کد خبر: 941751
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۸
۱۰۰ میلیارد دلار از ذخایر ارزی روسیه غیردلاری شد
به گفته رئیس بانک مرکزی انگلیس، مارک کارنی، دلار امریکا روزی توسط یوآن چین که در حال تبدیل‌شدن به یک ارز ذخیره مهم جهانی است، به چالش کشیده‌خواهد شد.
بالاترین مقام مالی انگلیس، در یک مصاحبه پرسش و پاسخ آنلاین به عنوان بخشی از «فروم آینده بانک انگلیس» گفت: من معتقدم امکان این وجود دارد که ما در نهایت ارز‌های ذخیره‌ای به جز دلار امریکا داشته باشیم. به گفته کارنی، سیستم مالی جهانی در حال حاضر از تحولات اقتصاد جهانی عقب مانده‌است. او گفت: در حالی که جهان نظم جدیدی پیدا می‌کند، احتمالاً این قطع بودن رابطه جهان واقعی با نظام مالی، کاهش خواهد یافت و در این روند ارز‌های ذخیره دیگری ظهور خواهند کرد. در اولین مورد من انتظار دارم که ارز‌های ملی موجود مانند یوآن چین، این جایگاه را پیدا کنند.
هر چند طبق داده‌های سیستم انتقال پولی جهانی سوئیفت، یوآن چین تنها ۲ درصد از جریان‌های مالی جهان را به خود اختصاص داده‌است، در حالی‌که دلار ۴۰ درصد از جریان‌های مالی جهان را به خود اختصاص داده‌است. رئیس بانک مرکزی انگلیس می‌گوید: انتقال از دلار به ارز ذخیره دیگری که بتواند مانند دلار در معاملات جهانی غالب باشد، فوری انجام نخواهد شد و امری زمان‌بر خواهد بود. اقتصاد امریکا در نیمه دوم قرن نوزدهم از انگلستان جلو زد، اما تا سال ۱۹۲۰ طول کشید که دلار بتواند جایگاه پوند را به عنوان ارز غالب در معاملات بین‌المللی به دست آورد. در همین حال در خبری دیگر بانک مرکزی روسیه اعلام کرد سهم دلار از ذخایر ارزی این کشور را به رقم بی‌سابقه‌ای کاهش و ۱۰۰ میلیارد دلار از این ذخایر را به یورو، ین ژاپن و یوآن چین تغییر داده‌است.
راشا تودی خبر داده، بانک مرکزی روسیه به منظور کم کردن از وابستگی به دلار به امریکا، سهم دلار از ذخایر ارزی این کشور را به رقم بی‌سابقه‌ای کاهش داد و ۱۰۰ میلیارد دلار از این ذخایر را به یورو، ین ژاپن و یوآن چین تغییر داد.
بر اساس آخرین گزارش سه ماهه بانک مرکزی روسیه که با تأخیر شش ماهه منتشر شد، سهم دلار امریکا در ذخایر اوراق بهادار بین‌المللی روسیه در تنها ماه مارس تا ژوئن ۲۰۱۸ به میزان چشمگیری کاهش یافته و از ۷ /۴۳ درصد به ۹/ ۲۱ درصد رسیده‌است. با این ارقام سهم یورو از ذخایر ارزی روسیه به ۳۲ درصد و سهم یوآن به ۷/ ۱۴ درصد افزایش یافت. ۷/۱۴ درصد دیگر نیز در دیگر ارز‌ها سرمایه‌گذاری شد که از جمله آن‌ها می‌توان به پوند انگلیس ۳/۶ درصد، ین ژاپن ۵ /۴ درصد و دلار کانادا ۳ /۲ درصد و دلار استرالیا یک درصد اشاره کرد. کرملین آشکارا اعلام کرد که تحریم‌ها و فشار‌های امریکا، روسیه را مجبور کرده‌است تا ارز‌های جایگزین برای تسویه مالی به جای دلار امریکا بیابد تا امنیت اقتصادی این کشور را تأمین کند. کشور‌های دیگر نظیر چین و ایران نیز قدم‌هایی برای به چالش کشیدن دلار در تجارت جهانی برداشته‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار