کد خبر: 941572
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۲
علیرضا سزاوار
رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط‌زیست سازمان نظام مهندسی کشور در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا از موضوعاتی گلایه کرده که ناشی از غفلت‌های بزرگ خود نظام مهندسی است.
وی در این گفت‌وگو مدعی شده است که دلیل اصلی پدیده وارونگی هوا، حمل‌و‌نقل نیست! به گفته احمدرضا طاهری، موتورخانه‌های گازسوز، بخاری منازل، عوامل اصلی آلودگی هوا هستند که در واقع بیش از ۴۰درصد مصرف انرژی کشور از آلودگی در بخش ساختمان رخ می‌دهد. رئیس کمسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط‌زیست سازمان نظام مهندسی کشور (!) واقعاً تفاوت «وارونگی هوا» و «آلودگی هوا» را نمی‌داند؟ واقعاً هرگز به خود و سازمانش تلنگر نزده است؟ از خودش نپرسیده است مسئول این همه مجوز تغییر کاربری‌ها و ساختمان‌های طبقاتی و مراکز کلان خرید در مرکز شهر و در نظر نداشتن فضا‌های عمومی مانند پارک، مدرسه و کودکستان به ازای هر شهروند، بخشی هم به عهده او و سازمانش است؟
سیستم معیوب حمل‌و‌نقل دلیل اصلی که هیچ، دلیل فرعی و اصلاً دلیلی بر وارونگی هوا نیست. در واقع حمل‌و‌نقل در کشورمان، دلیل اصلی آلودگی و وارونگی هوا هم دلیل پایداری این آلودگی است.
هنگامی که هوای سرد سطح زمین سردتر از هوای بالای خود باشد، به دلیل آنکه هوای سرد سنگین‌تر است، عمل مخلوط‌شدن هوا انجام نمی‌شود و اصطلاحاً عمل وارونگی دما یا اینورژن رخ داده است. در چنین حالتی، چون هوای سرد و آلوده نمی‌تواند بالا رفته و جایش را به هوای گرم بدهد، آلودگی افزایش می‌یابد و به مرز خطرناکی می‌رسد. این همان موردی است که رئیس کمیسیون محیط‌زیست نظام مهندسی از آن غافل است. اما موضوع مهم‌تر عملکرد این نهاد، ایجاد وضعیت کنونی ساختمان‌سازی کشور است که موجب هدررفت انرژی می‌شود. مأموریت اصلی سازمان نظام مهندسی بنا بر قانونی که در سال ۱۳۷۴در مجلس مصوب، تدوین و بیان شده یکی نظام مهندسی و دیگری کنترل ساختمان است. فرآیند ساخت هم در قانون نظام مهندسی در ماده ۳۳ به آن اشاره شده که به استناد این ماده، فرآیند ساخت شامل سه بخش مستقل است. البته پس از آن در فرآیند به هم گره می‌خورند و شامل نقشه‌ها و طراحی‌هاست که این طراحی‌ها باید به دست افراد ذی‌صلاح و صاحب صلاحیت انجام گیرد. این نقشه‌ها باید از نظام مهندسی کنترل و در صورت وجود ایراد، مرتفع شود و پس نقش نخست این نهاد تأیید نقشه است.
نقش دوم، استفاده از سازندگان ذی‌صلاح در ساخت ساختمان‌هاست تا افراد غیرذی‌صلاح نتوانند ساختمان‌ها را بسازند. افراد صاحب صلاحیت ـ. چه حقیقی و چه حقوقی ـ. که صلاحیت ساختمان‌سازی دارند و نیز گواهی لازم را از وزارت راه و شهرسازی دریافت کرده و با تأیید نظام مهندسی صلاحیت ساختمان‌سازی به صورت انبوه را به دست می‌آورند.
بخش سوم هم نظارت است. یعنی اعضای این نهاد که پروانه اشتغال دارند، در پایه‌های ۳، ۲ و ۱ ناظر بر ساختمان هستند ایفای نقش می‌کنند. به این ترتیب، با کنار هم‌قرارگرفتن این سه بخش، این فرآیند ساخت و‌ساز کامل می‌شود. اکنون شیوه ساخت‌و‌ساز‌های غیراستاندارد و نبود فضا‌های عمومی نشان از اجرایی‌نشدن این وظایف دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار