کد خبر: 942402
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۲
سعید نمکی سرپرست و سکاندار تازه وزارت بهداشت پیش از این معاونت سازمان برنامه‌و‌بودجه را در سوابق کاری دارد و این نشان می‌دهد، سرش در حساب و کتاب است. به همین خاطر هم به‌رغم آنکه بر ادامه طرح تحول سلامت تأکید دارد، اما به نظر می‌رسد طرح تحولی که نمکی در پی اجرای آن است با طرح تحول هاشمی متفاوت باشد.
زهرا چيذری
تصور کنید، شما قرار است انتخاب کنید و تصمیم بگیرید؛ اینکه یک فرد را برای یک دوره تحت شیمی درمانی قرار دهید، یا مردم یک روستا را با تزریق واکسن در برابر بیماری‌های واگیردار بیمه کنید؟ انتخاب سختی است، به خصوص اگر منابع کافی برای انجام هر دو کار وجود نداشته باشد، اما برای قرار نگرفتن بر سر این دوراهی می‌توان از راهکار پیشگیری کمک گرفت که هم مؤثرتر و هم ارزان‌تر است. سرپرست وزارت بهداشت هم تأکید دارد، می‌خواهد این دوره سیاست وزارتخانه را روی تمرکز بر پیشگیری پیش ببرد. به گفته مسعود نمکی هزینه دوره شیمی درمانی یک بیمار به اندازه واکسیناسیون یک روستاست و اقامت یک شب بیمار در بخش ICU در ارزان‌ترین کشور‌ها هزار دلار (بیش از ۱۰ میلیون تومان) هزینه دارد.
سعید نمکی سرپرست و سکاندار تازه وزارت بهداشت پیش از این معاونت سازمان برنامه‌و‌بودجه را در سوابق کاری دارد و این نشان می‌دهد، سرش در حساب و کتاب است. به همین خاطر هم به‌رغم آنکه بر ادامه طرح تحول سلامت تأکید دارد، اما به نظر می‌رسد طرح تحولی که نمکی در پی اجرای آن است با طرح تحول هاشمی متفاوت باشد. وی در همین ابتدای کار درباره رویکرد وزارت بهداشت در دوره جدید به پیشگیری روی خوش نشان می‌دهد. نمکی درباره توجه ویژه وزارت بهداشت به موضوع پیشگیری و بیماری‌های غیرواگیر در دوره جدید اینگونه اظهارنظر می‌کند و می‌گوید: «با توجه به اینکه به سمت شیوع بیماری‌های غیرواگیر می‌رویم و بیماری‌هایی مثل بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون، سرطان‌ها و دیابت در حال افزایش است، باید سبک زندگی مردم تغییر کند و بیشتر از همیشه به موضوع پیشگیری بپردازیم.»
سرپرست فعلی وزارتخانه، ۲۸ سال پیش معاونت بهداشت وزارت بهداشت بوده است و ساز و کار‌های کنترل بیماری‌های واگیر و غیرواگیر را می‌شناسد. نمکی می‌گوید: در آن بازه زمانی می‌دانستم که طوفانی از بیماری‌های غیرواگیر در راه است و ما را گرفتار می‌کند. آن زمان با ۵ دلار کودکان را علیه شش بیماری مهلک مسری قابل پیشگیری واکسینه می‌کردیم، اما در حال حاضر هزینه یک بیمار در یک دوره شیمی درمانی بیش از هزینه واکسیناسیون یک روستای بزرگ یا شهرک است.
به گفته وی، اکنون هزینه یک شب بیمار در ICU یا CCU به علت بیماری‌های قلبی و عروقی یا سکته‌های مغزی در ارزان‌ترین کشور‌ها حدود هزار دلار هزینه دارد.
سرپرست وزارت بهداشت با تأکید بر پیشگیری بیماری‌های واگیر معتقد است: «اگر بیماری‌های غیرواگیر گریبان ما را بگیرد و به موقع پیشگیری نکنیم، هزینه‌های نظام سلامت در آینده به شکل وحشتناکی افزایش می‌یابد، اما با سرمایه‌گذاری در زمینه بهداشت هزینه‌ها در حوزه درمان و به خصوص در بخش بستری کاهش می‌یابد.»
نمکی بر همکاری‌های بین بخشی برای اصلاح سبک زندگی مردم برای پیشبرد این پیشگیری تأکید می‌کند. آقای سرپرست در عین حال می‌افزاید: «طرح تحول سلامت نیز با شدت ادامه پیدا می‌کند و در این طرح نیز بسته‌هایی مانند کاهش پرداخت از جیب بیمار، کاهش هزینه‌های کمرشکن بستری، ماندگاری پزشک متخصص در نقاط محروم و ... مورد نظر است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار