کد خبر: 942262
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۹
علیرضا سزاوار
دادستان تهران روزگذشته در گفت‌وگو با رادیو تهران، به موضوع ناایمن‌بودن ساختمان‌های پایتخت اشاره کرد و در این زمینه هشدار داد. به گفته عباس جعفری‌دولت‌آبادی، ۲۱ هزار ساختمان پرخطر در پایتخت وجود دارد.
وی اظهار کرد: ساختمان‌های ناایمن شناسایی شده و طبق گزارش‌های رسیده حدود ۲۱هزار ساختمان پرخطر در تهران وجود دارد که ۲۴۳مورد آن وضع نامناسب و بحرانی دارند که با همکاری شهرداری و دستگاه‌ها اخطار کتبی در این رابطه داده شد. این کار وظیفه ما نیست؛ بعد از حادثه پلاسکو به شهرداری گفتیم در این زمینه کمک می‌کنیم و این اخطار‌ها داده شده است.
ساختمان پلاسکو که فرو ریخت، از نماینده مجلس تا عضو شورای شهر، شهردار و حتی شهروندان از وضعیت ناامنی ساختمان‌های تهران ابراز نگرانی کردند. معصومه آباد، رئیس کمیته ایمنی شورای چهارم شهر تهران تعداد ساختمان‌های ناایمن در پایتخت را ۳ هزار ساختمان اعلام کرد، اما رحمت‌الله حافظی عضو دیگر شورای شهر بر این عقیده بود که تهران میزبان حداقل ۷ هزار ساختمان ناایمن است.
چندی پیش معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی تهران گفت: «بیش از ۲۱ هزار ساختمان در تهران ناایمن هستند. به گفته این مقام، نظام بازرسی تعطیل بردار نیست و شهروندان اگر مواردی از ناایمنی در ساختمان‌ها را مشاهده کردند، می‌توانند به سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانی اطلاع بدهند.» طرح نظام بازرسی ایمنی از مهر امسال در آتش‌نشانی تهران عملیاتی شده و ۴۴۰ نفر از آتش‌نشانان با پشت‌سرهم‌گذاشتن آزمون و دوره‌های آموزشی مختلف به عنوان کارشناسان اجرایی این طرح انتخاب شده‌اند. این افراد همه‌روزه در گروه‌های حداقل دو نفره با ابلاغیه‌های مناطق هشت گانه آتش‌نشانی به ساختمان‌های مورد نظر اعزام می‌شوند. مدیریت شهری امکان ورود قضایی به ساختمان‌های دولتی در حال استفاده را ندارد و دستگاه‌ها موظفند نسبت به رفع موارد ناامنی ساختمان‌های خود عمل کنند. به طور مثال اگر پس از هفت مرتبه تذکر شهرداری به ساختمان شرکت «برق حرارتی» وزارت نیرو این اتفاق صورت می‌گرفت -که نگرفت - سرانجام این ساختمان در آتش نمی‌سوخت. در مورد سایر ساختمان‌ها نیز شهرداری بنا بر قانون تنها می‌تواند اخطار‌های لازم را صادر کند و در صورت حادبودن شرایط و بی‌توجهی مالک درخواست پلمب و ایمن‌سازی ساختمان را از مراجع قضایی بگیرد. اتفاقی که سال قبل برای برخی از مراکز تجاری شهر از جمله پاساژ «رشتی‌ها» صورت گرفت.
مدیریت شهری سال‌گذشته به مالکان ۶ هزار و ۷۸۰ ساختمان در مناطق بیست و دو گانه به طور رسمی تذکر داد تا نسبت به رفع موارد خطرآفرین ساختمان‌های خود اقدام کنند. بنا بر آمار موجود، بیشترین تذکر‌ها به ترتیب مربوط به مناطق ۱۵، ۱۲، ۱۴ و ۲۰ بود و منطقه ۴ نیز تاکنون کم‌ترین میزان تذکر را از سوی مدیران شهری دریافت کرده است. نکته مهم این است در منطقه یک تمامی ۳۵۸ ساختمان ناایمن شناسایی شده (۱۰۰ درصد) در زمره ساختمان پرخطر محسوب می‌شوند. این میزان در منطقه ۱۲، ۹۰ درصد و منطقه ۱۵، ۸۹ درصد و در منطقه ۲۰، ۶۶ درصد است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار