کد خبر: 941235
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴
گزارش «جوان آنلاین» از نشست صمیمی حجت‌‌الاسلام و المسلمین قرائتی با خبرنگاران
استاد قرائتی با اشاره به اینکه نزدیک چهل آیه درباره خبرنگاران در قرآن وجود دارد این آیات باید سرلوحه فعالیت خبرنگاران باشد، گفت: «سه مرتبه خداوند به کسانی که قلمشان کج می‌رود تذکر داده و برای کسانی که حقیقت را نمی‌نویسند و صرفا از این راه برای نان درآوردن استفاده می‌کنند، سرنوشت دردناکی را آماده کرده است.»
سرویس اجتماعی جوان آنلاین - مهسا گربندی: صبح امروز نشست صمیمی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با اصحاب رسانه و مدیران روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی برگزارش شد. این جلسه با موضوع رسالت خبرنگاران در قرآن کریم بود و همانند دیگر جلسات درس‌هایی از قرآن با تلاوت آیات و تفسیر استاد قرائتی همراه شد.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قرائتی در ابتدای جلسه از خبرنگاران خواست تا یکصدا سوره عصر را بخوانند و سپس سخنرانی را آغاز کرد.

توبیخ الهی برای خبرنگارانی که قلم‌شان کج برود

استاد قرائتی با اشاره به اینکه نزدیک چهل آیه درباره خبرنگاران در قرآن وجود دارد این آیات باید سرلوحه فعالیت خبرنگاران باشد، گفت: «سه مرتبه خداوند به کسانی که قلمشان کج می‌رود تذکر داده و برای کسانی که حقیقت را نمی‌نویسند و صرفا از این راه برای نان درآوردن استفاده می‌کنند، سرنوشت دردناکی را آماده کرده است. همچنین خداوند در جایی دیگر می‌گویند حقایق قرآن بافتنی نیست یافتنی است. باید خبرنگار، حرف را از انسان عادل پرسیده شود؛ چراکه روی حرف انسان فاسق نمی‌شود، حساب کرد.»

حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی در بخشی دیگر از صحبت هایش به کوتاه‌گویی و دوری از اخبار غیرمفید اشاره کرد و اظهار داشت: «باید اخبار موثق و مستند باشد و برای آن تحقیق کنید، همچنین اهل استنباط آن را بررسی کنند تا خبر حق بزنید.»

رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه خداوند برای سرعت خبرنگار نیز آیه نازل کرده است، گفت: «فرعون برای گرفتن موسی شورا تشکیل داد. یک خبرنگار با سرعت این خبر را به حضرت موسی منتقل کرد. این آیه نشان می‌دهد که سرعت در خبر چقدر اهمیت دارد.»

دستور تکه تکه کردن برخی خبرنگاران در قرآن!

این استاد قرآن در ادامه به صحت، سلامت خبر و غیبت نکردن خبرنگار اشاره کرد و گفت: «غیبت نکنید. اگر آبروی کسی را ببرید، جای پر شدن ندارد. غیبت گفتن، غیبت نوشتن، دروغ گفتن و دروغ نوشتن، هر وجه آن حرام است.»
او به دستور قرآن برای دستور تکه تکه کردن برخی خبرنگاران اشاره کرد و اظهار داشت: «در سوره احزاب آیه ۶۰ قرآن آمده است که افرادی که در جامعه زلزله می‌اندازند را اعدام نکنید، بلکه هم تبعیدشان کرده و هم تکه تکه‌شان کنید! و در همه‌ی ادیان آسمانی برای کسانی که آرامش را از مردم می‌گیرند و ترس ایجاد می‌کنند، چنین مجازاتی در نظر گرفته شده است.»

حجت‌الاسلام قرائتی با ذکر این موضوع که در خبرهایتان دشنام ندهید، گفت: «باید دقت کنید که خبرهایتان تحریک‌آمیز نباشد. خبر‌ها باید یقینی باشد. خبری که بر حسب ظن و گمان است را منتشر نکنید. اگر قلم به‌دست سوءظن داشته باشد، همه شلغم‌ها را لبو می‌بیند. با سوءظن قلم به دست نگیرید و بدانید که حق تجسس ندارید!»

خاطره‌ای از سخنرانی در میان قمه‌زنان

رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه خبرنگاران باید به نقش واژه‌هایی که در خبر به کار می‌گیرند آگاه باشند، خاطره‌ای را تعریف کرد و گفت: «۲۰ سال قبل در ایام محرم به اصفهان رفتم و وقتی برای سخنرانی به مسجد رفتم، گفتند: «آمده‏‌ای علیه قمه‎زنی بگویی؟! تو معلم قرآن هستی.» گفتم: «به عنوان معلم قرآن قبولم دارید؟» گفتند: «بله! قبولت داریم، ولی حرف قمه‌نزدن نزنی.» من هم روی تخته نوشتم: «یا‌ای‌ها الذین آمنوا لا تقولوا راعنا و قولوا انظرنا»؛‌ای کسانی که ایمان آورده‌‏اید! «راعنا» نگویید، بلکه بگویید: «انظرنا»، بعد توضیح دادم قصه‌‏اش این است که: پیغمبر اکرم (ص) در حال سخنرانی بود، یک نفر از پای سخنرانی گفت: راعنا؛ یعنی مراعات ما را هم کن و آرام‎تر سخن بگو. اما یهودی‌ها از همین حرف سوءاستفاده کردند و گفتند «راعنا» از ریشه «رعن گرفته می‌شود و رعونت به معنای خر کردن است، پس مسلمانان به پیغمبرشان می‌گویند: «خرمان کن!» به دلیل همین سوءاستفاده آیه‌ای نازل شد که «راعنا» نگویید و «انظرنا» بگویید. یعنی کلمه‏‌ای را که دشمن از آن سوء‌استفاده می‏‌کند به کار نبرید! بعد خطاب به آن‌ها گفتم: «پس شما که در ایام محرم قمه می‌زنید و هدفتان هم مقدس است و به عشق امام حسین (ع) هم این کار را می‌کنید، وقتی رسانه‌های خارجی این کار شما را چندین مرتبه نشان می‌دهند و می‌گویند که شیعه‌‏ها دچار مرض خودآزاری هستند! و دشمن از این کار شما چنین سوءاستفاده می‌‏کند، پس از این کارتان دست بردارید.» بسیاری از آن‌ها گفتند: «حالا فهمیدیم و دیگر قمه نمی‌زنیم.»

ماجرای هدیه ۱۵۰ میلیونی!

حجت الاسلام و مسلمین قرائتی در ادامه گفت: «بعد از ماجرای سخنرانی در مسجد اصفهان، آقای اسحاق جهانگیری که آن زمان استاندار اصفهان بود نامه‌ای تشکرآمیز نوشت و من هم گفتم تشکر خالی فایده ندارد، به کارکنان سازمان نهضت سوادآموزی اصفهان زمین بدهید که برای خودشان خانه بسازند که آن زمان ۱۵۰ میلیون تومان ارزشش بود. بعد از آن خدمت رهبر انقلاب رسیدم و گفتم: «من یک آیه تفسیر کردم و ۱۵۰ میلیون تومان پول گرفتم.» حضرت آقا فرمود: «چه روضه‌های خوبی می‌خوانی و چه پول‌های خوبی می‌گیری.» گفتم: پول را من نگرفتم، به نفع نهضت سوادآموزی پول گرفتم.»

خبرنگاران سفیر نماز می‌شوند

این مفسر قرآن گفت: «جامعه اسلامى در معرض تهاجم خبرى است و مردم باید هوشیار باشند، بنابراین تحقیق و بررسى را به تأخیر نیندازید. همچنین دقت کنید که گاهى فاسق راست مى‏گوید، بنابراین نباید همه جا سخن او را تکذیب کنید، بلکه باید درباره آن تحقیق کنید.»

حجت الاسلام و مسلمین قرائتی با اشاره به اهمیت نماز اظهار داشت: «نماز واجب است و هر مسلمان در روز باید ده مرتبه بگوید: «اهدنا صراط المستقیم» یعنی آنقدر زمینه گمراهی هر مسلمانی فراهم است که باید در روز بار‌ها از خدا کمک بخواهد تا راه درست را به او نشان دهد. البته نماز خوان بودن هر فرد در ادارات مشخص نمی‌شود، چون برخی فقط از ترس اینکه نگویند «نمازخوان نیست» نماز ظهر و عصرشان را به موقع در نمازخانه می‌خوانند.»

در پایان این مراسم اعلام شد که هر کدام از خبرنگاران می‌توانند به عنوان سفیر نماز ثبت نام کنند تا به این وسیله قدمی مثبت در آگاهی‌بخشی اهمیت نماز در جامعه برداشته شود.
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
قوم عاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
0
0
سلام ایه ۱۱ رعد ..همانا خداوند حال قومی را تغییر نمی دهد تا آنکه آنان حال خود را تغییر دهند..
در توان خود یک بچه بیار.....نان که بخور ...با اب بخور...
سرنوشت قوم عاد...
چرا هرچی میزنم نمیاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
0
0
اه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار