کد خبر: 941257
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۷
فقط در بخش سرمایه‌گذاری صنعتی کرمانشاه، تاکنون 2 هزار فقره جواز تأسیس صنعتی برای ایجاد 57 هزار شغل جدید صادر شده است
محمدرضا سورى
سرویس ایران جوان آنلاین: وجود کرمانشاه در خط مقدم هشت سال دفاع مقدس سبب شد تا بسیاری از زیرساخت‌های صنعتی و کشاورزی آن با آسیب‌های جدی مواجه شود. حالا با گذشت چند سال از این موضوع تلاش مسئولان و برخی از سرمایه‌گذاران موجب شده تا حرکت قابل توجهی برای رونق اقتصادی و شکوفایی این صنایع استان آغاز شود؛ موضوعی که موجب شد رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با نام بردن از این استان به عنوان سکوی پرش سرمایه‌گذاران اعلام کند: «این منطقه ظرفیت تبدیل شدن به قطب صنعتی غرب کشور را دارد.»

وجود کارخانجات و معادن مختلف در کرمانشاه باعث شده تا این استان در زمینه استخراج و تبدیل این مواد اولیه گام‌های خوبی را بردارد به طوری که در حال حاضر این استان در زمینه تولید پتروشیمی، مصالح ساختمانی، لوازم برقی و الکترونیکی و صنایع غذایی حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشد. این در حالی است که این مهم در کنار کیفیت بالای تولیدات شرایطی را فراهم آورده است تا صنعتکاران این منطقه علاوه بر تأمین نیاز‌های داخلی گوشه چشمی به صادرات داشته باشند. اولین اقدام برای استقرار صنایع با احداث پالایشگاه نفت کرمانشاه شروع شد که درحقیقت می‌توان آن را اولین واحد صنعتی مدرن در منطقه غرب دانست. استان کرمانشاه با توجه به استعداد سرشار کشاورزی‌اش، کارخانه‌های وابسته به کشاورزی را ایجاد کرده است که از آن جمله کارخانه قند بیستون و اسلام‌آباد می‌باشد که باعث رونق کشاورزی و کشت چغندر و بالا رفتن سطح اشتغال در منطقه شده است. کارخانه سیمان در ۱۲ کیلومتری جاده کرمانشاه- همدان یکی از دو واحد بزرگ تولید سیمان در منطقه غرب کشور بوده و تأثیر بسزایی در توسعه اقتصادی منطقه داشته است. ازجمله واحد‌های صنعتی دیگر می‌توان نیروگاه حرارتی بیستون، کارخانه نساجی غرب، پشم‌ریسی غرب، پشم‌بافی کشمیر، کارخانه تولید انواع سیم و کابل برق، کارخانه رنگ‌سازی، کارخانه تولید نایلون، خوراک دام و طیور را نام برد.

ظرفیت بالا برای صنعتی شدن

شرایط موجود در کرمانشاه در کنار وجود معادن و صنعتگران علاقه‌مند باعث شده تا در سال‌های اخیر گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شود.
موضوعی که موجب شده تا رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه از این استان به عنوان سکوی پرش سرمایه‌گذاران یاد و اعلام کند: «کرمانشاه ظرفیت تبدیل شدن به قطب صنعتی غرب کشور را دارد.» حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا افزود: «با مجموعه این اقدامات و ظرفیت‌هایی که در استان وجود دارد، کرمانشاه می‌تواند سکوی پرشی برای سرمایه‌گذاران باشد.» وی ادامه می‌دهد: «مجمع نمایندگان استان تلاش می‌کند خلأ‌های قانونی سد راه سرمایه‌گذاری را مرتفع کند و سایر مسئولان استان نیز در خدمت سرمایه‌گذاران خواهند بود.» به گفته وی، با برداشته شدن این اقدامات سرمایه‌گذاران می‌توانند با خیال راحت و امنیت خاطر به کرمانشاه بیایند و قدمی برای اشتغال استان بردارند. آمار‌ها نشان می‌دهد کرمانشاه با داشتن بیش از هزار واحد صنعتی می‌تواند قطب صنعتی غرب کشور خصوصاً در زمینه قطعات خودرو و صنایع پایین‌دستی پتروشیمی باشد. در کنار این موضوع وجود سدها، حوزه کشاورزی، معادن، صنایع تبدیلی، دامپروری، تجارت مرزی و... همه از مزیت‌های کرمانشاه برای سرمایه‌گذاری است. همچنین وجود ۴ هزار اثر تاریخی، ظرفیت‌های کشاورزی، صنعتی و معدنی موجود در کرمانشاه ازجمله مزیت‌هایی است که می‌تواند سرمایه‌گذاری در کرمانشاه را سودآور کند.

نگاهی به صنایع موجود در کرمانشاه

به گفته مدیران استانی، استان کرمانشاه دارای هزار پروانه بهره‌برداری صنعتی با اشتغال حدوداً ۳۰ هزار نفر است. این در حالی است که ۹۲ درصد این واحد‌ها صنایع کوچک با اشتغال کمتر از ۵۰ نفر، ۴ درصد صنایع متوسط با اشتغال بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر و ۴ درصد نیز صنایع بزرگ با اشتغال بیش از ۱۰۰ نفر می‌باشد. همچنین در این منطقه سه واحد پتروشیمی در حال فعالیت و تولید می‌باشد که طرح پتروشیمی چهارم نیز در منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آباد غرب در دست اجراست. علاوه بر آن، واحد‌های تولیدکننده خودرو، روغن نباتی، سیمان، کاشی و سرامیک، میلگرد و تیرآهن، لبنیات، انواع دارو، قند و رب گوجه فرنگی از مهم‌ترین واحد‌های صنعتی استان است که در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری خوبی در این زمینه شده است.

مسئولان صنایع استان در بخش سرمایه‌گذاری صنعتی، تاکنون ۲ هزار فقره جواز تأسیس صنعتی برای ایجاد ۵۷ هزار شغل جدید صادر کرده‌اند که از این تعداد ۳۷۰ فقره جواز تأسیس برای ایجاد اشتغال ۱۰ هزار نفر دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۲۰ درصد است. در کنار این مهم، از مهم‌ترین طرح‌های در دست اجرای استان می‌توان به طرح پالایشگاه ۱۵۰ هزار بشکه‌ای، طرح تولید پلی پروپیلن، طرح توسعه پتروشیمی با تولید کود اوره و آمونیاک، ذوب آهن، قوطی آلومینیومی دوتکه، بیواتانول، روغن ذرت، بیوایمپلنت استخوانی و طرح کاغذ از کربنات کلسیم اشاره کرد. این موقعیت‌ها در حالی است که با توجه به موقعیت استراتژیک و همجواری با کشور عراق، کرمانشاه دارای بهترین مزیت سرمایه‌گذاری برای تولید محصولات صنعتی و صادرات به عراق و سایر کشور‌ها است. در استان کرمانشاه ۲۲ شهرک و نواحی صنعتی با میزان حدوداً ۲۵۰۰ هکتار اراضی موجود است. در این شهرک‌ها حدود ۴۰۰ واحد صنعتی مستقر و حدود ۳۵۰ طرح صنعتی در دست اجرا می‌باشد. به همین دلیل مدیران این استان به منظور رونق صنعتی و ایجاد اشتغال در شهرک‌های صنعتی کرمانشاه مشوق‌های معنی‌داری برای سرمایه‌گذاری ایجاد کرده‌اند که از جمله می‌توان به کاهش ۵۰ تا ۸۵ درصدی قیمت زمین در برخی از شهرک‌ها و معافیت مالیاتی از ۱۳ تا ۱۵ سال اشاره کرد. این در حالی است که در بسیاری از شهرک‌های صنعتی استان امکانات زیربنایی ازجمله آب، برق، گاز، تلفن و فیبر نوری نیز موجود می‌باشد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کرماشانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
0
0
مشخص است که اطلاعات ارائه شده از سایت ها و منابع غیرمعتبر گرفته شده، چرا که همۀ مردم کرمانشاه می دانند که دیگر چیزی به نام نساجی کشمیر و صنایع رنگ (گلفام) در کرمانشاه وجود ندارد. سال ها پیش این دو صنعت بزرگ استان به دلیل واگذاری سهام به بخش "خصوصی" ورشکسته و نابود شد. جای کارخانۀ کشمیر را همکنون مجتمع های مسکونی گرفته که از زمین خواری اراضی آن کارخانه ساخته شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار