح‌های اشتغالزایی از سوی بسیج سازندگی، هزاران کارگاه و بنگاه تولیدی و خدماتی در سراسر کشور توسط مردم و افراد عادی راه‌اندازی شده و صد‌ها هزار نفر شاغل شده‌اند. نکته مهم این است که این بنگاه‌ها و واحد‌های تولیدی توسط مردم عادی و با کمترین هزینه و استفاده از منابع دولتی راه‌اندازی شده و موجب اشتغال صد‌ها هزار نفر در کشور شده است. از سال ۹۲ تاکنون ۳۱ هزار و ۸۰۰ واحد اقتصاد مقاومتی و صنایع تبدیلی با حمایت بسیج سازندگی توسط کارآفرینان و فعالان مردمی راه‌اندازی شده است. شیوه تکمیلی که بسیج سازندگی در پیش گرفته، ارائه الگو‌های موفق این واحد‌های اقتصاد مقاومتی به سایر متقاضیان است. در سال ۱۳۹۷ هم در همین راستا ۲۵۴ نمایشگاه اقتصاد مقاومتی و صنایع تبدیلی برگزار شده و افراد جویای کار با راه‌های ایجاد بنگاه و واحد تولیدی آشنا شده‌اند.

آموزش و اشتغال در دستور کار

سازمان بسیج سازندگی در کنار راه‌اندازی واحد‌های تولیدی و صنایع تبدیلی و اشتغالزایی، اقدام به آموزش افراد جویای کار خصوصاً در مناطق محروم و برای اقشار کم‌درآمد هم می‌کند. در همین راستا این سازمان در ۹ ماهه سال ۱۳۹۷ اقدام به برگزاری دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای برای بیش از ۵۰ هزار نفر در سطح کشور کرده است. این آموزش‌ها در تمامی عرصه‌های اقتصاد‌مقاومتی، صنایع تبدیلی و مشاغل خانگی از قبیل: دام سبک و سنگین، پرورش زنبور عسل، پرورش قارچ خوراکی، پرورش ماکیان (کبک، بلدرچین و...)، پرورش مرغ بومی، صنایع کوچک بسته‌بندی، خشک‌کن، پودرکن، گوهرتراشی، قالیبافی، چرم‌دوزی و صنایع دستی صورت گرفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار