کد خبر: 942254
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳
در آذربایجان غربی؛
مدیر کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی گفت: در هشت ماهه امسال بیش از یک هزار و ۸۰۰ موقوفه در استان سنددار شدند و هم اینک نیروهای مسلح استان ۱۶۹ میلیارد تومان به اوقاف بدهکارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر جوانبخت با اشاره به اهمیت اخذ سند مالکیت برای جلوگیری از موقوفه خواری اظهار داشت: هم‌اکنون  16 هزار موقوفه و رقبه در آذربایجان غربی دارای سند هستند و در هشت ماهه امسال نیز بیش از یک هزار و 800 سند تک برگ برای موقوفات در سطح استان صادر شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی گفت:  تاکنون 2 هزار و 500 رقبه در آذربایجان غربی سنددار شده‌اند و در سه سال گذشته 22 هزار رقبه فاقد سند مالکیت بودند که خوشبختانه مشکلات حل شده و فعالیت اوقاف در این زمینه بیش‌ازپیش شده است.

وی بیان کرد: هم‌اینک نیروهای مسلح 169 میلیارد بدهکار موقوفات هستند که امیدوار هستیم در آینده نزدیک به نفع موقوفات واریز شود.

جوانبخت با بیان اینکه برخی از زمین‌هایی که  در اختیار مردم هستند دارای هیچ‌گونه قرارداد عقد اجاره نیستند افزود: زمانی که موقوفه بودن ملک از لحاظ قانونی ثابت شد سنددار می‌شود و مردم نیز می‌توانند به‌صورت استیجاری ازآن‌ها استفاده کنند و درآمد عاید شده از آنان نیز صرف امور مربوطه می‌شود.

وی اظهار داشت: از سالروز تأسیس ثبت فقط  43 درصد سند مالکیت برای موقوفات صادرشده بود اما در سه سال گذشته این آمار به 53 درصد رسیده،  درواقع عملکرد این سه سال برابر با اقدامات 40 ساله ثبت در این زمینه بوده است.

جوانبخت با اشاره به روند تکمیل امامزاده محمد و ابراهیم که یک بقعه تاریخی محسوب می‌شود گفت:  این امامزاده یکی محل تاریخی بوده و باید زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی‌ترمیم شود و در جریان ترمیم و بازسازی آن  حدود 300 تن بتن از محل آن خارج شده است که همین موضوع  سبب سنگینی گنبد و ترک‌خوردگی پایه‌های آن شده بود که احتمال ریزش نیز وجود داشت و ممکن بود تبعات جانی داشته باشد.

وی افزود: مرحله اجرا و عملیات عمرانی این امامزاده هم‌اکنون زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی در حال اجرا بوده  به نصف رسیده است که بیش از 300 میلیون هزینه شده و تا پایان امسال تکمیل می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی  بیان کرد: اقداماتی که برای امامزاده‌ها انجام می‌شود از بودجه دولتی نیست و همگی از نذورات مردمی انجام می‌گیرد  و گاهی نیز از سازمان وام دریافت می‌شود اما بعضی امامزاده‌ها درآمد کافی ندارند که بتوان به‌ وسیله آن طرح‌های عمرانی مورد نیاز در آنها اجرا شود همچون امامزاده محمد خلیلان ارومیه که نیاز به ترمیم و بازسازی دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر