کد خبر: 941603
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۰
مدیرکل حفاظت محیط زیست:
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: تغییر اقلیم و کاهش قابل توجه منابع آبی، گونه های جانوری و گیاهی منطقه های حفاظت شده استان سمنان را تهدید می کند.

عباسعلی دامنگیر افزود: تغییر اقلیم تنها اختصاص به استان سمنان و کشور ایران ندارد اما در منطقه خاورمیانه شدت این چالش محسوس تر است.
وی خاطر نشان کرد: تاثیر تغییر اقلیم بر عرصه های طبیعی و زیست گونه های جانوری قابل توجه است و یکی از دلایل کاهش روزافزون وحوش در مناطق حفاظت شده استان سمنان، کم آبی است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان ادامه داد: اکنون در تمامی منطقه های حفاظت شده استان سمنان پدیده تغییر اقلیم محسوس است و در پارک ملی کویر در شهرستان گرمسار کانون فرسایش بادی گونه های جانوری را تهدید می کند.
دامنگیر اضافه کرد: کاهش بارش برف و باران در منطقه حفاظت شده پرور به خروج گونه های جانوری در چند سال گذشته دامن زده است و با ساخت آبشخور و پاکسازی چشمه ها و قنات ها در چند سال گذشته برای ماندگاری انواع پستاندار در این منطقه تلاش شده است.
وی اضافه کرد: تغییر اقلیم و تاثیر مستقیم کم آبی در عرصه های طبیعی استان سمنان تهدید جدی است که رفع این چالش وظیفه همگانی است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان تصریح کرد: تخصیص به موقع اعتبار برای راه اندازی آبشخورها و تامین علوفه برای حفظ گونه های گیاهی و جانوری در مناطق حفاظت شده استان سمنان تاثیرگذار است.
25 درصد وسعت استان سمنان مناطق تحت حفاظت محیط زیست است که با 131 محیط بان از آن مراقبت می شود، 16 درصد از مناطق حفاظت شده کشور در استان سمنان قرار دارد و این استان میزبان 30 درصد از تنوع گیاهی و جانوری شناسایی شده در کشور است.
استان سمنان سه منطقه حفاظت شده در محدوده جنگل ابر، خارتوران و پرور و پنج منطقه شکار ممنوع دارد، یک ششم از کل مناطق حفاظت شده کشور در استان سمنان واقع است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر