کد خبر: 941734
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۳
دهمین حراج تهران در حالی با مجموع فروش ۴/ ۳۴ میلیارد تومان برگزار شد که فروش ویژه دو عکس سعید صادقی و محمد فرنود از خرمشهر جنگ‌زده، از اتفاقات شگفتی‌ساز این رویداد بود.
نوید پارسا
دهمین حراج تهران عصر جمعه ۲۱ دی ماه با اجرای حسین پاکدل برگزار شد؛ حراجی که در سال‌های اخیر دو بار در سال برگزار می‌شود. حراج تهران در طول این ۹ دوره گذشته با پیشرفتی صعودی همراه بوده است و فروش دوره نهم خود با رقم ۳۱میلیارد و ۳۷۸میلیون تومان در تیر ۹۷ توانست در برهه‌ای که کشور اوضاع اقتصادی آشفته‌ای داشت خود را تثبیت کند. دهمین حراج هنر معاصر ایران با ارائه آثار مدرن و پست مدرن از هنرمندان جوان و استادان هنر‌های تجسمی برگزار می‌شود. در واقع حراج تهران ویژه آثار هنری کلاسیک و مدرن ایران تیرماه هر سال برگزار می‌شود و نوبت دوم این حراج که از سال ۹۵ در دی ماه برگزار شده است به حراج آثار هنری جوانان و نقاشان معاصر اختصاص دارد و این آثار عموما با هدایت گالری‌ها به حراج تهران راه پیدا می‌کنند. اولین اثر به نام علیرضا اسکندری که با قیمت کمینه و بیشینه ۲۰ تا ۲۵میلیون تومان قیمت گذاری شده بود، با قیمت ۳۰میلیون تومان به فروش رسید.
در ادامه اثر عکس دیگری از خرمشهر اثر محمد فرنود به قیمت ۷۰میلیون تومان فروش رفت در حالی که بیشینه قیمت‌گذاری شده اثر ۲۵میلیون تومان بود. اینگونه می‌توان دهمین حراج تهران را حراجی شگفتی‌آور برای عکاسان جنگ توصیف کرد. در این میان دو اثر با نام خرمشهر از دو عکاس جنگ در این رویداد شگفتی‌ساز شدند. کافی است که میزان ارقامی که در این حراج چکش خوردند را مرور کنیم. کارنامه سال اول این حراج با رقم ۲میلیارد و ۲۴۰میلیون تومان، سال دوم با رقم ۶میلیارد و ۶۲۷ میلیون‌تومان، سال سوم با رقم ۱۳میلیارد و۴۹۱میلیون تومان، سال چهارم با ۲۰میلیارد و ۶۹۰میلیون تومان، سال پنجم با ۲۵میلیارد و ۷۸۷میلیون تومان در نیمه نخست و رقم ۱۲میلیارد و ۳۴۴میلیون تومان در نیمه دوم سال، در ششمین سال با رقم ۲۶میلیارد و ۱۱۳میلیون تومان در نیمه نخست و رقم ۱۴میلیارد و ۴۹۲میلیون تومان در نیمه دوم سال و در هفتمین دوره در نیمه نخست سال جاری با فروش کلی ۳۱میلیارد و ۳۷۸میلیون تومان بسته شد.
یکی از اصلی‌ترین نقد‌ها به این حراج- جدای از شائبه‌هایی درباره پولشویی- این بود که در نخستین سال‌های برگزاری نسبت به آثاری با مضامین مذهبی و آثار هنرمندانی از طیف موسوم به انقلاب و دفاع مقدس بی‌توجه بوده است. به نظر می‌رسد حراج تهران در رفع این نقیصه تلاش‌هایی- هر چند اندک - انجام داده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار