کد خبر: 941923
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۹
کافی است تا سری به اینستاگرام بزنید که اکنون بدون هیچ‌گونه محدودیتی پر است از صفحاتی که مرز‌های اخلاقی را جابه‌جا کرده‌اند. کاربرانی که فالورهایشان از چند کا (چندهزار) بیشتر شده است از فلان و بهمان شرکت تبلیغات می‌گیرند و بدون هیچ پایبندی این تبلیغات را در فضای اینستاگرام منتشر می‌کنند.
سيدحبيب حسينی
سرویس جامعه جوان آنلاین: نه چهره معروف هستند، نه خواننده و نه بازیگر. اما شاید سرآشپز خوبی باشند یا رقاصی حرفه‌ای! وارد پیجشان که می‌شوی کیفیت عکس‌ها، رنگ و لعاب پیچ خواسته و ناخواسته ترغیبت می‌کند که برخی از آن‌ها را به صورت تصادفی هم که باز کنی و چند خطی از آن را بخوانی. ابتدا گمان می‌کنی یک صفحه معمولی است، اما بیشتر که جلو می‌روی، اشاره‌های روی پست حکایت از قصه‌ای دیگر دارد؛ قصه تبلیغات اینفلوئنسر‌ها برای کسب‌و‌کار‌های مختلف! کسب‌و‌کار‌هایی که برخی از آن‌ها به صورت قانونی و ثبت‌شده در ایران هستند که طبق قانون اجازه تخطی از اصول قانونی را ندارند. برخی دیگر هم برند‌های غیرمعروف یا حتی شرکت‌های خارجی هستند که اجازه هنجارشکنی ندارند! اما این زنان و دختران ایرانی هستند که با زیرپا گذاشتن قوانین حاکم بر کشور از قبیل: حجاب به راحتی مقابل دوربین ظاهر می‌شوند و با انتشار تصاویر و کلیپ‌های خاص در قبال دریافت پول، تبلیغات موردنظر را به خورد مخاطبان می‌دهند. افزون بر موارد فوق، این روز‌ها کلیپ رقص حرفه‌ای فلان رقصنده پرمخاطب روی جدیدترین آهنگ فلان خواننده نیز برای برخی گروه‌های سنی بسیار جذاب شده است!
دیجی کالا، محصولات کاله، بیسکوییت مادر، ویتانا، آبمیوه گلشن، اسنپ، اسنپ‌تریپ، بیمه سامان، ماست لاکتیویا، نمایندگی رسمی کیف و کفش دوگو، گوشی هوشمند HONOR، شرکت استیل البرز، پنیر کیبی، برند آرایشی این لی و الا ماشاءالله محتوا‌هایی برای تبلیغ برند و خدمات برای مشتری‌هایی که اینفلوئنسر‌ها روی مخاطبان آن تأثیر دارند. این پایان ماجرا نیست، در این میان گهگاهی میان تصاویر با یک تیر دو نشان هم زده می‌شود؛ کلیپ‌های کوتاه خارج از عرف و قوانین شرعی کشور که در آن هم تبلیغ سایت خاص یا مواد اغذیه‌ای می‌شود و هم با انتشار نام فیلمبردار، پیج فرد عکاس تگ‌شده است.
حتی جلوتر از این به اسامی و تبلیغات انواع سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی مثل سایت خرید خانه و آپارتمان به نام کلید، فروشگاه بهشت کودکان، اپلیکیشن‌های صوتی و انواع کافه و رستوران‌های ثابت و خیابانی برمی‌خوریم. به همین سادگی این روز‌ها اینستاگرام پیشنهادی وسوسه‌کننده برای تبلیغات کم‌هزینه در هر کسب‌و‌کاری شده است، از شرکت‌های بیمه‌ای و خوراکی گرفته تا تلاش خوانندگان برای فراگیرشدن آهنگ‌ها‌یشان! در این زمینه چه کسانی بهتر از اینفلوئنسر‌ها و رقصنده‌های حرفه‌ای؟! چه بسا شبکه‌های اجتماعی به دلایل مختلف بهترین ابزار در بحث تبلیغات باشد، البته این مهم در شرایطی که نقض قانون را به دنبال نداشته باشند نه تنها مانعی ندارد، بلکه می‌توان گفت: شیوه‌ای خاص و تأثرگذار خواهد بود.

شرکت‌های داخلی، تبلیغات اپن!
اما کافی است تا سری به اینستاگرام بزنید که اکنون بدون هیچ‌گونه محدودیتی پر است از صفحاتی که مرز‌های اخلاقی را جابه‌جا کرده‌اند. کاربرانی که فالورهایشان از چند کا (چندهزار) بیشتر شده است از فلان و بهمان شرکت تبلیغات می‌گیرند و بدون هیچ پایبندی این تبلیغات را در فضای اینستاگرام منتشر می‌کنند. محدودیت‌های رسانه‌های رسمی هم در اینستاگرام حاکم نیست تا تبلیغات مورد بحث را به حداقل‌ها هم مقید کند.
جالب اینکه این شرکت‌ها در ایران ثبت شده‌اند و فعالیت‌شان هم در ایران است، اما برای تبلیغات خیلی اپن‌تر از غیرایرانی‌ها در اینستاگرام به اینفلوئنسر‌ها سفارش می‌دهند و آن‌ها هم بی‌هیچ محدودیتی از رقص گرفته تا سایر خودنمایی‌ها جنس یا خدمت ایرانی را تبلیغ خارجی می‌کنند!
تبلیغات در اینستاگرام اصولاً دائمی است و مدت زمان مشخصی برای آن تعیین نشده است، برخلاف سایر ابزار‌های تبلیغاتی، اینستاگرام بدون محدودیت زمانی تصاویر و ویدیو‌ها را برای کاربران به اشتراک می‌گذارد و در ضمن انجام تبلیغات در شبکه اجتماعی اینستاگرام به پرداخت هزینه‌های گزاف نیاز ندارد. موارد فوق حداقل‌ترین شرایطی است که افراد را ترغیب می‌کند محتوای تبلیغی خود را از این راه به خورد مخاطب بدهند.

پیشنهاد وسوسه‌کننده برای تبلیغات
در واقع می‌توان گفت: شرکت‌ها در هر نوع و برندی به این نتیجه رسیده‌اند که مخاطبان خاص شبکه‌های اجتماعی، قشر خاص در گروه‌های سنی مختلفی هستند که می‌توانند کالای تبلیغ‌شده را خریداری کنند. از این رو اینستاگرام می‌تواند پیشنهادی وسوسه‌کننده برای تبلیغات کم‌هزینه هر کسب‌و‌کاری باشد و در این زمینه چه کسانی بهتر از اینفلوئنسرها. از افراد صاحب نفوذ و شناخته‌شده مانند بازیگران سینما، تلویزیون، هنرمندان، ورزشکاران و حتی چهره‌های اجتماعی، سیاسی و علمی گرفته تا دختران و پسران با تیپ‌های خاص که به دلیل رنگ و لعاب صفحات، مخاطبان زیادی دارند.
البته برای رسیدن به هرکدام از اهداف تبلیغاتی هرکدام از اینفلوئنسر‌ها شیوه‌ای خاص و منحصر به فرد خود را برای معرفی خدمات گوناگون دارند؛ شیوه‌هایی که پنهان از خلأ‌های قانونی و بی‌نظارتی با ذبح قانون به راحتی دست به تبلیغات می‌زنند. زنان و دخترانی که با زیرپاگذاشتن قوانین حاکم بر کشور مثل حجاب و سایر حدود حداقلی به راحتی مقابل دوربین ظاهر می‌شوند و با انتشار تصاویر و کلیپ‌های نابهنجار و خارج از ضابطه، تبلیغات مورد نظر را به خورد مخاطبان می‌دهند. برخی شنیده‌ها حکایت از این دارد، یکی از چهره‌های اینستاگرام که نه بازیگر و نه خواننده است، توانسته با انتشار کلیپ‌های طنز و با داشتن نزدیک به دو میلیون نفر دنبال‌کننده، برای انتشار هر ویدئوی تبلیغاتی اینستاگرام حدود ۸ میلیون تومان بگیرد. که البته گفته می‌شود این رقم برای افراد شناخته‌شده‌تر به ۱۶ میلیون تومان هم می‌رسد.

شگرد جدید تازه‌به دوران رسیده‌ها
افزون بر این مورد، اینستاگرام قابلیت‌های دیگری را هم برای هنجارشکنی به دست می‌دهد: شگرد جدید خوانندگان موسیقی که از قضا آثارشان هم دارای مجوز است برای فراگیرشدن آهنگ‌هایشان استفاده از دختران و رقاص‌ها را در پیش گرفته‌اند. دخترانی که برخلاف تصویر، تبلیغ‌شان قیمت چندان بالایی هم ندارند و با بسنده‌کردن به قیمت یک تا ۲ میلیون، مقابل لنز موبایل برای دریافت پول می‌رقصند. شگردی که هم تعداد صفحات رقص در فضای مجازی بدون فیلتر را افزایش داده است و هم آورده موفقیت‌آمیز برای خوانندگان تازه به دوران رسیده به دنبال داشته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار