کد خبر: 941072
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳
وزیر ارتباطات با اشاره به خُلف وعده همکاری‌ بین‌المللی در پرتاب ماهواره «مصباح» گفت: نباید معطل پرتاب ماهواره‌هایمان از طریق دیگر کشورها باشیم.

جوان آنلاین: محمدجواد آذری جهرمی امروز در مراسم بازدید خبرنگاران از دستاوردهای فضایی در پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به خُلف وعده همکاری‌های بین‌المللی در عرصه فضایی اظهار داشت: با وجود اینکه ماهواره‌هایی مانند «مصباح»، «پیام» و «دوستی»، اهدافی برای ارتقای زندگی بشر و استفاده کاملاً صلح‌آمیز دارند، اما شواهد نشان می‌دهد که همکاری‌های بین‌المللی خوبی در حوزه فضایی با ایران صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه ما یک ماهواره مشترک با نام «مصباح» با کشورهای خارجی تولید کردیم اما سال‌ها منتظر پرتاب آن هستیم، افزود: این ماهواره هم‌اکنون در کشوری نگهداری می‌شود که با وجود اینکه استفاده کاملاً صلح‌آمیز و کاربردهای مخابراتی برای آن دیده شده است، هیچ همکاری بین‌المللی برای پرتاب آن انجام نمی‌گیرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه ماهواره مصباح از سال ۸۰ تاکنون در یک کشور اروپایی منتظر پرتاب است، تصریح کرد: این ماهواره طول عمر مفیدی داشت و با وجود خُلف وعده‌های بین‌المللی، هم‌اکنون از رده خارج شده است.

آذری جهرمی با تأکید بر اینکه به همین دلیل نباید منتظر همکاری‌های بین‌المللی ماند و معطل پرتاب ماهواره، با همکاری‌های بین‌المللی نمی‌مانیم، گفت: در زمینه پرتاب دو ماهواره «پیام» دانشگاه امیرکبیر و «دوستی» دانشگاه شریف، معطل دیگر کشورها نمی‌شویم و کسانی که ادعا می‌کنند ایران نباید در صنعت صلح‌آمیز فضایی توسعه یابد، حرف بی‌ربط می‌زنند.

وی در مورد زمان تقریبی پرتاب ماهواره‌های «پیام» و «دوستی» گفت: ما مسئول توسعه صنعت فضایی هستیم و برای قرار دادن این ماهواره‌ها در مدار، وزارت دفاع باید پاسخگو باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اگر قرار باشد این دو ماهواره با پرتابگر داخلی در مدار قرار گیرد، ماهواره دوستی در ارتفاع ۲۵۰ کیلومتری زمین با ماهواره‌بر سفیر امتحان خواهد شد که این پرتابگر در دهه ۸۰ آزمایش شده است. همچنین اگر صلاح مسئولان دفاعی به پرتاب ماهواره «پیام» با پرتابگر بومی باشند، پرتابگر «سیمرغ» در نظر گرفته شده که قبلاً نیز تست شده و جزو دستاوردهای قدیمی کشور است.

آذری جهرمی با تأکید بر اینکه ما سابقه خوبی از همکاری‌های خوب فضایی بین‌المللی نداریم، افزود: وزارت ارتباطات و سازمان فضایی ایران توسعه دانش فضایی را پیش می‌برند و در مورد زمان پرتاب ماهواره، وزارت دفاع باید اظهارنظر کند.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه در سال ۸۷ قرار بود ماهواره ای با دقت هزار متر و با مشارکت برخی کشورها در زمینه فناوری سنجش از دور ساخته شود اما کشورها در این زمینه با ایران همکاری نکردند، گفت: بر این اساس ما خودمان دست به کار شدیم و با توسعه دانش فضایی توسط پژوهشگران فضایی کشور موفق شدیم هم اکنون ماهواره ای با ۲۵ برابر دقت اولیه تعریف کنیم و آن را به مرحله عملیاتی برسانیم.

وی با اشاره به اینکه مذاکراتی با کشور آذربایجان برای ساخت ماهواره مشترک صورت گرفته است، گفت: دنبال همکاری مشترک بین المللی در حوزه فضایی هستیم و در این زمینه پیشنهاد ما برای ساخت ماهواره مشترک با کشور آذربایجان مورد استقبال قرار گرفت.

پروژه ماهواره پیام امیرکبیر به اتمام رسید

وزیر ارتباطات با اشاره به آزمایش های موفقیت آمیز ماهواره پیام امیرکبیر در پژوهشگاه فضایی ایران گفت: این ماهواره شاخص های کیفی مورد نیاز را با موفقیت طی کرد و تمام موارد آن صورت جلسه شد.

وی ادامه داد: این ماهواره سنجشی هم اکنون تحویل سازمان فضایی شده و قرارداد آن به اتمام رسیده است.

وی با اشاره به اینکه ماهواره سنجشی پیام می تواند در بهبود مدیریت و راندمان در حوزه کشاورزی، مدیریت منابع آب، پایش زمین و سایر موضوعات مربوط به منابع انرژی در کشور مورد استفاده قرار گیرد، اضافه کرد: کسب و کارهای فضاپایه می تواند با استفاده از اطلاعات آزادی که از طریق ماهواره های سنجشی در اختیارشان قرار می گیرد، استارت آپ هایی را در حوزه آب، کشاورزی و سایر موضوعات راه اندازی کند.

وی گفت: سازمان فضایی ایران آماده ایجاد داشبورد پایش سطوح زیر کشت با استفاده از تصاویر و داده های ماهواره ای است و این امکان برای پایش محصولات استراتژیک اساسی وجود دارد. این پروژه می تواند با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و با هماهنگی وزارت کشاورزی انجام شود.

حفاظت از پارک ملی گلستان با داده های فضایی ممکن می شود

وزیر ارتباطات همچنین از امضای اولین تفاهم فضاپایه در راستای حفاظت از منابع طبیعی، محیط زیست با سازمان محیط زیست و استانداری گلستان خبر داد و گفت: به زودی و در سفر رئیس جمهور به استان گلستان این تفاهم نامه منعقد شده و موضوع حفاظت از پارک ملی گلستان با استفاده از داده های فضایی و فناوری اینترنت اشیاء در دستور کار قرار می گیرد.

به گفته وی: با امضای این تفاهمنامه، داده های فضایی می تواند میزان آتش سوزی جنگل ملی گلستان را کنترل کرده و در راستای بهبود حفاظت محیط زیست در این مکان ملی اقدام کند.

وزیر ارتباطات در مورد بودجه پژوهشی برای طراحی و ساخت ماهواره ها و سایر فعالیت های فضایی گفت: قصد بر این است که پژوهشگاه فضایی ایران مدیریت پژوهش حوزه فضایی را در اختیار بگیرد و سفارش پروژه ها را به دانشگاه ها بدهد.

وی ادامه داد: در زمینه بودجه و منابع مالی ساخت و طراحی ماهواره ها، اعتبارات مورد نیاز تامین خواهد شد و با توجه به رشد بودجه ای که داشتیم در حوزه های مالی مشکلی نخواهیم داشت.

جهرمی تاکید کرد: پیشرفت صنعت فضایی موجب افزایش بهره وری می شود و ما معتقدیم هزینه کرد در فضا برای ما سرمایه گذاری محسوب می شود.

وی همچنین در مورد پیگیری سازمان صدا و سیما برای خرید ماهواره ملی برای پخش تصاویر تلویزیونی گفت: این موضوع را از طریق شورای عالی فضایی پیگیری می کنیم چرا که معتقدیم اقتصاد صدا و سیما باید در حوزه محتوا هزینه شود اما هم اکنون این سازمان پیگیر داشتن ماهواره خود در فضا است. سازمان صدا و سیما یک ظرفیت ماهواره ای تعیین شده می خواهد و راهی که پیش گرفته است این است که خودش به تنهایی این موضوع را پیش ببرد. به همین دلیل ما این موضوع را در شورای عالی فضایی پیگیری خواهیم کرد.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار