کد خبر: 941715
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰
روز جمعه بود که مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا از دور جدید اقدامات امریکا- اروپا علیه جامعه ایرانی رونمایی کرد و نشان داد گستره فعالیت‌های ضدایرانی غربی‌ها هیچ حد و مرزی را نمی‌شناسد
سرویس سیاسی جوان آنلاین: روز جمعه بود که مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا از دور جدید اقدامات امریکا- اروپا علیه جامعه ایرانی رونمایی کرد و نشان داد گستره فعالیت‌های ضدایرانی غربی‌ها هیچ حد و مرزی را نمی‌شناسد و به بهانه‌های مختلف از هسته‌ای، موشکی و تروریسم گرفته تا منطقه‌ای و حمایت از گروه‌های مردمی، تحریم‌های علیه کشورمان باید اعمال شود و جالب این است که مقامات غربی وقاحت را به حدی رسانده‌اند که ادعا می‌کنند وضع چنین تحریم‌هایی با هدف کمک به مردم ایران صورت می‌گیرد!

اینکه نباید تفاوتی میان نوع و میزان دشمنی دولتمردان جمهوریخواه یا دموکرات امریکایی قائل شد در جای خود قابل بررسی است، اما پرسش اساسی این مسئله است که چرا یک رویکرد واحد و قاطعانه نباید در مواجهه با امریکا و کشور‌های اروپایی توسط دستگاه سیاست خارجه اتخاذ شود و تنها به بیانیه و توئیت دلخوش بود؟ پمپئو روز جمعه با تأکید بر اینکه، امریکا ماه آینده میزبان نشستی درباره ایران خواهد بود، در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز با بیان اینکه «ما ده‌ها کشور را از سرتاسر جهان گرد هم خواهیم آورد» عنوان کرد که این نشست در روز‌های ۱۳ و ۱۴ فوریه (۲۴ و ۲۵ بهمن) در لهستان برگزار خواهد شد. به گفته وزیر خارجه امریکا، «کشور‌ها در کنار هم خواهند آمد تا بر ثبات خاورمیانه، صلح و آزادی و امنیت در منطقه تمرکز کنند که شامل این عنصر مهم است که اطمینان حاصل کنیم ایران یک [نقش‌آفرین]بی‌ثبات‌کننده نباشد.»

پمپئو افزود که در این نشست کشور‌هایی از آسیا، آفریقا و نیم‌کره غربی، همچنین اروپا و خاورمیانه شرکت خواهند کرد. هدف امریکا از برگزاری نشست لهستان علیه ایران حول مفاهیمی مانند «منزوی‌سازی بین‌المللی ایران»، «اجماع‌سازی علیه توان موشکی ایران»، «ایجاد تصویر اجماع بین‌المللی علیه ایران در اذهان عمومی مردم ایران» و «افزایش فشار بر متحدان منطقه‌ای ایران» می‌باشد و در واقع تلاش دارد ایران هراسی را که پیش از این بار‌ها از سوی کشور‌های غربی با شکست روبه‌رو شده است احیا و فشار‌ها علیه ایران جهت پذیرش مذاکرات موشکی و منطقه‌ای را با هدف تن دادن به این گزاره تقویت کند.

در همین باره «فرانک ویزنر» معاون وزیر خارجه پیشین امریکا در امور امنیت بین‌المللی و عضو تیم مذاکره هسته‌ای امریکا گفت: «برقراری گردهمایی در لهستان، در راستای ادامه راهبرد سیاسی علیه ایران است. این موضوع تنها امکان هرگونه توافق را با ایران بر سر مسائل منطقه، دشوارتر می‌کند. دولت ترامپ مدت‌هاست با بریتانیا، فرانسه و آلمان و همین طور دیگر امضاکنندگان برجام مسئله دارد. مشکلات ما هنوز ادامه دارد و من فکر نمی‌کنم آن‌ها چندان علاقه‌ای به این گردهمایی که پمپئو گفته است داشته باشند.»
وی ادامه می‌دهد: «مسئله اصلی در برجام، چگونگی اعلام تصمیم خروج است که شوکه کننده بود، نه نفس این تصمیم. اینکه این تصمیم از طریق توئیتر و بدون طی کردن روند گفت‌وگو‌های داخلی با مشاوران گرفته شد، مسئله‌ساز بوده است.»

واکنش شمخانی به اجلاس ضدایرانی در لهستان

دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در حاشیه مراسم ختم والده فرمانده کل ارتش و در جمع خبرنگاران، در واکنش به برگزاری اجلاسی ضد ایرانی در لهستان که روز جمعه توسط وزیر خارجه ایالات متحده امریکا مطرح شد، گفت: تبدیل «تحریم با حداکثر فشار» به «سمینار و کنگره» به معنای باختن قافیه است چراکه آدمی که می‌گوید تحریم با حداکثر فشار، وقتی به سمینار و کنگره می‌رسد مفهومش این است که قافیه را باخته است.

‏ واکنش عراقچی و ظریف به برگزاری همایش ضدایرانی در لهستان

محمدجواد ظریف در پیامی توئیتری به برنامه ایالات متحده برای میزبانی نشستی ضدایرانی که قرار است ماه آینده میلادی در کشور لهستان برگزار شود، واکنش نشان داد.
ظریف نوشت: «یادآوری به میزبان و شرکت کنندگان کنفرانس ضد‌ایرانی: کسانی که در آخرین نمایش ضدایرانی توسط امریکا شرکت کرده بودند یا مرده‌اند یا بی‌آبرو شده‌اند یا به حاشیه رانده شده‌اند و ایران از همیشه قوی‌تر است.» وزیر خارجه ایران در ادامه نوشت: «دولت لهستان نمی‌تواند این شرمندگی را پاک کند: در حالی که ایران لهستانی‌ها را در جنگ جهانی دوم نجات داد، این کشور اکنون میزبان سیرک مذبوحانه ضد ایرانی شده است.»
همچنین عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه توئیتر خود با کنایه به میزبانی لهستان برای نشست ضد ایرانی نوشت: ۱۸۹۲ لهستانی از ۱۹۴۲ تاکنون در قبرستان لهستانی‌ها در قلب تهران آرمیده‌اند.
وی افزود: بیش از ۱۰۰ هزار لهستانی پس از آزادی از اردوگاه‌های کار اجباری استالین از راه ایران بازگشتند. عراقچی اضافه کرد: قبرستان‌ها در ایران بعداز ۳۰ سال قابل جایگزینی هستند، اما مردم تهران ۷۷ سال است که احترام میهمانان خود را نگه داشته‌اند.

ایران با لهستان برخورد قاطع کند

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی نیز در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه امریکا مبنی بر برگزاری اجلاس ضد ایرانی در لهستان گفت: برگزاری اجلاس ضد ایرانی در لهستان اقدام انفعالی امریکاست. پمپئو وزیر خارجه امریکا افسر ارشد اطلاعاتی است که وظیفه‌اش پوشاندن شکست‌های امریکا در حوزه عملی در قالب یکسری جنگ‌های روانی است که این سیاست را در قبال جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته است.

وی توضیح داد: در حال حاضر امریکایی‌ها با رسوایی منطقه را ترک می‌کنند، خودشان هم اذعان دارند که در شکل دادن داعش نقش اصلی داشتند و در بیرون راندن داعش و شکست آن برخی کشور‌ها همچون ایران و روسیه موفق عمل کردند. امریکا در شرایطی که موضوع خروج از منطقه را مطرح می‌کند و جایی در منطقه ندارد، برگزاری اجلاس در لهستان را بیان کرده که این یک جنگ روانی است، چون امریکا جایی در عمق استراتژیک ایران و منطقه ندارد و تنها برای جبران شکست‌های عملیاتی‌اش این موارد را بیان کرده است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه تأکید کرد: در چنین شرایطی می‌توان در قالب دیپلماسی عمومی پاسخ داد، چون امریکا بسیاری از معاهدات بین‌المللی از جمله برجام را بر هم زد و اقدام غیرقانونی انجام داد که این در حوزه بین‌المللی مشهود است.

ایران باید سیاست‌های همسو با جامعه بین‌الملل را دنبال کند و راهبرد‌های متناسب با ثبات در منطقه را در پیش بگیرد. فلاحت‌پیشه با تأکید بر اینکه اجلاس لهستان می‌تواند به صحنه شکست امریکایی‌ها تبدیل شود، اظهار کرد: قطعاً برگزاری این اجلاس از سوی سیاستمداران اروپایی و محافل سیاسی و رسانه‌ای امریکا مورد انتقاد قرار خواهد گرفت، چون امریکا با چنین اقداماتی تنها بی‌ثباتی در منطقه را دامن می‌زند.
وی در واکنش به میزبانی لهستان برای برگزاری اجلاس ضد ایرانی، گفت: لهستان از کشور‌های اروپایی و محل اقدامات اطلاعاتی و امنیتی امریکا در زمان جنگ سرد بود و بعد از آن هم به پایگاهی تبدیل شد که امریکا از ضعف‌های چنین کشور‌هایی در عرصه بین‌المللی برای برگزاری چنین همایش‌هایی استفاده می‌کند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت که لازم است ایران برخورد قاطع با لهستان داشته باشد و این برخورد فراتر از گلایه ساده صورت گیرد.

استمرار دشمنی‌های غرب علیه جامعه ایرانی

آنچه در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد این مسئله است که کشور‌های غربی از امریکا گرفته تا کشور‌های اروپایی اعم از فرانسه، انگلیس و آلمان تا سایر کشور‌های این قاره اراده‌ای برای عادی‌سازی روابط سیاسی، تجاری و اقتصادی خود با ایران نداشته‌اند و همچنان رویه دشمنی خود با ملت ایران را حفظ کرده‌اند و هر روز بر حجم و گستره آن می‌افزایند و اینکه تصور شود با امتیازدهی کیفیت دشمنی آن‌ها کاهش پیدا می‌کند ساده‌لوحی است و با واقعیت روابط بین‌المللی آن‌ها با ایران همخوانی ندارد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
0
0
ترامپ " پمپئو " بولتون ونتانیابو دلقک های سبرکی خواهند بود " که در لهستان برگزار
می شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار