کد خبر: 941120
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۷
سيستان وبلوچستان قطب پرورش شتر كشور
مقاومت شتر به آب وهواي بياباني كه بهترين شرايط را براي زندگي اين حيوان محيا كرده است موجب شده تا استان سيستان وبلوچستان يكي از مساعدترين مناطق براي پرورش آن به شمار رود...

محمدرضا سوري

 

مقاومت شتر به آب وهواي بياباني كه بهترين شرايط را براي زندگي اين حيوان محيا كرده است موجب شده تا استان سيستان وبلوچستان يكي از مساعدترين مناطق براي پرورش آن به شمار رود . اين درحالي است كه استفاده از گوشت وشير آن كه علاوه بر تغذيه جنبه درماني نيز داردباعث رونق توليد وپرورش اين حيوان شده است. موضوعي كه موجب شد تا رئيس سازمان جهاد كشاورزي سیستان و بلوچستان اعلام كند:«اين استان  با داشتن نيمي از جمعيت شتر ايران قطب پرورش اين دام در كشور است. »

*****

با وجود گرم وخشك بودن سيستان وبلوچستان كه خشكسالي هاي اخير بر شدت آن افزوده است ، اما مردم اين منطقه توانسته اند با سختكوشي فراوان وبا استفاده از شرايط موجود بهترين استفاده از اين شرايط را ببرند كهدر اين ميان مي توان به پرورش شتر وصادرات آن به ساير استانها وكشورهاي اطرافذ اشاره كرد.

درحال حاضر سیستان و بلوچستان 75هزار نفری شتر در داردكه53 واحد پرورش شتر شیری کوچک روستایی با ظرفیت 900 نفر شتر، پنج واحد پرواربندی صنعتی شتر و 13واحد پرواربندی کوچک روستایی با ظرفیت هزار و 100 نفر شتر در این نقطه از ایران فعال است.
اين درحالي است كه  شیر شتر طلای سفید بیابان در مقایسه با شیر گاو از آهن، پتاسیم، کلسیم و سدیم بسیار بیشتری دارد برای درمان بیماری‌هایی نظیر یاب، سرطان ، آلزایمر، هپاتیت، دیابت و زخم معده و سل کاربرد فراوانی دارد واين مهم سبب شده تا در كشور وخارج علاقمندان بسياري داشته باشد.

ظرفیت بالای سیستان و بلوچستان در پرورش شتر شیری

شرايط مناسب براي پرورش شتر در سيستان وبلوچستان از جمله دلايلي است كه سبب رونق اين موضوع در استان شده است .

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان وبلوچستان با تاييد اين موضوع مي گويد:« با توجه به ظرفیت بالای استان در پرورش شتر و وجود نیمی از شتر کشور در استان، برنامه توسعه پرورش شتر خصوصا پرورش شتر شیری را در دستور کار خود قرار داده و از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۴واحد سنتی پرورش شتر شیری با ظرفیت 2800 نفر شتر در استان راه اندازی شده است.»

حسین سرابندی مي افزايد: «ایجاد ظرفیتهای جدید و افزایش تولید شیر و گوشت شتر به روش های نیمه صنعتی شرایط ایجاد واحدهای کاملا صنعتی با تجهیز شیردوش و شیر سرد کن و با تکیه بر واردات شترهای پر تولید شیری فراهم شده و همچنین زمینه فرآوری و بسته بندی شیر و گوشت شتر بیش از پیش مشهود شود .»

وي با اشاره به جمعیت ۷۵هزارنفری شتر در سیستان وبلوچستان ادامه مي دهد:« در حال حاضر  ۵۳ واحد پرورش شتر شیری کوچک روستایی با ظرفیت ۹۰۰نفر شتر، ۵ واحدپرواربندی صنعتی شتر و ۱۳واحد پرواربندی کوچک روستایی با ظرفیت ۱۱۰۰نفر شتر مشغول فعالیت هستند .»

از آنجا كه بيشترين شتر موجود در اين استان از نوع سفيد است لذا شیر شتر سفید بیابان در مقایسه با شیر گاو از آهن، پتاسیم، کلسیم و سدیم بسیار بیشتری دارد برای درمان بیماری‌هایی نظیر یاب، سرطان ، آلزایمر، هپاتیت،دیابت و زخم معده و سل کاربرد فراوانی دارد.

قطب پرورش شتر در كشور

سيستان و بلوچستان با داشتن نيمي از جمعيت شتر ايران قطب پرورش اين دام در كشور است.

از مجموع حدود 150 هزارنفر شتر در كشور 75 هزار نفر در اين استان نگهداري مي شود به همين دليل سيستان و بلوچستان در پرورش شتر رتبه اول كشور را به خود اختصاص داده است و قطب پرورش اين دام در ايران محسوب مي شود.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي سیستان و بلوچستان با تاييد اين موضوع مي گويد: «در راستاي اجراي سند توسعه پرورش شتر و با هدف ساماندهي، هويت دار كردن و اجراي برنامه اصلاح نژاد شتر و كنترل قاچاق بيش از 30 هزارنفر شتربومي استان با تخصيص بيش از 15ميليارد ريال اعتبار پلاك كوبي شده است. »

رضانجفی با بيان اين كه سال گذشته بيش از 2 هزار و 700 تن گوشت شتر در استان توليد شد مب افزايد: «6 هزار و 700 نفر شتر بومي سيستان و بلوچستان به صورت زنده به استان هاي يزد، اصفهان، قم و خراسان رضوي حمل شده است. »

شرايط مناسب براي پرورش شتر درسيستان وبلوچستان سبب شده سند توسعه پرورش شتر استان با توجه به ظرفیت بالای منطقه تدوین شود

رئيس سازمان جهاد كشاورزي سیستان و بلوچستان با تاييد اين موضوع مي گويد: « این سند با هدف استفاده مطلوب و مفید از ظرفیت های موجود سیستان و بلوچستان در زمینه تولیدات شتر و ساماندهی پرورش شتر شیری و تولید شیر آن به عنوان یک محصول ارگانیک و هدایت بخشی از شترهای جوان به واحدهای پرواربندی برای پروار و تامین بخشی از گوشت قرمز مورد نیاز بازار تدوین شده است. »

نجفي مي افزايد:« بر اساس این طرح  جایگاه های بهداشتی سنتی و مراکز جمع آوری شیر در مناطق مستعد پرورش در سیستان و بلوچستان ساخته خواهد شد. »

ابن مهم موجب شده تا مهمترین بخش و اعظم نیاز گوشت شتر در کشور از این استان وارد بازار می شود.

از آنجا كه بيشترين تلفات شتر در هنگام زادوولد در بيابان است لذا به منظور رفع اين معظل برنامه هايي از سوي جهاد كشاورزي براي كاهش تلفات در دست بررسي  واجراست در این راستا نیز طرحی برای ساماندهی ارائه شده تا از تلفات شتر در بیابان ها جلوگیری شود.

دركنار اين موضوع حوادث رانندگي تيز از جمله موضوعاتي است كه به شدت جان اين حيوان را تهديد مي كند موضوعي كه موجب شده تا براي كاهش اينگونه حوادث ساخت پلاک های شبرنگ است تا به گردن شترها آویزان شود که در صورت به تصویب رسیدن این مهم نیز به اجرایی می شود.

نياز ساير استانها به شترسبب شده تا سيستان وبلوچستان با توجه به شرايط ويژه اي كه در اين زمينه دارد به يكي از مهمترين صادر كنندگان شتر تيديل شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با تاييد اين موضوع مي گويد: «تنها دامدار شتر بومی استان مجوز ارسال شتر از استان را دارند و تاکنون 6 هزار نفر شتر بومی به نقاط مختف کشور ارسال شده است.»

اين درحالي است كه به هیچ عنوان شتر وارداتی به صورت زنده به دیگر مناطق کشور ارسال نمی‌شود.

رضا نجفی با بیان اینکه این استان 50 درصد شتر کشور را داراست مي افزايد:« دامدار شترهای بومی استان در صورت اعلام مقصد می‌تواند شتر خود را به هر نقطه از کشور ببرد‌.»

با وجود اينكه برخي از كارشناسان  تعداد شترهای استان را 65 تا 70 هزار نفر شتر اعلام مي كنند بررسي ها نشان مي دهد، تعدادی از این شترها بدلیل خشکسالی تلف شده‌‌اند و متاسفانه امار واقعی از جمعیت شترها در استان در دست نیست‌.

لذا به منظور رفع اين مشكل اجری طرح پلاک کوبی از یکسال قبل آغاز شده و تا‌کنون 35 هزار شتر پلاک دار شدند،تا آمار درستی از تعداد شترهای استان تهیه شود‌.

از آنجا كه  این استان تامین کننده گوشت شتر مورد نیاز کشور است، لذا در حال حاضر بیشترین تقاضای ارسال شتر به استان‌های یزد، قم، تهران و خراسان رضوی است .

از آنجايي كه در برخي از موارد نياز به واردات شترحش مي شود لذا اين مهم موجب شده تا هم اکنون بیشترین شتر از بازارچه مرزی کوهک و از کشور پاکستان وارد استان ‌شود که پس از قرنطینه وصدور مجوزهای دامپزشکی در کشتارگاه‌های استان ذبح وگوشت آن ارسال می‌شود‌.

ایرانشهر مستعد پرورش شتر

با وجود اينكه در بيشتر شهرهاي استان سيستان وبلوچستان پرورش شتر رواج دارد، اما وجود بیش از 9 هزار نفر شتر در شهرستان ايرانشهراین منطقه را بعنوان یکی از مناطق مستعد پرورش شتر در استان و کشور مطرح کرده است.

رئیس اداره دامپزشکی ایرانشهر باتاييد اين موضوع و بیان اینکه شترهای ایرانشهر از نوع بومی هستند، مي گويد:« مردم منطقه از گوشت و شیر شتر بیشتر استقبال می کنند.»
انور عبداللهی مي افزايد:« شتر های بومی مورد تایید اداره دامپزشکی است اما شترهایی که به صورت قاچاق وارد کشور و منطقه می شوند هیچ گونه نظارتی بر روی آنان صورت نمی گیرد.»
اين درحالي است كه  آب و هوای مناسب و وجود علوفه زیاد در این شهرستان سبب شده پرورش شتر بیشتر مورد توجه قرار گیرد که این امر می تواند گامی مهم در ایجاد اشتغال جوانان و تامین گوشت مورد نیاز کشور باشد.
به طوري كه هم اكنون  بیش از 700 نفر در سطح شهرستان ایرانشهر در کار پرورش شتر مشغول به کار هستند .

ارزش گوشت شتر از لحاظ تامین انرژی مورد نیاز بدن بسیار بالاست و شیر شتر نیز به دلیل دارا بودن ویتامین ها و املاح نسبتا بالا تقویت کنند سیستم ایمنی بدن است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار