کد خبر: 941908
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸
در آذربایجان غربی؛
معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه 84 هزار گاومیش در استان نگهداری می شود گفت: آذربایجان غربی رتبه اول نگهداری گاومیش در کشور را دارد.

فضل الله قریشی در خصوص وضعیت تولید گاومیش در آذربایجان غربی، گفت: در سطح استان در هر واحد دامداری دارای 5 تا 10  راس گاو میش بوده و در سطح آذربایجان غربی حدود 10 هزار واحد دامداری وجود دارد.

وی، افزود: 84 هزار گاومیش در سطح استان وجود دارد که بیش از 90 درصد این دام به شیوه سنتی پرورش داده می شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی آذربایجان غربی، بابیان اینکه روزانه 7 تا 8 لیتر شیر در سطح استان تولید می شود، تاکیدکرد: گاومیش های موجود در سطح استان قادر به تامین شیر مورد نیاز مردم هستند که این شیر مورد نیاز به صورت خرده فروشی خام و فرآورده ای به مردم عرضه می شود.

وی، در خصوص قیمت شیر گاومیش در سطح استان، گفت: این شیر به قیمت های 50 تا 55 هزار ریال توزیع شده و این شیر به نسبت میزان چربی و خلوص درجه بندی می شود.

قریشی، در رابطه با مزیت اقتصادی گاومیش های پرورشی در استان، تصریح کرد: گاومیش به دلیل استفاده از موادخشبی، کاه وکلش، مقاومت به برخی بیماری ها و تولید شیر با کیفیت از مزیت های اقتصادی بالایی جهت پرورش برخوردار است.

وی، ادامه داد: پرورش گاومیش سختی ها و مشکلات خاص خود را داشته که تولید مثل ضعیف و بلوغ دیررس از مهم ترین مشکلات است که درراستای حمایت از دامداران اسپرم گاومیش در اختیار مامورین تلقیح مصنوعی قرار می گیرد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی آذربایجان غربی، عنوان کرد: بیش از 60 راس گاومیش در مرکز اصلاح نژاد گاومیش جبل وجود دارد که از مزیت های این اصلاح نژاد می توان کاهش سن بلوغ و افزایش راندمان تولید مثل را عنوان کرد.

وی، گفت: استفاده از کلچه های مادران ممتاز و برتر و همچنین کلچه های انتقال جنینی از برنامه های گسترش اصلاح نژاد در آذربایجان غربی است.

قریشی، تاکیدکرد: آذربایجان غربی همراه استان خوزستان دارای رتبه اول کشوری درنگهداری از گاومیش بوده و ارومیه، مهاباد، سلماس و میاندوآب به ترتیب بیشترین تعداد گاومیش نگهداری می شود.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر