کد خبر: 941190
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
بررسی علل و عوامل جرم؛

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان،سرقت یکی از جرایم مهم جوامع و عملی است که تقریباً در تمامی کشورها دیده می شود. این جرم در گذشته های دور نیز وجود داشته و به اشکال مختلف صورت می گرفته است اما موضوعی که از ابتدای پیدایش سرقت تاکنون ثابت مانده، زشتی و مذموم بودن ماهیت آن است که همواره با مرتکب این جرم برخورد و مقابله شده است.
سرتیپ دوم پاسدار مهدی معصوم بیگی فرمانده انتظامی استان اصفهان عوامل مؤثر فردی و اجتماعی در سرقت و پیامدهای آن را از این قرار عنوان می کند.
الف)عوامل وانگیزه های روانی - عاطفی سرقت :
1- فقر عاطفی : کودکانی که از اختلالات عاطفی شدید رنج می برند، معمولاً در خانواده هایی رشد یافته اند که در اثر طلاق از هم پاشیده شده ویا والدین تربیت مناسبی را برای فرزندان در نظر نگرفته اند ، مرگ یکی از والدین وتبعیض بین فرزندان ، حالت هایی چون انزواطلبی ، افسردگی واختلالات رفتاری در کودکان به وجود می آورد واین عوامل به نوبه خود ارتکاب جرم را تسهیل می کند.
2-ناکامی: ناکامی یا محرومیت اصطلاحی است که در زمینه شکست درارضای تمایلات به کار می رود و مراد از آن عدم امکان نیل به هدف است.  برخی از کارشناسان اجتماعی و روان شناسی معتقدند که شیوع سرقت و دیگر تبهکاری ها درمیان گروه های فقیرتر و افزایش آن در دوران سختی وتنگدستی را باید واکنشی در برابر ناکامی دانست.
3-حسادت: حسدآرزوی زوال نعمت برای دیگران است گاه فرد با توجه به عدم امکان دستیابی به موقعیت و منزلت دیگران رشک وحسد می برد وچون نمی تواند به مانند صاحبان اموال مالک آن ها شود دست به دزدی میزند.
4-تجربه های دوران کودکی : حوادث تلخ دوران کودکی ممکن است ازفرد شخصیتی جامعه ستیز بسازد که دربزرگسالی او را به اعمال ضد اجتماعی سوق دهد چنین فردی دارای کجروی های چندی است و ازجمله اذیت وآزار دیگران و نیز سرقت اموال آنها لذت می برد زیرا وقتی دست به چنین کاری می زند گمان می کند انتقام خود را از دنیای بی رحم گرفته است.
5- پر خاشگری:پرخاشگری یک نوع واکنش روانی است . فرد به وسیله پرخاش واعمال ضد اجتماعی می خواهد ناکامی خویش را جبران کند اگر چه معمولاً این واکنش موقتاً اورا ارضاء می کند اما نه تنها کمکی به رفع ناکامی اش نخواهد کرد بلکه ناکامی های جدید دیگری را نیز بوجود خواهد آورد.
6-خود نمایی: برخی ازجوانان برای نشان دادن صفت کله شقی وجرات حادثه جویی که برای آن ها بسیار ارزشمند است به بزهکاری روی می آورند و ظاهرا مصرف مواد مخدر یا دست زدن به سرقت برای یک جوان او را در چشم دیگران فردی باجربزه جلوه می دهد. ازاین رو فرد با موقعیت های مساعدی برای ارتکاب جرم روبرو می شود و به دزدی و غارت اموال دیگران دست می زند واموال مسروقه را با افتخار دراختیار دیگر دوستان می گذارد وبدین وسیله با ایفای چنین نقشی نیاز به تعلق خاطر گروهی خود را برآورده می سازد.
7-محبت زیاد: زیاده روی درمحبت نیز مانع رشد وتکامل شخصیت کودک می شود کودکان نازپرورده که درمحیط خانواده تمام توقعات وخواسته هایشان بدون چون وچرا انجام می گیرد دراجتماع نیز انتظار دارندتمام آرزوهای آنان به زودی برآورده شود درصورت عدم توفیق وروبرو شدن با شکست تصور می کنند که همه برعلیه آنان قیام کرده عداوت دارند درنتیجه ترسو،خودخواه،پرمدعا و پرتوقع بوده با قبول عضویت درباندهای مختلف سرقت،می خواهند ازجامعه انتقام بگیرند.
8-احساس ناامنی: وضعیت مغشوش خانواده،ستیز و... اختلاف بین پدر ومادر ورفتار خشونت آمیز والدین ازعلل مهمی است که جوان را دچار نگرانی وناامنی کرده درخود فرو می برد وبه کناره گیری ازدیگران به ویژه پدر ومادر می کشاند جوان درچنین شرایطی رابط خود را با والدین گسسته ،گاه در نتیجه فشار یا خواست درونی ناچار می شود برای ارضای نیازهای مادی ومعنوی خود یا برای انتقام گرفتن از والدین بخاطر محدودیت ها وسختگیری های نابجای آنها دست به سرقت بزند.
ب) علل اجتماعی - اقتصادی سرقت
1-فقر مادی: فقر و محرومیت مادی را شاید بتوان گفت از مهمترین عوامل به وجود آورنده سرقت است.
2-فقر فرهنگی: نقش اساسی در ایجاد جرم دارد.سارقان اکثراً کم سوادند و در اثر فقدان امکانات رشد فکری برای پیشرفت و ترقی خود از شیوه های دیگر فرهنگی بهره می برند.
3-شهرنشینی و سکونت در محل های جرم خیز
4-معاشرت با دوستان ناباب: رفتار مجرمانه مانند هر نوع رفتار دیگری آموختنی است.از این رو داشتن دوستان ناباب و تاثیر معاشرت با آنها در کشیده شدن فرد به سوی سرقت نقش اساسی دارد.
5-بیکاری: عامل مهمی در ایجاد فقر است و فقر هم نقش مهمی در سرقت دارد.
نقش سرقت در کاهش امنيت اجتماعي و احساس امنيت مردم
امروزه به لحاظ پيچيدگي روابط اجتماعي و وجود رابطه اجتناب ناپذير در زندگي شهروندان، جرم سرقت نه تنها شخص مالباخته، بلكه به موازات آن امنيت و احساس امنیت جامعه را نيز متزلزل مي‏ كند و انگيزه كار و تلاش و سرمايه‏ گذاري را از بين مي‏ برد. سرقت همچنین موجب افزايش هزينه‏ هاي توليد مي‏ شود و بخش ‏هاي زيادي از بيت المال و ساير امكانات كشور بايد صرف پيشگيري از سرقت و مبارزه با سارقان، اداره زندان‏ ها، تأمين زندگي خانواده‏ هاي زندانيان و غيره... شود، كه آثار زيانبار آن بر مصرف كننده ها و شهروندان تحميل و اضطراب و نگراني دامن گير خانواده‏ ها مي‏ شود و از لحاظ سياسي، امنيت داخلي مخدوش شده و موجبات نارضايتي و اعتراض مردم را فراهم مي‏ كند.
این جرم پدیده ای است که همزمان امنیت مالی و جانی دیگران را بر هم می زند. در حقیقت سارق با ارتکاب سرقت سعی می کند وضعیت خود را با تجاوز به مال دیگری بهبود بخشد که این امر علاوه بر ایجاد حس تهدید مالی و جانی در افراد جامعه، موجب هرج و مرج در مناسبات و روابط اجتماعی و به دنبال آن تقویت بی سامانی اجتماعی و تزلزل در بنیان های نظم عمومی جامعه می شود.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار