کد خبر: 941260
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۹
جهانگیری وعده داد
اسحاق جهانگیری که در طول دولت تدبیر تلاش کرده خود را حامی بخش خصوصی نشان دهد، برای باقی ماندن در دولت بر فعالان بخش خصوصی منت گذاشته و خطاب به کارآفرینان گفت: قول می‌دهم که بمانم و لحظه‌ای برای حمایت از شما دریغ نکنم تا از این شرایط عبور کنیم.
بهناز قاسمی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: معاون اول رئیس‌جمهور از صنوف و فعالان اقتصادی درخواست کرد که مراعات حال مردم را در قیمت کالا‌ها داشته باشند و وعده داد: به زودی شبکه‌ای منظم برای توزیع کالا‌های اساسی تشکیل می‌شود.

سرانجام دولت به این نتیجه رسیده که سیستم توزیع کالا نیاز به ساماندهی دارد و با درخواست و خواهش شبکه توزیع سر و سامان نمی‌یابد. بعد از اظهارات رئیس‌جمهور و انتقاد وی از دلالان شبکه تولید تا توزیع در وزارت جهاد کشاورزی معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم اعطای نشان امین‌الضرب که به مناسبت سالگرد تأسیس اتاق بازرگانی برگزار شده بود، از تشکیل شبکه‌ای منظم برای توزیع کالا‌های اساسی خبر داد و از اصناف خواست برای تأمین معیشت مردم کار کنند.

اسحاق جهانگیری که در طول دولت تدبیر تلاش کرده خود را حامی بخش خصوصی نشان دهد، برای باقی ماندن در دولت بر فعالان بخش خصوصی منت گذاشته و خطاب به کارآفرینان گفت: قول می‌دهم که بمانم و لحظه‌ای برای حمایت از شما دریغ نکنم تا از این شرایط عبور کنیم. وی اظهار داشت: در دهه اخیر فعالان اقتصادی و تولیدی کشور به طور خاص شرایط بسیار سختی را پشت سر گذاشته‌اند، اما تحریم‌های سال ۹۰ به بعد که تا سال ۹۴ ادامه یافت و البته تحریم‌های مجددی که از امسال به کشور بازگشته است، فشار حداکثری را روی فعالان اقتصادی و صاحبان کارخانجات وارد کرده و البته مردم مظلوم ایران را هم نشانه گرفته است. جهانگیری با اشاره به بیماری مزمن اقتصاد ایران گفت: امروز موضوع بودجه دولت تبدیل به یک چالش جدی کشور شده که در کنار آن چالش‌هایی مثل نقدینگی و مسائل زیست‌محیطی را نیز نباید از یاد برد. این در شرایطی است که امروز مهم‌ترین مسئله کشور در خوزستان ریزگردها، در سیستان شن‌های روان و در کل کشور مسئله آب یک ابرچالش محسوب می‌شود. بنابراین این چالش‌ها از گذشته وجود داشته و باید روی آن‌ها متمرکز می‌شدیم که موضوع جدیدی به اسم تحریم‌ها اکنون پیش روی ایران قرار گرفته است. این در حالیست که امریکایی‌ها در سال ۹۰ و ۹۱ مهم‌ترین استدلال خود را برای تحریم، پایبند نبودن ایرانیان به قوانین بین‌المللی و حرکت به سمت سلاح‌های کشتارجمعی می‌دانستند. وی که لحظاتی دچار هیجان و بغض شده بود ادامه داد: یک کارآفرین به دنبال این است که بتواند کارگر خود را تأمین کند، در حالی که به بخش خصوصی گفته می‌شود که آن‌ها دنبال سود‌های آنچنانی هستند. این ظلم به کارآفرینان است؛ چراکه آن‌ها می‌خواهند سفره کارگرانشان را باز نگه دارند، پس باید ابتدا انسجام لازم را داشته باشیم و مسائل اقتصادی برای حل مشکل اولویت‌بندی کنیم. به این معنا که اولویت اول این باشد که معیشت مردم دچار مشکل نشود. جهانگیری گفت: هرچقدر که درآمد ارزی داریم باید صرف واردات کالا‌های اساسی شود. پس من از تجار و صنوف محترم خواهش می‌کنم تا برای رعایت حال ملت همه تلاش خود را بکنند. این زمستان تمام خواهد شد و مردم قضاوت می‌کنند که چه کسانی در این مدت به فکر آن‌ها بوده‌اند، پس باید در قالب یک شبکه توزیع سراسری کالا‌های مناسب را به دست مردم بدهیم. پس کاسبان علاوه بر اینکه سود متعارف دارند، باید برای تأمین معیشت مردم کار کنند.

تمام مشکلات صادرات را می‌دانم

جهانگیری اظهار داشت: باید درآمد‌های ارزی کشور را افزایش داد و صادرات را احیا کرد؛ به این معنا که من همه مشکلات پیش روی صادرات را می‌دانم و حاضرم ساعت‌های دیگری را هم وقت بگذارم و صحبت‌های شما را بشنوم. این در حالیست که ما به درآمد‌های ارزی ناشی از صادرات نیاز داریم و باید تمام تلاش خود را برای رونق صادرات به کار ببریم. ترامپ دست روی کاهش فروش نفت ایران گذاشته است، اما ما با صادرات محصولاتی مثل پوشاک و سایر کالا‌ها نیاز اصلی کشور را برآورده خواهیم کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: اولویت بعدی ما احیای تولید است. البته امروز مهم‌ترین مسئله واحد‌های تولیدی به دلیل تغییرات نرخ ارز، نقدینگی است که تأمین آن باید در دستور کار دولت، اتاق‌های بازرگانی و البته نظام بانکی باشد و اتاق هم باید بگوید که با توجه به محدودیت‌ها، چه روش‌هایی برای تأمین نقدینگی وجود دارد. ما هم به همه محدودیت‌ها توجه داریم. جهانگیری خاطر نشان کرد: تصور من این است که اگر در این مقطع صادرات کشور، تأمین ارز مورد‌نیاز کشور و زندگی مردم را تأمین کند، حتماً از این شرایط سخت عبور خواهیم کرد. ضمن اینکه مردان بزرگ باید به میدان بیایند و ما می‌توانیم به خوبی اقدام مؤثری را انجام دهیم. البته در دوران سخت است که شجاعت، خلاقیت و نوآوری به داد کشور می‌رسد و من هم از همه فعالان اقتصادی انتظار دارم تا بنگاه‌های خود را سرپا نگه داشته و اجازه آسیب را به آن‌ها ندهند.

گلایه‌های فعالان اقتصادی

رئیس اتاق بازرگانی تهران با گلایه شدید از دولت برای نادیده گرفتن بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها گفت: امروز دولت با صدور بخشنامه با فعالان اقتصادی حرف می‌زند و آن‌ها را در تصمیمات بازی نمی‌دهد. مسعود خوانساری در این مراسم افزود: امروز اگرچه صحبت از فساد و رانت است، اما هیچ بخش خصوصی را نمی‌توان یافت که جامعه را به فساد کشانده باشد، پس باید حساب آن‌ها را از افرادی که شرکت‌های صوری دارند جدا کرد و نام کارآفرین را آغشته به چنین افرادی نکرد.
وی گفت: امروز کارآفرینان غمشان این است که ناملایمات کارگران آن‌ها را بیکار نکند و می‌خواهند سفره کارگرانشان را رنگین کنند، نگاه آن‌ها ملی و دینی است و باید آن‌ها را با این نگاه به جامعه معرفی کرد و الگو‌های واقعی این زمانه به حساب آیند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
0
0
اقای جهانگیری گرانی را فقط در مورد کالاهای اساسی میداند و فکر می کند با توزیع ان ها به قیمت مناسب همه چیز درست میشود ؟؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار