کد خبر: 941258
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۷
۹ طرح آب شیرین‌کن در ساحل خلیج فارس وظیفه تأمین آب جنوبی‌ها را بر دوش می‌گیرد
روز گذشته خبر صدور مجوز شیرین‌سازی آب دریا در استان بوشهر در حالی منتشر شد که این خبر خوب در کنار پر شدن سطح قابل توجهی از سد‌های این استان طی بارش‌های اخیر می‌تواند، پایانی بر کم آبی‌ها در این منطقه و حتی استان‌های همجوار باشد.
سجاد مرسلى
سرویس ایران جوان آنلاین: روز گذشته خبر صدور مجوز شیرین‌سازی آب دریا در استان بوشهر در حالی منتشر شد که این خبر خوب در کنار پر شدن سطح قابل توجهی از سد‌های این استان طی بارش‌های اخیر می‌تواند، پایانی بر کم آبی‌ها در این منطقه و حتی استان‌های همجوار باشد. اتفاقی که اگر مدیریت درستی به همراه داشته باشد، رونق صنایع و کشاورزی را به همراه خواهد داشت که گام بزرگی در جهت کاهش بیکاری و بالا بردن سطع زندگی و معیشت در بوشهر به شمار می‌آید. در همین راستا مجوز آب شیرین‌کن ۱۲۰ هزار متر مکعبی بوشهر در حالی صادر می‌شود که تاکنون این سیستم به ظرفیت تولید ۲۰ هزار متر مکعب آب رسیده که وارد مدار شده، و مابقی براساس برنامه زمان‌بندی ساخته و تکمیل خواهد شد.

اوایل دیماه معاون شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به تأمین آب آشامیدنی نقاط ساحلی کشور از طریق اجرای طرح‌های آب‌شیرین‌کن، از استقرار ۹ طرح آب شیرین‌کن در ساحل خلیج فارس استان بوشهر خبر داد.
مسعود خشایی با بیان اینکه برای حل بحران کم آبی در شهر‌ها و روستا‌های ساحلی پروژه‌های آب‌شیرین‌کن طراحی و اجرا می‌شود گفت: «این پروژه‌ها با مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اجرایی و به بهره‌برداری می‌رسد.»

این مسئول در آن روز از وارد مدار شدن ۲ طرح آب‌شیرین‌کن در استان بوشهر خبر داد و تأکید کرد: «در این راستا ۲ طرح آب‌شیرین‌کن با ظرفیت روزانه بیش از ۲۰ هزار مترمکعب در شهر‌های کنگان و بوشهر در حال بهره‌برداری است.» بی‌شک احداث آب شیرکن‌ها یکی از اقدام‌ات مؤثر برای حل بحران کم آبی در استان بوشهر و کل کشور است و در این راستا طرح‌های مهمی برای جبران کمبود آب آشامیدنی شهر‌ها و روستا‌های استان‌های جنوبی و به خصوص بوشهر طراحی شده است. بر همین اساس از چندی قبل عملیات اجرایی سه طرح آب شیرین‌کن با ظرفیت ۵۰ هزار مترمکعب در روز در استان بوشهر آغاز شد و برای اجرای سه آب‌شیرین‌کن دیگر با ظرفیت روزانه حدود ۳۰ هزار مترمکعب فراخوان شد که قرار است در مجموع ۹ آب‌شیرین‌کن در شهر‌های بوشهر، کنگان، سعدآباد، برازجان، عسلویه، آب‌پخش و دلوار اجرا شود. ساحل طولانی خلیج فارس در جنوب کشور مزیت اساسی برای برطرف کردن مشکل کم آبی در این منطقه است و با توجه به اینکه دولت هم اعلام کرده در مورد احداث آب‌شیرین‌کن‌ها رویکرد حمایتی دارد، امید می‌رود با این رویکرد در گام اول بخشی از مشکلات تأمین آب شرب استان بوشهر برطرف شود.

تأمین آب بوشهر از خارج استان!
 
بوشهر آن‌قدر مشکل کمبود آب دارد که طی سال‌های اخیر تمام مسئولان استانی اولین درخواست و نیاز خود را بر روی تأمین آب و رفع مشکلات موجود در این زمینه متمرکز کنند.
خرداد ماه بود که استاندار بوشهر با تأکید بر توسعه و تسریع اجرای پروژه‌های آب شیرین‌کن در استان در جهت تأمین آب مورد نیاز مردم گفته بود: «طرح اجرای پروژه آب شیرین‌کن دشتستان با ظرفیت ۴۵ هزار متر مکعب و سرمایه‌گذاری ۲۳۰ میلیارد تومان طراحی و تصویب شده است.

عبدالکریم گراوند با اشاره به اجرای پروژه آب شیرین‌کن ۱۰ تا ۱۵ هزار مترمکعبی در وحدتیه هم تأکید کرد: «جانمایی احداث آب شیرین‌کن ۷۵۰۰ متر مکعبی آبپخش مورد توجه قرار دارد.» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با اشاره به صدور مجوز آب شیرین کن با ظرفیت ۱۲۰ هزار متر مکعب در این استان می‌گوید: «تاکنون به ظرفیت تولید ۲۰ هزار متر مکعب آب وارد مدار شده و مابقی بر اساس برنامه زمان‌بندی ساخته و تکمیل می‌شود.» عبدالحمید حمزه‌پور با بیان اینکه اکنون روزانه ۲۰۰ هزار متر مکعب آب وارد شبکه آبرسانی شهر‌های ۳۸ گانه استان بوشهر می‌شود، ادامه می‌دهد: «بیش از ۸۰ درصد منابع آب آشامیدنی استان بوشهر در خارج از استان قرار دارد.» وی با بیان اینکه آب آشامیدنی استان بوشهر از طریق خطوط طولانی انتقال وارد شبکه آبرسانی شهر‌ها می‌شود، تأکید می‌کند: «در راستای گذر از کم‌آبی در استان بوشهر طرح‌های مهمی از جمله شیرین‌سازی آب دریا در دستور کار قرار گرفته است.» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با اشاره به اجرای طرح شیرین‌سازی آب دریا در شهر‌های استان می‌گوید: «برای تأمین آب آشامیدنی استان بوشهر مجوز لازم با ظرفیت ۱۲۰ هزار متر مکعب در شبانه روز صادر شده که تاکنون ۲ پروژه آب شیرین‌کن به ظرفیت ۲۰ هزار متر مکعب در بوشهر و کنگان با همکاری بخش خصوصی افتتاح شده است.» به هرحال خبر‌ها حکایت از برنامه ریزی‌های ویژه در جهت حل مشکلات تأمین آب در شهر‌های مختلف بوشهر به ویژه در دشتستان دارند که در این راستا حفر و کف شکنی چاه‌های آب در دستور کار قرار گرفته است. کف شکنی و حفر ۱۰ حلقه چاه آب از جمله این کارهاست و یکی از برنامه‌های مهم شرکت آبفای استان بوشهر، ساماندهی انشعاب آب‌های غیر مجاز است که در همین رابطه ۷ هزار انشعاب آب غیرمجاز در شهر‌های این استان شناسایی شده که بیشترین انشعاب‌های غیر مجاز در شهر‌های بوشهر، دشتستان و عسلویه قرار دارد و ساماندهی این انشعابات در دستور کار قرار دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار