کد خبر: 941411
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۵
نگاهی به ماجرای سدکردن جشنواره فجر مقابل فیلم‌های تجاری
در این دوره از جشنواره فجر به نظر می‌رسد فیلم‌های صرفاً تجاری در این رویداد هنری جایی ندارند. حضور این جنس آثار در برخی دوره‌های جشنواره فیلم فجر باعث پایین آمدن کیفیت و البته اعتبار این رویداد می‌شد.
فرزین ماندگار
اتفاقی که از چند روز پیش از اعلام اسامی آثار راه یافته به جشنواره سی و هفتم فیلم فجر افتاد این بود که عده‌ای از فیلمسازانی که آثار آن‌ها اغلب به عنوان فیلم‌های صرفا تجاری سینما مطرح هستند به طور داوطلبانه از حضور در جشنواره اعلام انصراف دادند. کمی قبل‌تر کمال تبریزی سلطان بازاری‌ساز‌های این سال‌های سینمای ایران که ظاهراً پرهزینه‌ترین فیلم سال‌های اخیر سینمای ایران را نیز با عنوان «ما همه باهم هستیم» با بریز و بپاش‌های نجومی ساخته است، پیشنهاد کرده بود که فیلمسازان برای بی‌حاشیه ماندن فیلم‌هایشان از ارائه آن به جشنواره فجر خودداری کنند. دلیل این موضع ضد جشنواره فجر تبریزی را احتمالاً باید در خبری دانست که مسئولان جشنواره درباره عدم پذیرش فیلم تجاری‌اش به گوش او رسانده بودند. مدتی بعد سعید سهیلی دیگر سازنده آثار بازاری سینمای ایران نیز اعلام کرد که «ژن خوک» را به جشنواره نخواهد داد. او را نیز قاعدتا از اینکه فیلمش جایی در میان آثار امسال نخواهد داشت خبردار کرده بودند. مسعود ده‌نمکی نیز که طی سال‌های اخیر گرایش زیادی به شاخص‌های بازاری سینما در آثارش قابل مشاهده است اعلام کرد فیلمش را به جشنواره نخواهد داد. حقیقت ماجرا این است که امسال و در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی برگزارکنندگان جشنواره فیلم فجر دست‌کم این تصمیم درست را گرفته‌اند که از حضور آثاری که صرفاً با گرایشات تجاری ساخته شده‌اند در این رویداد مقابله کنند، البته نسبت آثار با کیفیت در این دوره از جشنواره در نسبت با دوره‌های قبلی بیشتر است و دست برگزارکنندگان را برای این تصمیم بازتر کرده است. به این لیست اضافه کنید انصراف منوچهر هادی با فیلم «رحمان ۱۴۰۰» را.
اما نظر سیروس الوند در این باره جالب توجه است؛ از نظر من تمام این اخبار در مورد انصراف کارگردانان شایعه و شانتاژ خبری است. به عنوان مثال کمال تبریزی فیلمی کاملاً کمدی‌بازاری ساخته و خودش هم می‌داند جایش در فیلم فجر نیست. مورد فیلم رحمان ۱۴۰۰ منوچهر هادی هم مثل فیلم کمال تبریزی است. این‌ها فیلم‌های گیشه و بازاری ساخته‌اند و خودشان هم می‌دانند جایی در فجر ندارند. اینکه می‌گویند بسیاری از کارگردانان از فجر انصراف داده‌اند شینطت خبری است و من به دفتر جشنواره رفته‌ام و به چشم دیدم که همه کارگردانان می‌خواهند در فجر امسال حضور داشته باشند. برخی عادت دارند فیلم بازاری بسازند و به فجر هم نمی‌روند تا کسی یقه‌شان را نگیرد. این‌ها تنها و تنها به اکران و فروش اثرشان فکر می‌کنند. این بازی‌ها برای ما کاملاً روشن است. از نظر من جشنواره فیلم فجر امسال بسیار هیجان انگیز است. اگر من و فیلمم در فجر نرفت اصلاً مهم نیست زیرا مهم این است که جشنواره خوب برگزار شود.
الوند به این هم اشاره می‌کند که طبیعتاً خواسته هر کارگردانی اکران نوروزی فیلمش است و من هم همین خواسته را دارم. اصلاً همه برای اکران خوب و نوروزی سعی در رونمایی فیلمشان در جشنواره فیلم فجر دارند و تلاش من هم همین است.
سخنان سیروس الوند درباره اکران مناسب فیلمش در نوروز به این بستگی دارد که مافیای اکران سینمای ایران چقدر فیلم او را در فروش و گیشه مناسب تشخیص دهند. سهم عمده‌ای از اکران نوروزی سینمای ایران را همواره آثاری به خود اختصاص می‌دهند که با مولفه‌های کاملاً عامه‌پسند سینما انطباق داشته باشند، اما در این دوره از جشنواره فیلم فجر خوشبختانه همه چیز دست به دست هم داده تا آثاری که به نام کمدی صرفاً گیشه‌ها را هدف قرار گرفته‌اند به این رویداد راه پیدا نکنند تا شاهد روندی جدی‌تر و البته باکیفیت‌تر در این دوره باشیم. فیلم‌هایی مثل گشت ارشاد اگرچه در بخش غیررقابتی دو دوره قبل جشنواره فجر حاضر بودند، اما به شدت به اعتبار این رویداد لطمه وارد کردند. موضوع مهمی که وجود دارد این است که این رویکرد را باید تاکتیک برگزارکنندگان جشنواره سی و هفتم و نه راهبردی اساسی در سینمای ایران تلقی کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار