کد خبر: 942096
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۰
نزدیک بودن باند دو فرودگاه پیام و فتح به هم که گفته می‌شود اشتباه خلبان را به همراه داشته باعث سقوط مرگبار هواپیمای فرسوده بویینگ ۷۰۷ ارتش و شهادت ۱۵‌سرنشین آن شد. همجواری بافت مسکونی با باند فرودگاه از عجایبی است که چرایی آن بعد از وقوع حادثه مورد پرسش قرار گرفته‌است. در حادثه‌ای مشابه در همین محل که ۲۵‌آبان‌ماه امسال اتفاق افتاد خلبان شرکت تابان مشهد موفق شد قبل از وقوع حادثه مرگبار جان ۱۵۰‌مسافر را از مرگی حتمی نجات دهد.
به گزارش خبرنگار ما، ساعت حدود ۸:۳۰ دیروز بود که صدای انفجار مهیبی از فرودگاه فتح البرز به گوش اهالی شهرک ویلایی زیبادشت کرج رسید. پس از آن دود غلیظی در میان شعله‌های آتش به آسمان بلند شد و اهالی منطقه را به آنجا کشاند. همان ابتدا معلوم شد که هواپیمای غول پیکری سقوط کرده که در جریان آن چند خانه ویلایی هم تخریب شده است. نخستین گروه امدادگران، اهالی محل بودند که به محل حادثه رسیدند و پیکر نیمه جان یکی از سرنشینان هواپیما را که بعد معلوم شد یکی از مهندسین هواپیما است زنده از هواپیما خارج کردند. دماغه هواپیما داخل خانه ویلایی قرار گرفته بود و قسمت‌های دیگر هواپیما شعله ور بود و دود و آتش آسمان منطقه را فراگرفته بود که مأموران پلیس و تیم‌های امدادی، آتش‌نشانان و آمبولانس‌های اورژانس در محل حاضر شدند. آتش‌نشانان به اطفای حریق پرداختند تا چنانچه از سرنشینان هواپیما فردی زنده باشد او را از میان آتش نجات دهند، اما بررسی‌های اولیه حکایت از این داشت به جز یک نفر از ۱۶‌خدمه و سرنشین این هواپیما همه جان باخته‌اند. همچنین مشخص شد این هواپیمای غیر‌مسافربری بویینگ ۷۰۷ که حامل بیش از ۳۰ تن گوشت از کشور قرقیزستان به ایران بوده قصد فرود در فرودگاه پیام داشته که به صورت اضطراری در فرودگاه فتح که در نزدیکی فرودگاه پیام قرار دارد فرود می‌آید، اما به دلایلی از باند خارج می‌شود و پس از برخورد با دیوار فرودگاه وارد شهرک مسکونی ویلایی می‌شود و پس از برخورد با خانه‌ای آتش می‌گیرد.

اجساد قربانیان برای شناسایی تحویل پزشکی قانونی شدند
ساعتی پس از این حادثه و اطفای حریق مدیرکل پزشکی قانونی استان البرز از تحویل جسد ۱۵‌تن از قربانیان حادثه سقوط هواپیما در زیبادشت به پزشکی قانونی خبر داد. حمید داوود‌آبادی گفت: تا کنون اجساد ۱۵‌تن از قربانیان حادثه سقوط هواپیما شامل ۱۴‌مرد و یک‌زن به پزشکی قانونی استان البرز تحویل داده شده است. وی با بیان اینکه هویت ۱۰‌تن از جانباختگان قابل تشخیص است، افزود: همچنین نسبت به تشخیص هویت دیگر جانباختگان نیز تردید وجود داشت که قرار شد با انجام آزمایش‌های دی‌ان‌ای و نمونه‌برداری از اعضای خانواده‌ها نسبت به شناسایی و تشخیص هویت این افراد اقدام شود.

هواپیما باربری بود
پس از این حادثه روابط عمومی ارتش اعلام کرد هواپیمای حادثه دیده باربری و از نوع ۷۰۷ بود که برای کمک در طرح مردمیاری، از مبدأ بیشکک کشور قرقیزستان گوشت بارگیری کرده بود که در فرود اضطراری دچار حادثه می‌شود.

حرف‌های شاهد عینی
یکی از شاهدان عینی درباره حادثه گفت: لحظه حادثه همراه تعدادی از اهالی محل در محل بودیم که صدای انفجار شدیدی به گوشمان رسید به طوریکه همه وحشت کردیم و حتی شیشه خانه‌های اطراف لرزید. لحظاتی بعد دیدیم که دود غلیظی به آسمان بلند شد که به سرعت به طرف دود رفتم و وقتی به محل حادثه رسیدیم مشاهده کردیم هواپیمای بزرگی پس از برخورد با خانه ویلایی که خوشبختانه در آن ساعت کسی داخل آن نبود سقوط کرده و آتش گرفته است. یک نفر از ما دیلمی خواست و ما هم به او دادیم و رفت سمت هواپیما که فهمیدیم یک نفر را نجات داده است و بعد به خاطر اینکه امکان داشت هواپیما منفجر شود کمی از آن دور شدیم که دقایقی بعد امدادگران رسیدند. پس از وقوع حادثه متأسفانه شاهد ازدحام جمعیت در اطراف منطقه بودیم که همین رسیدن نیرو‌های امدادی را با مشکل مواجه کرده بود. وی ادامه داد: تا قبل از این حادثه ما فقط گاهی صدای هلی‌کوپتر می‌شنیدیم و اصلاً از فرود هواپیما خبری نبود.

حرف‌های یک کارشناس فنی هواپیما
این کارشناس هوانوردی که خواست نامش فاش نشود به خبرنگارما گفت: دو فرودگاه فتح و پیام در نزدیکی هم قرار دارند و به احتمال زیاد خلبان اشتباهی به جای فرود در فرودگاه پیام در فرودگاه فتح که مخصوص هلی‌کوپتر و هواپیما‌های یک موتوره کوچک است فرود آمده و به خاطر کوتاه بودن باند فرودگاه فتح هواپیما از باند خارج شده و پس از برخورد با دیواره فرودگاه وارد خانه ویلایی شده است. وی با بیان اینکه این حادثه دوماه قبل هم در همین فرودگاه در حال رخ دادن بود، ادامه داد: ۲۵‌آبان ماه امسال یک فروند هواپیما شرکت تابان از مشهد به سمت فرودگاه پیام در حرکت بود، خلبان که از کادر کارکشته پروازی است با وجود دسترسی به اطلاعات مورد نیاز و تماس با برج فرودگاه پیام اجازه فرود می‌گیرد. پس از این خلبان برای فرود آماده می‌شود و وقتی به ارتفاع یک متری زمین می‌رسد متوجه می‌شود که فرودگاه فتح را با فرودگاه پیام اشتباه گرفته است و دوباره برای فرود در فرودگاه پیام اوج می‌گیرد که خوشبختانه موفق می‌شود وگرنه این اشتباه ممکن بود به قیمت جان ۱۵۰‌مسافر به همراه خدمه پروازی تمام شود. با این حال در چنین شرایطی و با توجه به حادثه سقوط هواپیمای باربری ۷۰۷ و ماجرای آبان‌ماه، این دو فرودگاه در کنار فرودگاه ناجا به یک معضل تبدیل شده و باید پیش از هر حادثه‌ای برای آن چاره‌اندیشی کرد. وی در ادامه با بیان اینکه این هواپیما پس از عبور از دیوار فرودگاه وارد محوطه مسکونی شده و خسارت‌هایی را به خانه‌های مردم زده است، افزود: برای من سؤال است که چگونه و طبق چه اصولی در انتهای باند مجوز ساخت خانه صادر شده است. اگر ابتدا خانه ساخته شده است چرا بعد فرودگاه را در آنجا ساخته‌ایم و اگر هم فرودگاه ابتدا ساخته شده که چطور خانه‌ها مجوز ساخت گرفته‌اند؟ هر چند که خوشبختانه هنگام حادثه از اعضای آن در منزل حضور نداشته‌اند. وی همچنین درباره این هواپیما گفت: این مدل هواپیما‌ها که بین سال‌های ۱۹۵۸ تا ۱۹۷۹ ساخته شده بودند ابتدا ثبت هواپیمایی کشور بود و اجازه حمل و نقل مسافر را داشت، اما بعد از سال‌ها جابه‌جایی مسافر به علت عمر بالا و فرسودگی و اینکه این هواپیما ارتقا پیدا نکرد از ثبت مسافربری خارج شد و ثبت نظامی شد که مالک آن هم نیروی هوایی است و از این رو است که پس از حادثه اعلام کردند این هواپیما باربری بوده است.

حضور اعضای خانواده سرنشینان هواپیما در محل حادثه
در حالی که ساعتی از حادثه گذشته بود و خبر سقوط هواپیمای ۷۰۷ در فضای مجازی و خبرگزاری‌های دست به دست می‌شد تعدادی از اعضای خانواده و خدمه هواپیما در محل حاضر شدند. این افراد که نگرانی در چهره‌هایشان موج می‌زد و اشک پهنای صورتشان را پوشانده‌بود در گوشه‌ای نزدیکی محل حادثه نظاره‌گر تلاش امدادگرانی بودند که در حال خارج کردن اجساد افراد فوت شده از داخل هواپیمای سوخته شده بودند.
خلبان هواپیما شهید تیمسار غفور قجاوند از بهترین خلبانان ۷۰۷ نیروی هوایی ارتش و فرمانده تیپ ترابری مهرآباد بود که به شهادت رسید. او با بیش از ۴۰‌سال سابقه خدمت در مأموریت‌های مهم داخلی و برون مرزی این نیرو خصوصاً در عراق حضور داشت.

جعبه سیاه هواپیما پیدا شد
به گفته مهدی مهرور، مدیرکل مدیریت بحران البرز جعبه سیاه هواپیمای حادثه دیده پیدا شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار