کد خبر: 942077
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۱
امکان انتقالی به هر دانشگاهی، امکان تغییر رشته و اکنون هم تخفیف قابل توجه؛ از تازه‌ترین امتیاز‌هایی است که خانواده اعضای هیئت‌علمی از آن برخوردار هستند، اما این تخفیف در شهریه‌ها مدام با لغو دیوان عدالت مواجه می‌شود. دانشگاه‌ها هم البته کم نمی‌آورند و مجدداً این امتیاز را به نحوی دیگر برقرار می‌کنند. این امتیاز‌ها در اصل باید به اقشار کمتر برخوردار داده شود نه کسانی که برخوردار از امتیازات فراوانی در جا‌های دیگر و به مناسبت‌های گوناگون دیگر هم هستند.
عليرضا سزاوار
ایجاد امتیاز‌هایی برای فرزندان کسانی که در بالاترین درجه علمی قرار دارند و حقوق مناسبی هم دریافت می‌کنند و برای همه موارد ضروری زندگی امتیاز‌هایی به آن‌ها تعلق گرفته، منتقدان زیادی دارد. در سال‌های اخیر هیئت‌امنا‌های دانشگاه‌ها قدرت زیادی پیدا کردند و سیاستگذاری‌های عجیبی انجام دادند. تصویب‌کردن سهمیه‌هایی برای فرزندان و همسران اعضای هیئت‌علمی نمونه‌ای از این سیاستگذاری‌هاست.

تهران، امیرکبیر و شریف، پیشقراول
در همین راستا هیئت‌امنای دانشگاه صنعتی‌شریف، در ۲۱اسفند ۸۶ قانونی تصویب کرد که براساس آن فرزندان هیئت‌علمی این دانشگاه اگر در دوره‌های شهریه‌ای یعنی شبانه یا پردیس قبول شوند، به آن‌ها ۳۰ تا ۵۰‌درصد در پرداخت شهریه تخفیف داده خواهد شد. پیش از دانشگاه شریف، هیئت‌امنای دانشگاه تهران در سال ۸۵ و همچنین هیئت‌امنای دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال ۸۴ چنین قوانینی برای تخفیف ۳۰تا ۵۰درصدی شهریه به فرزندان و همسران هیئت‌علمی را مصوب کرده بودند.

مخالفت دیوان با امتیاز‌های نابجا
دیوان عدالت اداری نیز همه این قوانین را بار دیگر باطل اعلام کرد. در متن رأی شماره ٧١٤ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری که ابلاغ شده بود: «تمامی افراد موظف به پرداخت شهریه هستند و برای اشخاصی که توانایی پرداخت ندارند، ترتیباتی برای پرداخت وام به آنان پیش‌بینی شده است. با توجه به مراتب فوق، از آنجا که مصوبات مربوط به تخفیف شهریه، خارج از حدود اختیارات قانونی هیئت‌امنا بوده و مغایر با ماده (٥٠) قانون برنامه چهارم توسعه به تصویب رسیده است، بنابراین طبق ماده ٣٨ قانون دیوان عدالت اداری، ابطال مصوبات مورد اشاره مورد استدعاست.»
تصویب چنین قوانینی توسط هیئت‌امنای دانشگاه، محدود به دانشگاه‌های پایتخت نیست و برخی دیگر از دانشگاه‌های کشور هم در سال‌های گذشته برای رفاه فرزندان هیئت‌علمی قوانینی تصویب کردند و این روند همچنان ادامه دارد. هیئت امنای دانشگاه یزد، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، دانشگاه کاشان و البته این لیست بلند بالاست.
در تازه‌ترین مورد هم حدود یک‌ماه قبل، دیوان عدالت اداری با ابطال بخشی از یک مصوبه هیئت امنای دانشگاه تهران با کاهش شهریه این دانشگاه برای همسران و فرزندان اعضای هیئت علمی و کارکنان آن مخالفت کرد. شواهد نشان می‌دهد، دانشگاه‌ها همچنان با تکیه آیین‌نامه‌های مختلف، امتیاز‌های متعددی به وابستگان‌شان اهدا می‌کنند. وجود نهاد‌های مختلف در سیاستگذاری آموزش عالی به این نوع تبعیض‌ها دامن زده است. در صورتی که در این زمینه تجدیدنظر نشود، همچنان میدان برای جولان سوء‌استفاده‌کنندگان باز خواهد بود و در آینده امتیاز‌های بیشتری هم نصیب ویژه‌ها خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار