کد خبر: 941448
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶
شهردار کلان شهر کرج تاکید کرد
شهردار کرج گفت: آموزش شهروندی نقش به سزایی در کاهش خسارات ناشی از وقوع حوادث طبیعی دارد.

علی اصغر کمالی زاده با اشاره به برگزاری همایش تخصصی وضعیت ریسک و راهبردهای مدیریت بحران زلزله اظهار کرد:چنین رویدادهایی فرصتی برای تبادل دستاوردهای به روز علمی در زمینه مهندسی زلزله، مدیریت بحران، شناسایی نقاط پرخطر ،شیوه صحیح امدادرسانی و... است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تقریبا همه نواحی ایران در معرض خطر زمین لرزه قرار دارد، برگزاری چنین همایش‌هایی به افزایش آمادگی پیش، حین و بعد از وقوع این حادثه طبیعی در شهرها از جمله کرج کمک می‌کند.

کمالی زاده افزود: زلزله پدیده ای دور از ذهن نیست و این احتمال وجود دارد که هر یک از ما تا پایان عمر آن را تجربه کنیم به همین دلیل باید آمادگی لازم برای بهترین عملکرد در زمان وقوع این حادثه طبیعی را کسب کنیم.

این مسئول توضیح داد: برای جلوگیری از غافلگیری در زمان وقوع زلزله باید اقدامات لازم در زمان قبل، حین و بعد از این حادثه با دقت بررسی و اجرایی شود.

وی تصریح کرد: قبل از وقوع زلزله باید گسل‌های فعال شهر شناسایی شود و بر مبنای آن ازساخت و ساز در مناطق حادثه خیز جلوگیری کرد.

شهردار کرج با تاکید بر ضرورت ساخت سازه‌های مقاوم در کرج افزود: باید به سمتی پیش برویم که عمر ساختمان‌هایی که در شهر ساخته می شود به استانداردها یعنی 30 سال نزدیک شود.

کمالی زاده گفت: علاوه براین، قبل از وقوع زلزله باید الزامات لازم برای رعایت آیین نامه دو هزار و 800 در ساخت و سازها اجرایی شود تا خطرپذیری سازه‌های شهر کاهش یابد.

این مسئول با تاکید بر اهمیت بهسازی و بازسازی بافت فرسوده برای جلوگیری از خسارات ناشی از زلزله گفت: به دلیل اینکه اصول ایمنی و مهندسی در ساخت اغلب واحدهایی که در محدوده بافت‌های فرسوده شهری قرار گرفته اند رعایت نشده، این بافت‌ها خسارت پذیر هستند و در زمان وقوع حوادث طبیعی مثل زلزله آسیب زیادی می بینند.

کمالی زاده ابراز کرد: برای مقاوم سازی این بافت‌ها طرح بازآفرینی شهری در کرج و دیگر از کلانشهرهای کشور در حال اجرا است و هر ساله اعتبارات مناسبی برای آن تخصیص داده می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه مدیریت بحران هم شناسایی محل‌های پرخطر، شناسایی مسیرهای امدادرسانی، محل‌های اسکان موقت و ...ضروری به نظر می‌رسد، اظهار کرد: در حوزه مدیریت بحران باید مشخص شود در صورت وقوع زلزله، خسارت‌های مادی و جانی در مناطق مختلف تا چه حد خواهد بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ضرورت آموزش شهروندی برای جلوگیری از خسارات ناشی از زلزله اشاره کرد و گفت: آمادگی در مقابل وقوع زلزله صرفا وظیفه مسئولان نیست و مردم نیز باید در این خصوص آموزش‌های لازم را دیده و آگاهی‌های لازم را کسب کنند.

کمالی زاده ابراز کرد: با توجه به اینکه در بحث نجات افراد در هنگام زلزله، سه ساعت اول جزو زمان طلایی محسوب می‌شود، می توان با آموزش و آماده سازی مردم، خسارات را تا حد زیادی کاهش داد.

این مسئول افزود: باید آموزشها در این حوزه به گونه ای باشد که هر شهروند بداند در حین، قبل و بعد از وقوع زلزله چه اقداماتی انجام دهد و تا رسیدن نیروهای امداد چگونه به آسیب دیدگان احتمالی کمک کند.

وی گفت: بدون شک اگر شهروندان در مدیریت بحران مشارکت فعال نداشته باشند، حتی بهترین مدیران هم نمی‌توانند به اهداف پیش بینی شده در این حوزه دست پیدا کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار