کد خبر: 942580
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹
عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز:
عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه کمتر از یک درصد از آب‌های زیرزمینی جزو منابع آب شیرین است،گفت: در منابع آب یک محدودیت خاصی وجود دارد و هر آبی جزو منابع آب شیرین نیست.

 جلال شیری در خطبه‌های نماز عبادی و سیاسی جمعه در مصلای اعظم امام خمینی(ره) تبریز اظهار کرد: آب به عنوان یک موهبت الهی برای ادامه حیات لازم بوده به طوریکه زندگی بدون آب برای انسان و سایر جانداران غیرممکن است.

وی با تاکید بر اهمیت و ارزش آب، بیان کرد: آب به عنوان آیه آشکار در متون دینی نیز مورد اشاره قرار گرفته است چراکه در آیات الهی به قدردانی آن تاکید شده و جزو نعمات بهشتی معرفی شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: آب در طول تاریخ تمدن‌ساز بوده به طوریکه در کنار تمدن‌ها حتما یک منشایی از آب، چاه و قنات وجود داشته است.

وی ادامه داد: آب در کشور ایران نیز جزو منابع ارزشمند بوده و نباید دچار گناه اسراف در استفاده از آن شویم.

شیری با بیان اینکه در دنیا برای مدیریت آب یک مدیریت یکپارچه منابع آب ایجاد شده است، گفت: برای این منظور در کنار استفاده از منابع آبی، حفظ محیط زیست نیز اهمیت دارد. از این‌رو مدیریت یکپارچه با حداکثرسازی رفاه اجتماعی منابع طبیعی، تداوم منابع طبیعی را نیز مدنظر می‌گیرد.


وی با اشاره به اینکه کمتر از یک درصد از آب‌های زیرزمینی جزو منابع آب شیرین است، تصریح کرد: در منابع آب یک محدودیت خاصی وجود دارد و هر آبی جزو منابع آب شیرین نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز ادامه داد: ۴۰ کشور جهان با کمبود آب مواجه هستند و حتی احتمال افزایش کمبود آب در کشورهای زیادتری هم وجود دارد.

وی بیان کرد: البته آب‌هایی که در اختیار برخی کشورها نیز است دارای حق‌آبه برای کشورهای اطراف نیز می‌باشد و مختص یک کشور نیست از این‌رو باید اداره آب‌ها باید به صورت منسجم پیش رود.

شیری خاطرنشان کرد: مساله آب در جهان به سمتی در حال حرکت است که دیگر قدر و ارزش آن برای همگان روشن شده از این‌رو اساس مطلوب مدیریت یکپارچه با جدیت اجرایی می‌شود.

وی نحوه استفاده از آب توسط مردم را از جمله مدیریت منسجم برشمرد و گفت: برخی سازمان‌های متولی در رابطه با آب وجود دارد ولی حلقه اساسی در این موضوع، مصرف‌کنندگان هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز نقش مردم در مدیریت بهینه مصرف آب را بی‌بدیل عنوان کرد و گفت: مشارکت‌های مردمی در زمینه مصرف آب یک کار پسندیده‌ای است که در کشور نیز درحال انجام می‌باشد.

وی ابراز کرد: عمده‌ترین بخش مصرف آب در زمینه کشاورزی است از این‌رو باید با اتخاذ روش‌های مناسب برای مصرف بهینه کاری کرد تا به یک توازن رسید.

شیری متذکر شد: در یکی از شهرستان‌ها، طرح یک روز خاموش در حال اجرا است که این طرح یک طرح خودجوش بوده و خود مردم به این نتیجه رسیده‌اند که باید از منابع آب حراست کنند.

وی با بیان اینکه خشکسالی مانند سایر مشکلات حل می‌شود، افزود: آنچه که مهم است مدیریت در این برهه است و اصلا هدف از این مدیریت، نخوردن آب نیست بلکه یک الگوی مصرف مناسب در همه عرصه‌ها است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز افزود: فناوری‌های نوینی در جهان تبیین شده است که از طریق آن می‌توان به خوبی از هدررفت آب جلوگیری کند و محصول را از خطر نجات دهد.

وی ابراز کرد: باید در این برهه از کشت محصولات پرآب پرهیز کرد و به یک تعامل چندجانبه بین همه اقشار مردمی رسید.

شیری با تاکید بر اینکه مشکل آب یک موضوع قابل حل بوده و پشتوانه قانونی خوب و آیین‌نامه‌های مناسب را دارد، افزود: قطعاً با تعامل بین مردم و مسوول مشکل کمبود آب را حل کرد چراکه ما بهترین سیاست‌ها در زمینه آب‌های سطح‌الارضی، پشتوانه نظامی، آب‌های مرزی داریم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر