کد خبر: 941238
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۸
حریم بستر رودخانه‌های لرستان در مسير ساخت وسازها
با وجود آنكه ساخت و ساز در حریم رودخانه ها ممنوع نیست؛ اما با توجه به کاربری رودخانه ها از نظر اکولوژی و حفاظت کیفی ، محدودیت هایی از لحاظ استقرار وجود دارد،چرا كه درصورت جاري شدن سيل ويا بالارفتن ميزان آب درجريان اين مهم مي تواند به خسارته هاي مادي ومعنوي بسياري منجر شود...

محمدرضا سوري

با وجود آنكه ساخت و ساز در حریم رودخانه ها ممنوع نیست؛ اما با توجه به کاربری رودخانه ها از نظر اکولوژی و حفاظت کیفی ، محدودیت هایی از لحاظ استقرار وجود دارد،چرا كه درصورت جاري شدن سيل ويا بالارفتن ميزان آب درجريان اين مهم مي تواند به خسارته هاي مادي ومعنوي بسياري منجر شود. با اين حال بي توجهي به اين موضوع سبب شده تا حريم برخي رودخانه هادراستانهاي كشور رعايت نشود كه دراين ميان از لرستان مي توان نام برد. موضوعي كه موجب شد تا مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان از آزادسازی حریم بستر رودخانه‌های استان به طول 105 هکتار تا پایان امسال خبر دهد.

******

رودخانه ها داراي زيبايي طبيعي و ارزش فراوان اقتصادي هستند و همين امر سبب شده  که اراضي مجاور رودخانه ها، مورد توجه زمين خواران و برداشت کنندگان غيرمجاز شن و ماسه قرار گيرد. رودخانه ها مانند ديگر منابع آبي، برابر اصل 45 قانون اساسي از انفال و ثروت هاي عمومي بوده که در اختيار حکومت اسلامي قرار داده شده تا بر طبق مصالح عامه نسبت به آنها عمل شود. به همين علت اراضي مجاور رودخانه ها اعم از بستر و حريم، تابع قوانين و مقررات خاصي است که هدف از وضع آنها، جلوگيري از استفاده و مالکيت اختصاصي اشخاص و تضمين دسترسي عموم مردم به رودخانه ها، مي باشد.

دراين ميان سرسبزي ووجود رودخانه هاي متنوع در لرستان سبب شده تا همواره ساخت وساز در حريم اين مناطق وجود داشته وموجب بروز بحران دراين مناطق شود.

آزادي 105 هکتاراز حريم رودخانه هاي لرستان

يكي از معضلاتي  كه همواره در حريم رودخانه هاي لرستان وجود دارد ساخت وساز هاي غيرمجاز در حريم رودخانه هاي اين استان است .

اين درحالي است كه حریم رودخانه ، بستر رودخانه است و به مسیر آب رودخانه در طول 25 سال گفته می شود که از یک تا 20 متر ، حریم کمی رودخانه است و تا 150 متر هم حریم کیفی رودخانه می گویند.

با اين حال در اين سالها تلاش شده تا اين حريم حفظ وبا متخلفان برخورد قانوني شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به آزاد سازي حریم بستر رودخانه‌های استان به طول 105 هکتار تا پایان شال مي گويد:«14 تالاب در استان داریم که مطالعه تعیین حریم و بستر آن‌ها از 86 تا 95 انجام نشده است.»

رضا میرزایی با بیان اینکه امسال این 14 تالاب را برای مطالعه به مشاور داده‌ایم، مي افزايد: «به زودي وضعیت این تالاب‌ها تعیین تکلیف خواهد شد.»

وي با اشاره به اقدامات انجام گرفته درخصوص آزاد سازي بستر رودخانه هاي لرستان ادامه مي دهد:« از سال86 تا 95، کل مساحت آزادسازی حریم بستر رودخانه‌های استان 119 هکتار بوده و این در حالی است که برنامه تا پایان امسال، 105 هکتار است که باید انجام شود.»

اين مسئول با بيان اينكه ، تقریباً پنج سال است در بستر رودخانه‌های استان مجوز ندادیم و تمام معادن شن و ماسه کوهی است بيان مي كند:«

هم‌اکنون  پروانه برای برداشت شن و ماسه صادر نمی‌کنیم، چرا كه

معاون شن و ماسه کوهی آلودگی زیست‌محیطی دارند.»

وضعيت تعرض به حريم رودخانه هاي لرستان

رعایت مقررات حریم رودخانه ها و اجرای طرحهای عمران رودخانه نقش زیادی در پیشگیری از وقوع سیل یا کاهش شدت آن دارد لذا براین اساس بازگشایی و لایروبی بستر رودخانه ها به ویژه در دهانه پلها ، ساحل بندی و دیوار کشی حریم رودخانه ها و ایجاد بندهای تاخیری در مسیرهای حادثه خیز بسیار موثر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان با تاييد اين موضوع مي گويد: «مطالعات تعیین حد بستر و حریم 830 کیلومتر از رودخانه های استان برای سال 96 و 97 هدفگذاری که تا کنون حدود 400 کیلومتر از این میزان انجام شده است.»

رضا میرزایی مي افزايد: «از سال 86 تا پایان سال 95 در مجموع 750 کیلومترمطالعه حریم و بستر رودخانه های استان انجام شده است.
وی اظهار داشت: هشت کیلومترمطالعات ساماندهی رودخانه خرم آباد تا سال 95 انجام شده و تا پایان امسال نیز مطالعات 24 کیلومتر دیگر نیر تکمیل می شود.»
به گفته وي ، 152 کیلومتر عملیات رپرگذاری و 10 کیلومتر عملیات ساماندهی و دیوار سازی تا 2 سال گذشته انجام شد که این خدمات امسال به ترتیب به 160 و 25 کیلومتر افزایش یافته است.
و تا پایان امسال 105 هکتار حریم و بستر رودخانه آزادسازی می شود،

اين درحالي است كه بررسيها نشان مي دهد تا پایان سال 95 در مجموع 119 هکتار آزادسازی شده است.
با وجوداهمیت تالاب ها و ارزش آنها در زیست بوم های مختلف تا کنون هیچ گونه مطالعه ای در تعیین حریم و بستر 14 تالاب استان صورت نگرفته که در حال حاضر مطالعه ابن مهم توسط مشاور در دست انجام است.
لرستان دارای 2 هزار و 500 کیلومتر شبکه فصلی و دائمی رودخانه ای است، موضوعي كه موجب شده تا قیمت زمین در اطراف رودخانه های شهری هر روز با روند افزایش مواجه شده  و برخی سودجویان به دنبال ایجاد ساخت و ساز در حریم رودخانه های استان باشند.

ساخت و ساز در حریم رودخانه های لرستان

 در حالی استان لرستان دارای بیش از 33 رودخانه دائمی است که برخی از این رودخانه از فضای شهری عبور می کنند به طوری که عمده شهرهای این استان در کنار رودخانه های دائمی بنا شده است.

رودخانه "گله رود" در مرکز شهر بروجرد، رودخانه "خرم رود" و "کرگانه" در خرم آباد، رودخانه "حوضیان" در الیگودرز، رودخانه ازنا در همین شهرستان، رودخانه های "تیره" و "ماربره" در دورود و رودخانه "کشکان" در پلدختر از جمله رودخانه هایی هستند که در کنار آنها شهرستانهای لرستان شکل گرفته اند.

این مهم سبب شده تا در سالهای اخیر برخی سودجویان در کنار رودخانه های استان با تجاوز به حریم رودخانه ها اقدام به ساخت و ساز كنند که با برخورد جدی شرکت آب منطقه ای استان مواجه شده اند.

معاون حفظ و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان لرستان در این رابطه مي گويد:«در حال حاضر در کل استان لرستان بیش از دو هزار و 451 کیلومتر رودخانه اصلی و فرعی وجود دارد.»

نادر مختاری با بیان اینکه اکثر شهرها و روستاهای لرستان در کنار رودخانه ها شکل گرفته اند، مي افزايد:« شهرستان های مختلف لرستان از جمله خرم آباد، بروجرد، دورود، پلدختر و ... و حتی دورترین روستاهای این استان در کنار رودخانه های اصلی یا فرعی قرار دارند.»

وی با اشاره به قانون در این زمینه، ادامه مي دهد:« مطابق قانون تمامي اراضی کنار و در حریم رودخانه ها دارای مالکیت دولتی است.»

مختاري با اشاره به اقدام برخی سودجویان برای ساخت و ساز در حریم رودخانه ها، بيان مي كند: «در حال حاضر به علت منفعت بالا برخی افراد در این استان به دنبال تجاوز به حریم رودخانه ها هستند.»

وي با تاکید بر اینکه متولی این موضوع شرکت آب منطقه ای است، خاطر نشان مي كند: «در این راستا این شرکت مطالعات حریم بستر رودخانه های استان را در راستای مشخص شدن حریم و بستر رودخانه ها در دستور کار دارد.»

اين درحالي است كه  پس از مطالعات هر بخش اطلاع رسانی لازم در مورد حریم و بستر رودخانه انجام می شود و افراد زمان دارند تا شکایات خود را برای بررسی در کمیسیون به این شرکت ارائه دهند و در صورت رد شکایات مطالعات انجام شده به عنوان سند نهایی مد نظر قرار می گیرد.

معاون حفظ و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان لرستان از معرفی متخلفان در این زمینه به مراجع قضایی خبرداده ومي گويد:« در حال حاضر بخش عمده تخلفات در زمینه ساخت و ساز در حریم رودخانه ها در حاشیه رودخانه کرگانه خرم آباد و رودخانه گله رود بروجرد صورت می گیرد.»

مختاری با اشاره به اینکه برخی افراد به منظور ساخت و ساز در حریم رودخانه های استان اقدام به تسطیح زمین کرده اند، مي افزايد:« شرکت آب منطقه ای استان به محض اطلاع از موضوع روند کار را متوقف کرده و تاکنون اجازه ساخت و ساز به هیچ کسی را نداده است.»

به گفته اين مسئول ، به استناد قانون توزیع عادلانه آب تا پایان سال 88 این شرکت اقدام به شناسایی 89 مورد تجاوز به محدوده های بستر و حریم مجاری آبی و تشکیل پروژه در محاکم قضایی کرده است تا در صورت احکام قطعی قضایی نسبت به آزاد سازی بسترها و حریم رودخانه ها اقدام شود.

با توجه به نقش مهم رود خانه ها در توسعه استان حفاظت و صیانت از این سرمایه های بزرگ خدادادی باید بیش از پیش مورد توجه مسئولان و مردم قرار گیرد.

مختاری از همجواران رود خانه های اصلی و فرعی استان خواست نسبت به رعایت بسترها و حریم رود خانه ها توجه جدی داشته باشند و قبل از هر گونه ساخت و ساز ابتدا از شرکت آب منطقه ای استعلام لازم را به عمل آورند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار