کد خبر: 942301
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیرگفت: به طور کلی اگرچه پرتاب ماهواره پیام ناموفق بوده، اما به لحاظ فنی و تکنولوژیک می‌توان گفت: پرتاب‌کننده (ماهواره بر و موشکی که ماهواره را حمل کرده) چیزی حدود ۹۰ درصد به اهدافش رسیده است.

جوان‌آنلاین: دکتر سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه با اشاره به پرتاب ماهواره پیام امیرکبیر که قادر نبود به درستی در مدار قرارگیرد، اظهار داشت: برای نخستین بار است که چنین موشکی می‌تواند ماهواره را با وزن ۱۱۰ کیلوگرم و تا مدار ۵۰۰ کیلومتری را در مرحله اول و دوم با موفقیت انجام دهد، اما در مرحله سوم که لازم است ماهواره را جدا کند، باید به سرعت مناسب بیش از ۷ یا ۷ و ۲ دهم کیلومتر در ثانیه می‌رسید که متأسفانه نمی‌تواند به این سرعت دست یابد.

دکتر معتمدی با بیان اینکه اگر به سرعت ۷ یا ۷ و ۲ دهم کیلومتر در ثانیه نرسد و به طور طبیعی سرعت کمتر از این باشد، ماهواره نمی‌تواند در مدار قرار گیرد و شروع به کم کردن مدار کرده و سقوط می‌کند، گفت: در ابتدا ماهواره شروع به کار کرد و مرحله سختی را پشت سر گذاشت و بلافاصله که از موشک جدا شد، شروع به فرستادن سیگنال کرد که این امر نشان می‌دهد اجزای مختلف ماهواره در همان چند دقیقه کار کرده و سینگال‌ها را فرستاده است.

رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر تصریح کرد: همکاران ما از روی اطلاعات دریافتی از سیگنال‌های ارسالی، تحلیل می‌کنند که چه اتفاقی در مسیر افتاده است و با همین سیگنال‌های دریافتی توانستند تشخیص بدهند که ماهواره نتوانسته در مسیر اصلی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ساخت ماهواره پیام امیرکبیر حدوداً ۱۰ سال زمان برده و دانش فنی آن به دست آمده و زیرساخت‌های مناسب آن نیز ایجاد شده است که این موضوع ما را در موقعیتی قرار می‌دهد که می‌توان در کمتر از یک سال نمونه دوم آن را بسازیم و تحویل دهیم، گفت: با صحبتی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره داشته‌اند، این کار به زودی آغاز می‌شود تا با پرتاب نمونه‌های بعدی کار را به خوبی انجام دهیم.

دکتر معتمدی ادامه داد: همه کشور‌ها و سازمان‌هایی که در این زمینه فعالیت هایشان را شروع کرده و توانسته‌اند وارد باشگاه پرتاب کننده‌ها شوند، بیش از ۴ یا ۵ کشور در جهان نیستند و آن‌ها نیز از اینگونه مسائل به طور طبیعی داشته‌اند، هر چند در برخی مواقع حتی یک درصد خطا نیز مورد پذیرش نیست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: اکنون به لحاظ فنی و تکنولوژی گام مؤثری در کشور برداشته شده است و امیدواریم بتوانیم به صورت کاربردی در نمونه‌های بعدی پرتاب موفقیت آمیزی داشته باشیم تا بتوانیم از نتایج آن بهره‌مند شویم.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار