کد خبر: 941857
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۴
تشکیل کمیته مشترک بین شهرداری و وزارت امور خارجه برای تبدیل میدان مشق به یک پاتوق فاخر فرهنگی
سرویس ایران‌شهر جوان آنلاین: بسیاری از بنا‌های تاریخی و ارزشمند پایتخت در سال‌های گذشته به دلایل متعدد تخریب یا نابود شده‌اند. هویت این شهر به داشته‌های آن است و تا زمانی که هویت آن حفظ و حراست نشود صحبت از توسعه و پیشرفت بی‌معنا خواهد بود. حالا مسئولان شهری تصمیم گرفته‌اند با تدبیر مدیریتی و استفاده از ظرفیت شهری و تخصصی بنا‌های ارزشمند را به‌عنوان میراث گرانبها در قلب این شهر حفظ کنند. بر این اساس مذاکره پیروز حناچی، شهردار تهران با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نتیجه داد. بر اساس تصمیم‌های اتخاذ شده در این دیدار دوستانه قرار است با تشکیل یک کمیته مشترک بین وزارت امور خارجه و شهرداری تهران به ریاست معاون شهرسازی و معماری تمامی موضوعات قابل طرح برای استفاده بهینه از ظرفیت تاریخی، فرهنگی و هنری میدان مشق بررسی شود. این موضوع تمرین و گام بلندی برای حفظ و بنا‌های ارزشمند پایتخت به‌شمار می‌رود.

با توجه به اینکه برآورده شدن آرزوی دیرینه پایتخت‌نشینان برای ورود به عرصه تاریخی میدان مشق تنها با مذاکره و دیدار شهردار تهران با وزیر امور خارجه قابل انجام بود، بالاخره این دیدار دوستانه انجام شد و راهکار‌های مبنی بر چگونگی استفاده عمومی شهروندان از میدان مشق بعد از ساعات اداری وزارت امور خارجه مورد بحث و بررسی پیروز حناچی و محمدجواد ظریف قرار گرفت.

شهردار منطقه ۱۲ گفت: از چند هفته گذشته مذاکراتی با مدیران وزارت امور خارجه انجام و نشست‌هایی نیز در این خصوص برگزار شد که در نتیجه آن توافقاتی بین دو طرف در قالب یک صورتجلسه تنظیم شده است.
علی‌محمد سعادتی با اشاره به همکاری وزارت امور خارجه برای استفاده عموم شهروندان از محوطه میدان مشق در گشت و گذار‌های شبانه افزود: یکی از توافقاتی که بین شهرداری منطقه ۱۲ و مدیران این وزارتخانه انجام شد، این بود که امکان بازدید عمومی شهروندان بعد از ساعات اداری این وزارتخانه که در تابستان‌ها ساعت ۲۰ شب و در زمستان‌ها ساعت ۱۸ شب است، با تأمین نیرو‌های نگهبان و ناظر در محدوده ساختمان‌های وزارت امور خارجه فراهم شود.

به گفته وی، قرار است از این طریق امکان ورود شهروندان به داخل باغ ملی تا ساعت ۲۴ با رعایت ضوابط امنیتی خاص صورت گیرد. به همین دلیل شهرداری منطقه ۱۲ قول داد با تأمین نیرو‌های حفاظتی و نظارتی زمینه‌های لازم برای گشوده شدن در‌های باغ ملی به روی مردم بعد از ساعات اداری وزارت امور خارجه تا ساعت ۲۴ فراهم شود.

سعادتی گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها و توافقاتی که بین شهرداری و وزارتخانه انجام شده، عملاً از ابتدای دی ماه امکان پارک خودروی مدیران و دیپلمات‌ها در محدوده میدان مشق محدود شده است. همچنین وزارت امور خارجه نیز متعهد شد تا پارک خودرو‌های مدیران ارشد و مهمانان ویژه خود را به پارکینگ این مجموعه منتقل کند.

شهردار منطقه ۱۲ با تأکید بر اینکه عملاً همکاری وزارت امور خارجه با شهرداری تهران منجر به خودروزدایی از محدوده تاریخی میدان مشق و احترام به این مجموعه تاریخی‌می شود، بیان کرد: همچنین برای ورود و خروج خودروی دیپلمات‌ها و مدیران ارشد وزارت امور خارجه طبق تدابیر اندیشیده شده گیت مشترک در ورودی‌های میدان مشق ایجاد شده است.

وی با اشاره به سایر تصمیمات مطرح شده در دیدار شهردار تهران با وزیر امور خارجه یادآور شد: تصمیم دیگری که مطرح شد، این بود که با رعایت تدابیر امنیتی حفاظ‌های فیزیکی و نرده‌های اطراف میدان را به حداقل برسانیم تا شهروندان بهتر بتوانند به این محدوده وارد شوند.
سعادتی تأکید کرد: همچنین قرار است با همکاری اداره برق منطقه، وضعیت روشنایی باغ ملی به مرور بهتر از گذشته شود.

شهردار منطقه ۱۲ با بیان اینکه زمینه توافقات انجام شده بین شهردار تهران با وزیر امور خارجه با تلاش‌های شهرداری منطقه ۱۲ و اداره پشتیبانی وزارت امور خارجه فراهم شد، گفت: همچنین قرار است کمیته مشترکی بین شهرداری با وزارتخانه به سرپرستی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران تشکیل شود تا ایده‌های مطرح شده در خصوص استفاده بهینه از ظرفیت تاریخی، فرهنگی و هنری میدان مشق به دقت مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت با جمع‌بندی این ایده و نظرات شاهد اتفاقات و خبر‌های خوبی برای حضور مردم در این محدوده باشیم.

سعادتی با بیان اینکه یکی از ایده‌های مطرح شده راه‌اندازی موزه ویژه وزارت امور خارجه در میدان مشق با تغییر کاربری برخی از ساختمان‌های تاریخی این مجموعه است، یادآور شد: خوشبختانه استقبال آقای ظریف از پیشنهاد‌های مطرح شده در خصوص بهره‌برداری بهتر از میدان مشق بسیار بالا بود و حتی وزیر امور خارجه نیز پیشنهاداتی را در این زمینه مطرح کردند که قرار است چگونگی اجرای این پیشنهاد‌ها در کمیته مشترک بررسی و نتایج اعلام شود.

وی درباره تصمیم شهرداری تهران در اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در میدان مشق بیان کرد: طبق پیشنهاداتی که روز گذشته در نشست شهردار تهران با وزیر امور خارجه مطرح شد، در نظر داریم برنامه‌های فاخر در مقیاس ملی و بین المللی را در میدان مشق اجرایی کنیم. به عنوان مثال یکی از پیشنهاد‌هایی که مطرح شد، اجرای برنامه‌های وزارت امور خارجه در حوزه دیپلماتیک و بین‌المللی در قالب دعوت از مهمانان خارجی در عرصه میدان مشق بود. ما نیز به عنوان شهرداری تهران می‌توانیم در بهتر برگزار شدن این برنامه‌ها همکاری‌های لازم را با این مجموعه داشته باشیم.

سعادتی تأکید کرد: با توجه به اینکه میدان مشق یکی از فضا‌های عمومی شهر است که در بخشی از آن وزارت امور خارجه و در بخش دیگری از آن نیز دانشگاه هنر عرصه‌های مشترکی دارند، اما قرار است شهرداری تهران، وزارت امور خارجه و دانشگاه هنر به نوبه خود بدون خدشه‌دار کردن حقوق طرفین و به ویژه شهروندان از این فضا استفاده کنند.
به عبارت دیگر نباید هیچ سازمانی احساس کند باغ ملی و میدان مشق یک محدوده سازمانی تحت اختیار است، بلکه این مجموعه یک عرصه شهری است که شهروندان نیز حق استفاده از آن را دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار