کد خبر: 940998
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۶
شبکه متحدین به جای حضور مستقیم
مخالفان داخلی خروج امریکا از سوریه هر روز سناریویی جدید پیش می‌کشند. جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا که برای اطمینان بخشی به رژیم صهیونیستی به تل‌آویو رفته، دیروز گفت که نیرو‌های امریکایی هیچ جدول زمانی برای خروج از سوریه ندارند، ضمن آنکه در پایگاه تنف در مثلث مرزی عراق با سوریه و اردن باقی خواهند ماند.
«خروج امریکا از سوریه قطعی است»؛ این را مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا دیروز در کشاکش بحث‌ها بر سر خروج امریکا از سوریه به زبان آورد. در حالی که تصمیم ترامپ برای خارج کردن امریکا از سوریه، نگرانی‌هایی جدی در تل‌آویو به وجود آورده، کاخ سفید دیروز جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا را برای اطمینان بخشی به تل‌آویو فرستاد.، جایی که بولتون با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی ملاقات کرد تا به او درباره خروج امریکا از سوریه اطمینان بدهد. بولتون گفت: «راه‌های تقویت همکاری سازمان‌های اطلاعات و عملیات میان اسرائیل و امریکا بررسی می‌شود و موضع ما روشن است و با هرگونه تلاش برای آسیب رساندن به امنیت اسرائیل مقابله خواهیم کرد.»‌رسانه‌های اسرائیلی گزارش کردند که بولتون در ملاقات با رهبران اسرائیلی، پیام ترامپ را به آن‌ها تحویل خواهد داد که در آن بر «حمایت کامل واشنگتن از حملات اسرائیل به اهداف ایران در سوریه»‌تأکید شده است. بولتون که پس از تل‌آویو به آنکار ا. خواهد رفت، در تل‌آویو گفت که هیچ جدول زمانی برای خروج نیرو‌های امریکایی از شمال شرق سوریه تعیین نشده و البته این را هم تأکید کرد که ما هیچ تعهد نامحدودی هم نداده‌ایم و جدول زمانی بر اساس تصمیمات سیاسی تعیین خواهد شد. بولتون همچنین از تصمیم امریکا برای حفظ نیرو‌های امریکایی در مثلث مرزی سوریه-عراق-اردن به رغم تعهد ترامپ برای خروج از سوریه خبر داد و گفت که نیرو‌های امریکایی در منطقه حساس التنف در جنوب سوریه برای مقابله با فعالیت‌های رو به رشد ایران در منطقه باقی خواهند ماند. همزمان با بولتون، قرار است جیمز جفری، نماینده ویژه امریکا در امور سوریه با کرد‌ها هم ملاقات کند. جیمز جفری هم مانند اعلام تعهدی که بولتون به اسرائیلی‌ها داد، قرار است به کرد‌ها اعلام کند که آن‌ها را مقابل ترکیه تنها نخواهد گذاشت. بولتون درباره سفر جیمز جفری گفته که این سفر در راستای دادن اطمینان خاطر به متحدان کرد امریکا صورت می‌گیرد مبنی بر اینکه فراموش نشده‌اند. بولتون گفته است: «واشنگتن می‌خواهد عملیات نظامی ترکیه در سوریه تنها پس از هماهنگی کامل با دولت امریکا باشد. امریکا از متحدان کرد خود خواسته محکم بایستند و به دنبال حفاظت از طریق روسیه یا دولت بشار اسد نباشند.» بولتون تأکید کرد: «خروج نظامی امریکا از سوریه تنها بعد از شکست کامل نظامی داعش و تضمین ترکیه به امنیت کرد‌های متحد امریکا در منطقه صورت می‌گیرد.»

حضور متفاوت و هوشمند
به رغم اطمینان بخشی نمایندگان امریکا به متحدین این کشور درمنطقه، واقعیت‌ها در واشنگتن به شکلی متفاوت جریان دارد. ظاهراً امربکا قصد دارد حضور مستقیم خود را در منطقه تبدیل به شبکه گسترده‌ای از متحدین امریکا کند که به نیابت از واشنگتن، عمل خواهند کرد. پمپئو، وزیر خارجه امریکا این تغییر شکل را «هوشمند» تعبیر کرده و گفته که در راستای مهار ایران، ائتلاف‌های منطقه‎ای با همکاری رژیم صهیونیستی و اعراب تشکیل شده که ضامن امنیت امریکا باشد. پمپئو گسترش روابط میان اعراب و اسرائیل را هم در همین چارچوب ارزیابی کرده و به نیوزمکس گفته که واشنگتن در راستای مقابله با تهدید ایران، زمینه گسترش رابطه میان اعراب و رژیم صهیونیستی را فراهم کرده است. «ما در راستای ایجاد ائتلافی که ضامن امنیت امریکا باشد، ارتباطاتی میان اسرائیل و کشور‌های عرب ایجاد کردیم.» وزیر خارجه امریکا می‌گوید: «ما ائتلاف‌هایی در خاورمیانه ایجاد کردیم تا این کشور‌ها در بسیاری از جبهه‎‌ها با یکدیگر مشارکت کنند. درحالی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا، فرمان خروج از سوریه را صادر کرده است، همچنان در همکاری با شرکای‌مان قادر به دفع تهدید داعش در منطقه هستیم. امریکا سیاست خود را تغییر نداده، اما آن را به شیوه‎ای بهتر و هوشمندانه‎تر اجرا خواهد کرد و ما می‎توانیم این سیاست را به لطف ائتلاف‌هایی که ترامپ ساخته، پیش ببریم.» پمپئو گفته است: «دولت قبلی واشنگتن تصمیم گرفت اولین حامی تروریسم در منطقه –ایران- را به عنوان شریک منطقه‎ای خود انتخاب کند. اما ما می‎دانیم که این می‎تواند تهدیدی واقعی علیه امریکا و همه جهان باشد.»‌تحت چنین شرایطی است که معاون وزیر امور خارجه روسیه با تکرار شک روس‌ها درباره قطعی بودن خروج امریکا از سوریه گفته که مسکو درخصوص خروج نظامیان امریکایی از سوریه درگیر توهم نبوده و از نظر مسکو این خروج مدت زیادی طول خواهد کشید. به گزارش ایتارتاس، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای اظهار کرد که مسئله خروج امریکا از سوریه یکی از مهم‌ترین مسائل روز است. او تأکید کرد: «سیگنال‌هایی پرمناقشه در حال ارسال است و این مربوط به چارچوب زمانی و کلیت تبعات اقدامات مربوطه در این زمینه می‌شود.» معاون وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید: «وزارت امور خارجه روسیه این پروسه را زیر نظر دارد و فرض می‌کند که حضور نیرو‌های امریکایی در خاک سوریه به هر نحو غیر قانونی است.»

انگلیس و عربستان هم بر می‌گردند
چهار کارمند سفارت انگلیس در بیروت برای پیگیری بازسازی و بازگشایی مجدد سفارت این کشور در سوریه، وارد دمشق شدند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری روسیا الیوم، کارمندان سفارت انگلیس در حال رایزنی با شرکت‌های تعمیرات و بازسازی هستند تا هرچه سریع‌تر ساختمان سفارتخانه را آماده بهره‌برداری دوباره کنند. هنوز خبری مبنی بر تاریخ دقیق بازگشایی سفارت انگلیس در دمشق مشخص نشده است. درخواست‌های انگلیسی‌ها اخیراً برای گشودن سفارت این کشور در دمشق افزایش یافته به طوری که کارولین کاکس، عضو مستقل مجلس اعیان انگلیس گفته است، انگلیس باید سفارتش در دمشق را بازگشایی کند، زیرا فرصت دسترسی مستقیم به منابع اطلاعات را به آن می‌دهد. چند منبع دیپلماتیک به روزنامه انگلیسی «ساندی تلگراف» گفتند: عربستان که بزرگ‌ترین حکومت مخالف بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در منطقه است، احتمالاً پس از بحرین و امارات سومین کشوری باشد که سفارت خود را در دمشق بازگشایی می‌کند. این منابع افزودند: جنگ هشت ساله سوریه به کمک نیرو‌های روسیه به پایان خود نزدیک شده است و بازگشایی سفارت عربستان در دمشق به معنای آغاز دوره جدیدی از مشروعیت بشار اسد است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار