کد خبر: 941950
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳
دور جدید پیش‌فروش خودرو قبل از عمل به تعهدات پیشین
سایپا و ایران‌خودرو قبل از عمل به تعهدات قبلی خود، دور جدید پیش‌فروش خودرو را آغاز کردند.
جوان آنلاین: خودروسازان آنقدر صبر کردند تا مجوز گرانی محصولات خود را بگیرند سپس فرآیند تحویل خودرو‌های ثبت‌نامی را آغاز کنند. در کنار این مجوز، دولت کمک ۱۵ هزار میلیارد تومانی نیز به سایپا و ایران‌خودرو پرداخت کرد تا روزگار خوش خودروسازان آغاز شود.

سایپا و ایران‌خودرو هنوز به تعهدات قبلی خود عمل نکرده‌اند، اما دور جدید ثبت‌نام‌ها برای پیش‌فروش را آغاز کردند. شاید وضعیت تلخ خریداران خودرو را در کنار وضعیت اسفناک فعلی اقتصاد بتوان طبیعی تحلیل کرد، اما این وضعیت ریشه در مدیریت افتضاح صنعت خودروسازی کشور دارد. وقتی خودروسازان با ذوق فراوان خبر از قرارداد‌های آنچنانی با پژو و رنوی فرانسه می‌دادند، به منتقدانی که نسبت به بی‌وفایی فرانسوی‌ها هشدار می‌دادند توجهی نمی‌کردند. حالا دوباره پژو و رنو، خودروسازی ایران را سر کار گذاشته‌اند و مدیرعامل ایران‌خودرو با لحنی مسخره هفته گذشته گفت: فرق حضور پژو و ترک آن در سال ۹۱ و ۹۷ این بود که در سال ۹۱ پژو به ایران پشت کرد و هم اکنون عقب عقب ایران را ترک می‌کند! حالا ایران‌خودرو و سایپا با بی‌وفایی فرانسوی‌ها نمی‌توانند در موعد مقرر به تعهدات‌شان به مشتریان خود عمل کنند و اعتراضات فراوانی را به جان خریده‌اند. مدیرعامل ۲ شرکت خودروسازی شامگاه شنبه در یک برنامه تلویزیونی حاضر شدند و به سؤالات مطرح شده پاسخ دادند. خودروسازان معتقدند وقتی هزینه تولید بشدت افزایش پیدا کرده افزایش قیمت محصولات هم طبیعی است.

پرداخت ۱۵ هزار میلیارد تومان به سایپا و‌ایران‌خودرو

رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما گفت: برای بهبود وضعیت تولید در ۲ خودروساز بزرگ کشور ۱۵ هزار میلیارد تومان به عنوان سرمایه در گردش به آنان پرداخت خواهد شد. عباس تابش افزود: افزایش قیمت خودرو در شرکت‌های تولید‌کننده با هدف افزایش تولید در جهت تعادل عرضه و تقاضا، کاهش قیمت در بازار، کمک به مصرف‌کنندگان خودرو و اشتغال در صنعت خودروسازی در نظر گرفته شده است.

وی گفت: خودرو‌های بالای ۴۵ میلیون تومان مشمول قیمت‌گذاری نمی‌شوند و شرکت‌های عرضه‌کننده باید قیمت نهایی مصرف‌کنندگان را اعلام کنند. تابش افزود: تا ۳۱ مرداد امسال هیچ خودرویی مشمول افزایش قیمت نمی‌شود و همه قرارداد‌های فروش از جمله فروش فوری ۳۰ روزه و قطعی تا این تاریخ باید به قیمت منعقد در قرارداد‌ها تحویل شود. رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان گفت: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، خودروسازان حق ندارند بیش از ۲۰ درصد تولیدات‌شان را به فروش نقدی اختصاص دهند و ۸۰ درصد باید به معوقات اختصاص یابد. تابش با بیان اینکه ایران‌خودرو و سایپا ۳۰۰ هزار تعهد تحویل خودروی معوقه دارند، افزود: ۲ خودروساز بزرگ کشور تعهد ۹۳۰ هزار دستگاه خودرو را دارند و فروش سال ۹۸ هم در این تعداد وجود دارد.

فروش فوری خودرو‌های سایپا

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا خبر داد فروش فوری خودرو‌های سایپا از ۲۳ دی (دیروز) آغاز شد. مدیرعامل سایپا در گفت‌وگوی ویژه خبری، در پاسخ به این پرسش که زمانی که تصمیم برای پیش‌فروش خودرو گرفته می‌شود باید فکر قطعات و تمام جوانب آن را کرد و سپس متعهد شد، اما چرا این روش پیش گرفته می‌شود؟ اظهار داشت: بر اساس روال جاری تولیدی که شرکت‌ها داشتند، تا اوایل سال جاری روند تولید و تحویل به طور منطقی طبق برنامه پیش‌بینی شده عملی شد و شرکت‌ها نیز به تعهدات خود عمل کردند. آنچه باعث وقفه در تولید و تحویل شد، محدودیت‌هایی بود که به تولید شوک وارد کرد و منجر شد کاهش تولید و در نهایت تاخیر در تحویل خودرو‌ها ایجاد شود. وی افزود: بر این اساس، تا اوایل سال جاری روند تولید و تحویل طبق برنامه پیش رفته و ما تعهدات معوق خاصی از سنوات قبل نداریم. شوک وارد شده به بازار و مشکل در تامین ارز و قطعات، باعث شد سازندگان موفق نشوند بموقع به تعهدات خود عمل کنند، اما مشکل در تامین قطعات منجر به این شد که روند تولید شرکت‌ها کاهش یابد و به تبع آن تحویل خودرو به بازار با وقفه مواجه شود.

سروش در پاسخ به این سوال که علت افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت در زمان تحویل و تسویه‌حساب خودرو نسبت به زمان ثبت‌نام‌ها چیست؟ گفت: قرارداد شرکت‌های خودروساز با خریداران بر اساس شرایط دوره‌ای و قیمت نهایی که قیمت روز محصول است، تعیین می‌شود، بنابراین، چون همواره با تغییراتی در بازار روبه‌رو هستیم، قیمت زمان تحویل مبنای محاسبه خواهد بود. زمانی که ثبت‌نام‌ها انجام شد با یک قیمت ارز بود، اما در زمان ترخیص با شرکت با قیمت دیگری تسویه شده است. سروش با بیان اینکه قیمت زمان تحویل مبنای محاسبه در قرارداد‌های ما با مشتریان خواهد بود، اظهار کرد: بخش عمده تعهدات‌مان را تا پایان امسال تحویل می‌دهیم و بخش دیگر تا اردیبهشت سال آینده تحویل داده خواهد شد. مدیرعامل سایپا تصریح کرد: کاهش سرمایه در گردش باعث بروز مشکلات عدیده در سایپا شده است. همچنین این شرکت بالغ بر هزار میلیارد تومان املاک مازاد دارد که تا پایان امسال بخشی از آن و بخشی از شرکت‌های مازاد را به بخش خصوصی واگذار خواهد کرد. به گفته سروش، فروش فوری خودرو‌های سایپا از یکشنبه ۲۳ دی آغاز شده است.

اگر خودرو زودتر گران می‎شد، به تعهدات عمل می‎کردیم

مدیرعامل ایران‌خودرو با طرح این سؤال که چرا باید ۱۰ هزار میلیارد تومان پول مشتری و مصرف‌کننده به جیب دلالان برود؟ گفت: اگر زودتر برای افزایش قیمت خودرو تصمیم گیری می‌کردند ما هم زودتر به تعهدات‌مان عمل می‌کردیم.
هاشم یکه‌زارع افزود: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار از اول شهریور تا آخر دی سال جاری قرارداد‌های فروش ایران‌خودرو با افزایش ۳۰ درصدی مواجه خواهد شد. وی گفت: اگر در قرارداد‌های فروش قیمت قطعی ثبت شده باشد، خودرو‌ها بدون حتی یک ریال افزایش به مصرف‌کنندگان تحویل می‌شود. یکه‌زارع افزود: قرارداد‌های فروش پژو پارس تا ۲ ماه دیگر اجرایی می‌شود. معاون مدیر عامل در بازاریابی و فروش ایران‌خودرو هم با بیان اینکه طرح پیش‌فروش زمستانی ایران‌خودرو با هدف پاسخگویی به نیاز و تقاضای بازار به خودرو‌های پرتیراژ انجام می‌شود، گفت: در این طرح پیش‌فروش، خودرو‌های پژو ۴۰۵ GLX و SLX، پژو پارس دوگانه‌سوز، سمند ال‌ایکس ۷ EF پایه گازسوز و بنزینی و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵ که مورد تقاضای بسیاری از متقاضیان بوده، برای ثبت‌نام ارائه شده است. مصطفی خان‌کرمی خاطرنشان کرد: شروع تحویل خودرو‌های این طرح از مرداد ماه ۹۸ به بعد خواهد بود. لازم به توضیح است پیش‌فروش دی ماه محصولات ایران‌خودرو از ساعت ۱۰ صبح ۲۴ دی (امروز) آغاز می‌شود.

ثبت ۵۱۰۰ شکایت در ۲۰ پرونده پیش‌فروش خودرو به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان

دادستان تهران با اشاره به نارضایتی مردم از وضعیت پیش فروش خودرو، از ازدیاد شکایات در این رابطه خبر داد و گفت: سود زیادی برای متهمان حاصل شده است. نشست بررسی وضعیت پرونده‌های پیش فروش خودرو با حضور تعدادی از معاونان دادستان، بازپرسان نواحی مختلف دادسرای تهران، مدیران برخی شرکت‌های خودروسازی و نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط، روز چهارشنبه ۱۹/۱۰/۹۷ به ریاست جعفری‌دولت‌آبادی برگزار شد. دادستان تهران با اشاره به نارضایتی مردم از وضعیت پیش فروش خودرو، شاخصه‌های پرونده‌هایی از این دست در قوه‌قضائیه را در ۴ محور مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: اولا تعداد شکات این پرونده‌ها زیاد و رو به تزاید است، ثانیا در این پرونده‌ها وقتی سلب اعتماد از اقدام شرکت‌های فروشنده خودرو شکل گرفت، مراجعه شکات به قوه‌قضائیه شدت می‌گیرد، ثالثا سود زیادی برای متهمان حاصل شده است؛ و نکته آخر در سخت شدن روند رسیدگی به این پرونده‌ها کمبود دارایی و اموال متهمان و پیچیدگی و طولانی شدن تحقیقات به سبب مراجعات مکرر شکات است. وی با اشاره به نمونه‌های متعدد از این پرونده‌ها در استان‌های مختلف مربوط به تعاونی‌های مسکن، موسسات اعتباری، مضاربه‌ها و نظایر آن، گفت: هر چند وقت یکبار موضوعی طرح و هزاران نفر گرفتار می‌شوند؛ مطالبات از دستگاه قضایی افزایش می‌یابد و متاسفانه برخی پرونده‌ها نیز به سرانجام خوبی نمی‌رسد.

جعفری دولت‌آبادی یکی از انواع پرونده‌هایی را که اخیراً در دادسرای تهران مفتوح شده پیش فروش خودرو از سوی شرکت‌های خصوصی عنوان کرد و از مفتوح شدن ۲۰ پرونده قضایی در این رابطه خبر داد.

دادستان تهران بر لزوم اتخاذ تدابیری برای پیشگیری از وقوع چنین اتفاقاتی در آینده تاکید کرد و گفت: قانون و مقررات مصوب به دستگاه‌های مختلف اجازه داده است از این قبیل رخداد‌ها پیشگیری کنند. بانک مرکزی درباره لیزینگ‌ها و وزارت صمت درباره شرکت‌های پیش فروش خودرو باید نظارت‌های لازم را انجام دهند و شرکت‌های خودروساز نیز باید بر اساس امکانات و توان پیش‌فروش انجام دهند.

وی در بیان آخرین وضعیت پرونده پیش فروش خودرو در دادسرای تهران و ۳ پرونده‌ای که منجر به صدور حکم شده و در حال اجراست، اظهار داشت: پرونده نگین‌خودرو با ۳ هزار و ۵۰۰ شاکی و ۶ محکوم که یک نفر در زندان است، ۴۰ میلیارد تومان بدهی دارد. پاسارگاد خودرو ۲ محکوم زندانی، ۶۳۰ نفر شاکی و ۷ میلیارد تومان بدهی دارد؛ ۳ متهم پرونده شرکت پارس خلیج خودرو نیز محکوم شده و در زندان به سر می‌برند و در این پرونده به‌رغم وجود ۲۵۵ شاکی، مالی توقیف نشده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار