کد خبر: 942138
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲
امام جمعه لواسان با انتقاد از ساخت و ساز غیرمجاز و زمین‌خواری در این منطقه گفت: برخی مسئولین به جای جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز، سفارش برای زمین‌خواری توسط نورچشمی‌ها می‌کنند.

جوان آ‌نلاین: لَواسان یکی از شهرها و بخش های شهرستان شمیرانات در شمال استان تهران که آب و هوا و طبیعت خوب این بخش عامل جذب برخی متمولان و البته تخلفات متعدد و ساخت و سازهای غیرمجاز در این شهر و بخش شده است.

برخی از این ساخت و سازهای غیرمجاز منتسب به فلان نماینده مجلس، داماد فلان مسئول و ویلای فلان شخص بوده و این تخلفات در حدی است، که انتقاد شدید حجت الاسلام « سید سعید لواسانی» امام جمعه لواسان را در پی داشته و وی مطالب متعددی را در این باره بیان کرده است.

به سراغ وی رفتیم، تا در گفتگویی تفصیلی به بررسی دقیق این تخلفات در بخش های لواسان و رودبار قصران بپردازیم، حاصل این گفتگو در ادامه می آید:

* انتقادات شما به ساخت و سازهای غیرمجاز اخیرا بازتاب های فراوانی داشته، اصولا این ساخت و سازها در چند نوع صورت می گیرد؟

در خصوص فساد و مبارزه با فساد در لواسان باید به چند نکته توجه داشت، اول این که ما نباید فقط شهر لواسان را ببینیم، بلکه منطقه لواسان که شهر لواسان بخش کوچکی از آن است، را باید دید، لواسان شامل لواسان کوچک و بزرگ، دهستان ها و مناطق حفاظت شده است، در کنار این بخش باید رودبار قصران را نیز با وسعت زیاد دید و با یک روند با آن برخورد کرد، این مساله اول است.

مساله دوم این که ما با چند پدیده در این خصوص مواجه هستیم. یکی پدیده زمین خواری، که امروز به تپه خواری و کوه خواری نیز رسیده است، که جزئیات آن را به مراجع قانونی گفته ام و خبر دارند و در حال پیگیری برای برخورد با این مساله زشت هستیم.

در زمین خواری و تپه خواری تنها از بین رفتن باغ ها و زمین ها مهم نیست، بلکه منابع طبیعی و محیط زیست ما که محل زندگی وحوش و آبریزیان لواسان است، نابود می شود.

مساله دوم ساخت و سازهای غیرقانونی و بسیار غیرمنطقی است، که در سطح لواسان و رودبار قصران انجام می شود. این ساخت و سازها در خارج از شهرها و نوک قله ها در حال انجام است و تنها به شهر لواسان منحصر نمی شود، ساخت ویلا در کوه ها ضربه های زیادی به منابع آبی و نیز کوه ها می زند، مشکل جدی ما این موضوع است.

در کنار این مشکلات، مساله  سومی است، که تصرفات در منابع آبی با حفر چاه های غیرمجاز در تلو و دیگر مناطق و نیز تصرفات غیر اصولی در حاشیه جاجرود را داریم.

* ضعف موجود در مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز چیست؟

این ۳ معضل متاسفانه به ۳ یا ۴ نمونه ختم نمی شود، بلکه روز به روز در حال افزایش است و هرکس که دستش می رسد، بدون توجه به آینده خود، فرزندان و نسل های آینده در حال انجام این تصرفات غیرقانونی است.

در خصوص ساخت و سازها نیز با چند مطلب مواجه هستیم، اولا قانونی که به عنوان قانون شهرداری ها به ویژه کمیسیون ماده ۱۰۰ داریم، قوانینی بسیار قدیمی و برای سال ۱۳۳۴ بوده و به هیچ وجه با مقتضیات زمان متناسب نیست و فاصله جدی داریم و مجلس باید قانون جدیدی با توجه به نیازهای امروز مصوب کند. از طرف دیگر مواردی که کمیسیون ماده ۱۰۰ یا ۹۹ وارد می شود و تخلف را عمده دیده و دستور تخریب می دهد، متاسفانه دیوان عدالت اداری حکم را بر می گرداند و علی رغم تخلف جدی، دستور پرداخت جریمه را به جای تخریب صادر می کند.

حال شورای عالی شهرسازی اعلام کرده که نباید بیش از ۱۵۰ متر در ۳ طبقه ساخته شود، که این قانون در زمین های هزار متری و ۲ هزار متری به هیچ وجه و توسط هیچ کس اجرا نشده و نمی شود، شما یک نفر را نمی بینید، به این قانون مجری باشد و همه در حال خلاف هستند، حال آن ها که کم تر خلاف می کنند، به عنوان مثال ۱۵۰ متر را به ۲۰۰ یا ۲۵۰ متر و ۳ طبقه را به ۴ طبقه تبدیل می کنند، اما اخیرا می بینیم، که تراکم بیش از ۹۰ درصد ساخته می شود.

* ساخت وسازهای غیرمجاز امروز بیشتر به روستاهای لواسان و ردبارقصران کشیده شده، راهکار مقابله با این معضل چیست؟

متاسفانه بله، امروز می بینیم، در برخی روستاها تا ۶ الی ۷ طبقه نیز ساخته می شود، که اتفاق بسیار بدی است و عملا محیط زنده و طبیعت لواسان را از بین می برد، بنده به مسئولین و معتمد محل عرض می کنم، همان بلایی که در اوخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ در شمیرانات افتاد و شمیرانات کارکرد خود را به عنوان نفس گاه تهران از دست داد، در حال حاضر در لواسان و رودبار قصران در حال رخ دادن است.

* مسئولان چه وظایفی در برابر این معضل دارند؟

کار بنده این است، که به مسئولین محلی، استانی و کشوری تذکر دهم، که این تذکر را چه شفاهی و چه کتبی داده ام و می دهم و مستندات برای آن ها فرستاده، درخواست کرده و پیگیری نیز می کنم، این وظیفه ای است، که انجام می دهم، اما مسئولیتی نیز متوجه مسئولین است، که باید انجام دهند، در این بین مسئولین محلی مانند شورای شهر، شهردار و بخشدار لواسان و فرماندار شمیرانات و ادارات محیط زیست و منابع طبیعی مسئولیت خود را جدی بگیرند و بهانه کمبود نیرو منطقی نیست. ساخت یک ساختمان یک شبه نیست، باید جلوی آن را گرفت، متاسفانه شبهه رشوه و ... کم نیست، گزارش هایی نیز در این موارد به بنده می رسد، که فلانی در فلان جا رشوه گرفته است.

مسئولین بالادستی نیز ۲ دسته هستند، یک سری مسئولان اجرایی بالا دستی هستند، مانند استانداری تهران، وزارت کشور، مسکن و شهرسازی، شورای عالی شهرسازی و ... باید ورود کنند و به طور جدی از مسئولین محلی مطالبه کنند، اما متاسفانه در برخی موارد قضیه برعکس است، یعنی از فلان وزارتخانه تماس می گیرند و می گویند جلوی ساخت فلان شخص را نگیرید، بگذارید، بسازد، یعنی نه تنها دفاع نمی کنند، بلکه اگر از این جا نیز جلوی کار را می گیرند، از بالا فشار می آورند، که ساخت و ساز انجام شود.

دومین نوع مسئولین نیز مسئولین قضایی هستند، که اعم از سازمان بازرسی کل کشور، دیوان اداری کشور و ... باید به طور جدی وارد شده و در حکم ها تجدید نظر کنند، این ساخت و سازها به ضرر آینده است، مجلس نیز باید ورود کند و علاوه بر بُعد نظارتی باید قانون را اصلاح کند.

* مردم چه وظیفه ای در مقابله با این اقدام غیرقانونی دارند؟

 بخشی نیز بر عهده مردم است، که باید پای کار آمده و در محل و منطقه خود نسبت به این مساله حساس شده و هرجا این امر را مشاهده کردند، گزارش دهند و با مطالبه گری اجازه ندهند، این ساخت و ساز انجام شود.

مسئولین نیز باید به سراغ شفاف سازی بروند، من معتقدم شهرداری لواسان و بخشداری لواسان مشخصات هر ساخت و سازی را در سایت گذاشته و به طور دقیق و شفافیت اطلاع رسانی کند، ایرادی ندارد، هرکس کاری انجام می دهد، باید شفاف باشد و مسئولین بالادستی نیز باید مراقبت کند، اگر یک نماینده مجلس و یا وابستگان وی در حال ساخت و ساز خلاف است، باید خود نمایندگان مجلس با او مقابله کنند، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس باید با او مقابله کند، اگر در مجلس مقابله کنیم، نیازی به حرف زدن ما نیست.

چرا چشم خود را بر روی تخلفات ساختمانی بسته ایم، بسیاری از تخلفات ساختمانی در لواسان و یا رودبار قصران یا کار مسئولین و یا وابستگان مسئولین است، باید با این افراد برخورد شود، در یک روستا مانند « ناصرآباد» ، «کند» ، «افجه» و ... ساختمان های عجیب غریب ساخته می شود، چرا در لواسان باید کاخ ۶ هزار متری ساخته شود و ما روی این کاخ ۶ هزار متری چشم خود را ببندیم، چرا نباید برخورد کنیم، نمونه های تخلفات ساختمانی فراوان است، هر فرد محلی در لواسان تخلفات را می داند و فرد متخلف را نیز می شناسد.

به نظر من رسانه ها نیز در این جهت وظیفه دارند، باید با اطلاع رسانی و انتشار اخبار درست و متقن مردم را در جریان گذاشت، هدف ما نیز افشاگری نیست، افشاگری حاصلی ندارد، هدف حذف و ریشه کن کردن فساد است، باید کاری کنیم، که زمینه فساد در منطقه از بین برود.

بنده به نوبه خود در حال پیگیری از طریق مسئولین مربوطه کشوری، استانی و منطقه ای با ذکر مصادیق هستم ولی متاسفانه عزم برخورد با تخلفات را در مسئولین به ویژه بالادستی ها نمی بینم، حال و انگیزه برخورد با این تخلفات را ندارند، اگر برخورد نشود، در آینده ای نزدیک از لواسان تنها یک اسم می ماند و باید با بحث آب، تنفس و حیات وحش لواسان و گیاهان و درختانی مانند سیب و گیلاس خداحافظی کرد.

منبع: مهـــر
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
Ahmadkhani
|
Germany
|
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
0
0
با سلام و احترام؛ لطفا در مقاله های خود راجع به لزوم شفافیت در رای گیری مجلس بطور مشروح توضیح بفرمایید. عدم شفافیت رای گیری معایب زیادی ازجمله احتمال قابل خریداری شدن نمایندگان و رای انها وجود دارد. با ارزوی اقتدار برای اسلام مظلوم و ایران عزیز.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار