کد خبر: 941763
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۴
دور زدن‌های حرفه‌ای قانون!
گذشت یک هفته از آغاز فصل نقل و انتقالات نیم فصل، بار دیگر قانون منع ثبت قرارداد بازیکنان باشگاه‌های بدهکار را بر سر زبان‌ها انداخته‌است؛ قانونی که هر ساله پیش از شروع لیگ و در نیم‌فصل بحث آن مطرح می‌شود، اما هرگز هم نتوانسته مانعی جدی باشد برای ثبت قرارداد‌های باشگاه‌های بدهکار!
دنيا حيدری
طبق گفته‌های محمودزاده، مسئول نقل و انتقالات سازمان لیگ به خبرنگار جوان، به جز ذوب‌آهن که هیچ منعی برای ثبت قرارداد بازیکنان خود ندارد و فولاد که مجوز لازم را گرفته، سایر تیم‌ها برای ثبت قرارداد بازیکنان خود باید مجوز لازم را دریافت کنند: «تمامی تیم‌های لیگ برتری باید برای گرفتن مجوز به کمیته تعیین وضعیت مراجعه کنند و تأییدیه کمیته بین‌الملل فدراسیون فوتبال، کمیته تعیین وضعیت بازیکنان و کمیته انضباطی را با امضای دبیرکل فدراسیون فوتبال به رئیس سازمان لیگ ارائه کنند تا پس از آن ما اجازه ثبت رسمی قرارداد‌های آن‌ها را بدهیم که در این بین، استقلال تهران، پرسپولیس تهران، پدیده مشهد، نفت مسجدسلیمان، نساجی مازندران و تراکتورسازی تبریز به‌غیر از کمیته تعیین وضعیت باید از کمیته انضباطی نیز برای ثبت قرارداد‌های خود مجوز کسب کنند.» در واقع باشگاه‌ها بر اساس قانون باید ۲۰‌درصد از بدهی‌های خود و بعلاوه ۲۰‌درصد از مبلغ قرارداد بازیکنان جدید را پرداخت کنند تا بتوانند مجوز لازم را برای ثبت قرارداد نفرات جدید خود دریافت کنند. البته این درحالی است که آن‌ها پرونده‌ای در کمیته انضباطی نداشته‌باشند که در آن صورت، باید مجوز‌های لازم را از کمیته انضباطی دریافت کنند. با این وجود، اما چه می‌شود که باشگاه‌های فوتبال باوجود بدهی‌های هنگفت هر ساله بدون مشکل می‌توانند قرارداد بازیکنان جدید خود را به ثبت برسانند!
دور زدن قوانین داخلی برای رسیدن به هدف برای باشگاه‌های فوتبال ایران کار چندان سختی نیست وقتی آن‌ها سالهاست که با روش‌هایی مشابه و البته با حمایت مسئولان بالا رتبه فوتبالی توانسته‌اند با کلاه گذاشتن بر سر AFC و همچنین FIFA موانع قانونی برای حضور در بازی‌های بین‌المللی از جمله لیگ قهرمانان آسیا را از سد راه بردارند! آنهم باوجود آنکه پرونده‌های مفتوح بسیاری در فدراسیون جهانی فوتبال دارند که هر کدام می‌تواند به تنهایی دلیلی محکم باشد برای محرومیت از حضور در بسیاری از میادین بین‌المللی!
گرفتن رضایت بازیکنانی که سالهاست چشم انتظار دریافت مطالبات خود هستند، تهدید به عدم پرداخت مطالبات، به جریان انداختن دوباره پرونده‌ها و راضی کردن شاکیان برای پس گرفتن شکایت‌ها و مماشات و... برخی از راه‌هایی است که طی این سال‌ها باعث شده تا تیم‌های باشگاهی ایران باوجود کوله باری از بدهی‌های مالی بتوانند آزادانه و بی‌هیچ دغدغه‌ای قرارداد بازیکنان جدید خود را به ثبت رسانده و بر میزان بدهی‌های خود بیفزایند!
درست بعد از پایان محرومیت پرسپولیس از دو پنجره نقل و انتقالات میراث طاهری و طارمی در پرسپولیس بود که این سؤال مطرح شد که آیا سرخپوشان بعد از جریمه سنگینی که فیفا برای آن‌ها در نظر گرفته بود می‌توانند در نیم فصل دوم بازیکنان مد نظر خود را جذب کنند وقتی همچنان بدهی‌های هنگفتی دارند و نتوانسته‌اند درصد قابل توجهی از مبلغ قرارداد‌های این فصل بازیکنان خود را نیز بپردازند؟! این سؤال درحالی مطرح شد که مسئولان باشگاه پرسپولیس مثل تمام همتایان خود در دیگر باشگاه‌های بدهکار بی‌هیچ دغدغه و نگرانی بابت ثبت قرارداد بازیکنان خود مشغول مذاکره با نفرات جدید بودند؛ چراکه طی این سال‌ها به خوبی یادگرفتند که چطور می‌توان مجوز لازم را باوجود بدهی‌های هنگفت و شاکیان فراوان از کمیته تعیین وضعیت بازیکنان و کمیته انضباطی بگیرند تا مشکلی برای عقد قرارداد‌های جدید نداشته باشند! در اصل راه فرار‌هایی که بسیاری از آن‌ها را خود مسئولان برای فرار از محرومیت‌های بین‌المللی به باشگاه‌ها یاد دادند باعث شده تا قوانین داخلی کوچکترین مانعی برای آن‌ها نباشد که اگر غیر از این بود، نه پرسپولیس و استقلال، که هیچ یک از باشگاه‌های بدهکار نباید می‌توانستند طی این سال‌ها قرارداد‌های جدیدی را به ثبت برسانند و بر میزان بدهی‌های خود بیفزایند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار