کد خبر: 941017
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۲
ایران- یمن، مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا، ساعت 19:30
تیم ملی فوتبال کشورمان امشب در آغاز مأموریتش برای شکستن طلسم ۴۳ ساله قهرمانی در آسیا به مصاف تیم یمن می‌رود.
 سعيد احمديان
جام ملت‌ها از امروز برای ایران آغاز می‌شود. جامی با حسرتی ۴۳ ساله برای کشورمان که قرار است شاگردان کی‌روش از امشب ساعت ۱۹:۳۰ مأموریت‌شان را برای شکستن این طلسم آغاز کنند، طلسمی که با بالا بردن جام قهرمانی توسط کاپیتان ایران در روز ۱۲ بهمن در ورزشگاه شهر زاید شهر ابوظبی خواهد شکست.

آماده شکست طلسم قهرمانی
تیم کشورمان که در گروه D. با تیم‌های عراق، یمن و ویتنام همگروه است در اولین بازی مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا امشب به مصاف یمن می‌رود. شاگردان کی‌روش در حالی راهی امارات شده‌اند که خیلی‌ها می‌گویند همه چیز برای قهرمانی ایران مهیاست. پس از درخشش در جام جهانی روسیه، حالا تمام نگاه‌ها به نمایش شاگردان کی‌روش در جام ملت‌هاست.
تیمی که با شعار «۸۰ میلیون نفر، یک تیم، یک ضربان قلب» راهی این مسابقات شده است. با وجود برخی موانع بر سر راه آماده‌سازی تیم ملی برای جام ملت‌ها و از دست رفتن بازی تدارکاتی در برخی از روز‌های فیفا، شاگردان کی‌روش با حمایت کامل آماده جام ملت‌ها شده‌اند تا برای قهرمانی دورخیز کنند.
تنها نگرانی کی‌روش مصدومیت چند مهره اصلی تیم ملی است، بحرانی که سبب شد تا علی قلی‌زاده که در بازی‌های تدارکاتی قبل از جام ملت‌ها درخشش فوق‌العاده‌ای داشت، یکی از غایبان اصلی ایران در جام ملت‌ها باشد. علیرضا جهانبخش ستاره ایرانی برایتون هم به‌رغم قرار گرفتن در لیست نهایی ایران در بازی امشب با یمن غایب است.
کی‌روش به دنبال جبران
جام ملت‌های امارات دومین دوره‌ای است که کارلوس کی‌روش روی نیمکت ایران در این رقابت‌ها می‌نشیند. چهار سال پیش در شانزدهمین دوره جام ملت‌ها که به میزبانی استرالیا برگزار شد، اولین حضور کی‌روش با ایران در این جام بود. در دوره پیش تیم کشورمان پس از سه پیروزی مقابل قطر، بحرین و امارات در مرحله گروهی به یک‌چهارم نهایی صعود کرد، اما در یک‌چهارم نهایی پس از تساوی ۳ - ۳ با عراق در ۹۰ دقیقه و وقت‌های اضافه، در ضربات پنالتی شکست خورد تا برای سومین دوره متوالی در این مرحله از دور این رقابت‌ها کنار برود.
پس از ناکامی در استرالیا، این‌بار کی‌روش در حالی برای دومین دوره تیم کشورمان را در جام ملت‌ها هدایت می‌کند که قراردادش تا پایان این رقابت‌هاست و همان‌طور که خودش نیز اشاره کرده، نتیجه تیم ملی در جام ملت‌ها، آینده کاری‌اش را مشخص خواهد کرد. به‌طور قطع هر نتیجه‌ای غیر از قهرمانی می‌تواند راه ایران و کی‌روش را پس از هشت سال از هم جدا کند، هرچند شاید برگشتن ایران با جام قهرمانی معادله‌ها را تغییر دهد.

مصاف با ناشناخته‌های جنگ‌زده
 اولین حریف کشورمان در جام ملت‌ها یک تیم ناشناخته در فوتبال آسیاست. تیم ملی یمن در حالی پا به این رقابت‌ها گذاشته که این کشور چند سالی است زیر حملات و تجاوز وحشیانه دولت سعودی قرار دارد. در چنین شرایطی آن‌ها برای نخستین بار و با پیروزی ۲ بر یک مقابل نپال به مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ امارات صعود کردند. البته آخرین بار یمن جنوبی در سال ۱۹۷۶ در این تورنمنت شرکت کرده بود که به موفقیت خاصی هم نرسید و این اولین بار است که با نام یمن در جام ملت حضور پیدا می‌کند.
این تیم در رده صد و سی و پنجم جهان و بیست و ششم آسیا قرار دارد و امشب مقابل تیم ملی کشورمان قرار می‌گیرد که در رده اول آسیا و بیست و نهم جهان ایستاده است. همین تفاوت جایگاه دو تیم در رنکینگ نشان می‌دهد که یمنی‌ها نمی‌توانند چندان حریف جدی برای کشورمان باشند. با این حال شکست دیروز استرالیای مدافع عنوان قهرمانی مقابل اردن نشان داد که در این رقابت‌ها هیچ تیمی را نباید دست‌کم گرفت. بازی امشب دومین رویارویی ایران و یمن است و این تیم در سال ۲۰۱۲ یک‌بار با تیم ملی ایران بازی کرد که با پیروزی ۲ بر یک تیم کشورمان خاتمه یافت.
از ستاره‌های این تیم می‌توان به الساسی (السیلیسه قطر)، محمد ابراهیم آیاش (الهلال یمن)، محمد بوشغال (الشمال قطر) و احمد الحیفی (الخریطیات قطر) اشاره کرد. در لیست بازیکنان این تیم هشت بازیکن در قطر بازی می‌کنند. یان کوتسیان، سرمربی اهل اسلواکی در حالی هدایت این تیم را برعهده دارد که تنها دو ماه پیش به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال این کشور انتخاب شده است. کوتسیان دیروز در نشست خبری پیش از بازی امروز از هدف تیمش برای شگفتی‌سازی خبر داد و گفت: «به بازیکنانم گفتم که ما به عنوان یک کشور کوچک در آسیا به دنبال شگفتی‌سازی هستیم و با کمال احترام به تیم‌های ایران، ویتنام و عراق، از هیچ تیمی نمی‌ترسیم. بازی با ایران برای ما چالشی بزرگ است تا خودمان را مقابل تیم قدرتمندی محک بزنیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار