کد خبر: 941210
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱
اظهار نظر سرلشکر باقری در مورد عملیات‌ کربلای ۴
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: حوادث مربوط به دفاع مقدس در یک دوره تاریخی خاص و با پیچیدگی بسیار بالا اتفاق افتاده است. برای همین نباید تحلیل قشری و تعجیلی نسبت به آنها داشته باشیم.

جوان آنلاین: سرلشکر محمد باقری که در همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سخن می‌گفت، یادآور شد: امروز از نمایشگاه دستاوردهای ادارت کل مراکز بنیاد حفظ آثار ونشر ارزشهای دفاع مقدس بازدید داشتیم.اقدامات انجام شده از سوی ۱۳ استان که در این نمایشگاه حضور دارند نشان دهنده رشد چشمگیر کارهای مکتوب و فعالیتهای هنری است. این عزیزان با حداقل هزینه ابتکار به خرج داده‌اند و در صورتی که با یکدیگر تعامل داشته باشند افق روشنی را در پیش رو خواهیم داشت و آثار فرهنگی چشمگیری خلق خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: موزه‌های دفاع‌مقدس استانها نیز با سرعت در حال پیشرفت هستند از جمله موضوعاتی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که کارهای تحقیقی در خصوص دفاع‌مقدس انجام شود. با تقاطع دادن خاطرات و عملیات‌های دفاع مقدس می‌توانیم آنها را موشکافی کنیم واز زوایای پنهان آنها باخبر شویم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اظهارنظر افراد غیرمتخصص درباره عملیات‌های دفاع‌مقدس تاکید کرد: حوادث مربوط با دفاع مقدس در یک دوره تاریخی خاص و با پیچیدگی‌های بسیار بالا اتفاق افتاده است و تحلیل قشری، بیان خطی و تعجیلی نمی‌تواند واقعیت‌های دفاع مقدس را به خوبی بیان کنند. بسیاری از واقعیت‌های دفاع‌مقدس هنوز مشخص نشده و زوایای مختلف آن نیز بیان نشده است و کسانی که با عبارات کوتاه و نگاه اولیه  بخواهند راجع به عملیات‌های دفاع‌مقدس اظهارنظر کند قطعا در آن نقص و خطا به وجود خواهد آمد. ما باید قدر دفاع‌مقدس، ایثارگری‌ها و تلاش‌های انجام شده در آن دوران را بدانیم و از روایت‌های تعجیلی پرهیز کنیم تا موجب نگرانی و دلسردی خانواده‌های شهدا و ملت ایران نشویم.

سرلشکر باقری یادآور شد: جای بررسی‌های مرتبط با دفاع مقدس، محافل علمی و دانشگاهی و با حضور پیشکسوتان و فرماندهان دفاع مقدس است که زوایای آن را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند.متاسفانه در روزهای گذشته شاهد نمونه‌ای از این نگاه تعجیلی و بعضا ناعادلانه در رابطه دفاع مقدس بودیم. چنین موضوعی نباید تکرار شود و از سوی دیگر تجربه‌ای برای کارهای دفاع مقدس خواهد بود.

این فرمانده دوران دفاع مقدس در رابطه با فعالیت‌های انجام شده در عملیات کربلای ۴ توضیح داد: برای این عملیات بیش از ۹ ماه کارهای اطلاعات و شناسایی انجام شد منطقه و صحنه نبرد آماده سازی شد و کارهای مهندسی را انجام دادیم اما دشمن از پشتیبانی‌های بزرگ اطلاعاتی وجاسوسی برخوردار بود و انواعی از اقدامات اطلاعاتی در اختیارش قرار داشت به همین واسطه بعضی از زوایای عملیات مورد اطلاع دشمن قرار گرفت اما این به معنای لو رفتن کل عملیات و منتفی کردن آن نبود. عملیات کربلای ۴ انجام شد، توفیقاتی هم داشت اما در مجموع ناموفق بود.هنر بزرگ این بود که در همان مراحل اولیه عملیات قطع شد. حدود هفت درصد از نیروهای ما وارد عملیات شدند اما مابقی نیروها ذخیره ماندند و ظرف دو هفته عملیات کربلای ۵ طراحی و اجرا شد. از آنجا که برای انجام عملیات کربلای ۵ همه چیز آماده بود ۱۴ روز بعد کربلای ۵ را در آن منطقه انجام دادیم.این عملیات آن قدر پیش رفت که دنیا خوف آن را داشت که بصره و بغداد مورد تصرف قرار بگیرند. بر همین اساس قطعنامه ۵۹۸ تصویب شد و سازمان ملل بخش زیادی از خواسته‌های ملت ایران را در این قطعنامه لحاظ کرد. در نهایت عراق به عنوان متجاوز در جنگ شناخته شد. این دستاوردها از برکات انجام عملیات کربلای ۴ و کربلای ۵ بود.

سرلشکر باقری یادآور شد: خون شهدای گرانقدر و پشتیبانی ملت ایران و کارهای که فرماندهان انجام داده اند پیروزی بزرگ ملت ایران را رقم شد.

وی دربخش پایانی سخنان خود یادآور شد: توصیه این است که در این گونه موضوعات پژوهشگاه دفاع مقدس یا پژوهشگاه‌های نیروهای مسلح و دانشگاه‌ها سرفرصت و با حوصله عملیات‌های دروان دفاع مقدس را مورد بررسی قرار دهند.

به گزارش ایسنا، در حاشیه بازدید سرلشکر محمد باقری از نمایشگاه نقش ۱۳ استان در دفاع  مقدس و دستاوردهای  چهل ساله دفاع مقدس که به همت ادرات کل حفظ آثار و نشرهای ارزشهای دفاع مقدس استان‌ها برگزار شده است از چند اثر مکتوب وفرهنگی رونمایی کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار