کد خبر: 941774
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۶
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به برنامه های صرفه جویی آب در مصارف کشاورزی گفت: سامانه های آبیاری نوین در بیش از 56 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان اجرا شد.

اکبر فتحی  افزود: سامانه های بارانی در 30 هزار و 819 هکتار، سامانه های قطره ای در 24 هزار و 170 هکتار و سامانه های کم فشار در یک هزار و 55 هکتار اجرا شده است.
وی با اشاره به اینکه اجرای سامانه های آبیاری تحت فشار نیازمند احداث استخر ذخیره آب و انرژی برق مناسب است، اظهار داشت: امکان اجرای سامانه های نوین آبیاری در اراضی دیم وجود ندارد. 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآوری کرد: در 6 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان نیز به علت شوری منابع آبی امکان اجرای سامانه های پرفشار آبیاری تحت فشار وجود ندارد و باید از روش های کم فشار و یا ثقلی مدرن استفاده کرد.
فتحی ادامه داد: در اراضی کشاورزی 12 شهرستان واقع در حوضه دریاچه ارومیه نیز 
سامانه های آبیاری کم فشار با استفاده از اعتبار ستاد احیای دریاچه اجرا می شود.
وی اظهار داشت: وسعت اراضی آبی و دیم آذربایجان شرقی به ترتیب شامل 412 هزار و 808 هزار هکتار است و در 150 هزار هکتار از اراضی آبی استان قابلیت اجرای سامانه های نوین آبیاری وجود دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از اجرای شبکه های فرعی3 و 4 آبیاری و زهکشی مدرن در 18 هزار و 459 هکتار از اراضی کشاورزی استان بدون احتساب پایاب سد شهید مدنی تبریز خبرداد و گفت: طرح لوله گذاری و انتقال آب با لوله در 5 هزار و 720 هکتار از اراضی کشاورزی 12 شهرستان واقع در حوضه دریاچه ارومیه اجرا شده است.
فتحی، اجرای 954 کیلومتر کانال آبیاری عمومی و اجرای 3 هزار و 768 کیلومتر پوشش انهار سنتی را از دیگر طرح های اجرا شده در استان برای افزایش بهره وری آب اعلام کرد.
وی ایجاد نشدن کامل زیرساخت ها در شبکه های آبیاری و زهکشی حوضه دریاچه ارومیه را از جمله چالش های موجود در کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی اعلام کرد و گفت: طبق مصوبه ستاد احیای دریاچه ارومیه باید هر سال 8 درصد و در طول 5 سال 40 درصد از کاهش مصارف آب در بخش کشاورزی تحقق یابد.
فتحی افزود: با وجود مصوبه ستاد احیای دریاچه ارومیه، تعهدات آن به طور کامل تامین اعتبار نشده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر