کد خبر: 940965
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۱
با تحولات اجتماعی رخ داده به نفع دموکرات‌ها آیا کاخ سفید نخستین رئیس جمهور زن تاریخ را به خود خواهد دید؟!
کبری فرشچی
سرویس زنان جوان آنلاین: این نخستین باری نیست که یک زن کاندیدای ریاست جمهوری امریکا می‌شود، اما این بار اوضاع فرق می‌کند؛ سناتور «الیزابت وارن» در واپسین روز از سال جاری میلادی نامزدی خود را برای شرکت در انتخابات سال ۲۰۲۰ ریاست جمهوری امریکا اعلام کرد. پیش از او و در دوره قبلی انتخابات امریکا جدی‌ترین رقیب ترامپ یک زن بود؛ هیلاری کلینتون، همسر رئیس‌جمهور اسبق این کشور که تا آخرین لحظات هم به برنده شدن در این انتخابات امید داشت، اما در نهایت این دونالد ترامپ بود که نامش از صندوق‌های رأی بیرون آمد. این بار، اما به نظرمی رسد اوضاع کمی فرق می‌کند. دلیل اصلی این تفاوت هم جنبش «MeToo» است که به نظر می‌رسد توانسته است در امریکا یک تغییر اجتماعی مهم را کلید بزند. نتایج این تغییر اجتماعی هم به نفع حزب دموکرات در انتخابات میان دوره‌ای مجلس و هم پیروزی زنان دموکرات شد. دموکرات‌ها برای اولین‌بار از سال ۲۰۱۰ به این سو کنترل مجلس نمایندگان را در دست گرفتند. از همه مهم‌تر اینکه زنان در این انتخابات رکوردشکن شدند. حالا، اما یک سناتور زن دموکرات به میدان آمده است تا در انتخابات سال آینده امریکا رقیب دونالد ترامپ باشد.

«الیزابت وارن» سناتور دموکرات امریکا در آخرین روز از سال ۲۰۱۸ از نامزدی خود برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ امریکا خبر داد.
به نوشته روزنامه «واشنگتن پست» سناتور وارن اعلام کرده است برای شرکت در انتخابات سال ۲۰۲۰ کمیته‌ای انتخاباتی تشکیل می‌دهد.

این زن کیست؟

سناتور وارن که از سال ۲۰۱۲ نماینده ایالت «ماساچوست» است، در رایانامه‌ای خطاب به اعضای حزب دموکرات از نامزدی خود برای شرکت در انتخابات آینده ریاست جمهوری امریکا خبر داد.
الیزابت وارن در پیام ویدئویی چهار دقیقه و سی ثانیه‌ای خطاب به هوادارانش گفت: «طبقه متوسط امریکا مورد حمله قرار گرفته است. چگونه به اینجا رسیدیم؟ میلیاردر‌ها و شرکت‌های بزرگ در بیشتر موارد تصمیم می‌گیرند و سهم بیشتری را خواستارند. آن‌ها با کمک سیاستمداران سهم بیشتری را می‌خواهند.»
به نوشته واشنگتن پست، قرار است ۱۳ ماه دیگر انتخاباتی بین نامزد‌های حزب دموکرات برگزار شود و برنده آن نامزد نهایی دموکرات‌ها در رقابت با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور کنونی امریکا خواهد بود.

دیگر رقبای هم حزبی خانم وارن «کوری بوکر»، «کاملا هریس»، «شراد براون»، «ایمی کلوبوچار»، «کریستین گیلیبرند» و «برنی سندرز» به عنوان نامزد مستقل خواهند بود. گفته می‌شود سناتور وارن عقایدی نزدیک به برنی سندرز دارد.
وبگاه شبکه خبری «دویچه وله» نیز در مطلبی با اشاره به این خبر نوشت: «الیزابت وارن با حضور در انتخابات ۲۰۲۰، دونالد ترمپ را به چالش می‌کشد.»

شانس ورود یک زن دموکرات به کاخ سفید

هر چند تاکنون هیچ زنی نتوانسته است به عنوان رئیس‌جمهور امریکا وارد کاخ سفید شود، اما جنبش MeToo و اتهامات جنسی گسترده در میان مقامات امریکایی به خصوص جمهوریخواهان شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه امریکا را به نفع دموکرات‌ها تغییر داده و این تغییر خود را در انتخابات میان دوره‌ای مجلس امریکا با پیروزی دموکرات‌ها نشان داده است.
جنبش «MeToo» بیشتر از آنکه یک جنبش اجتماعی اصلاح‌گر باشد به جنبشی سیاسی برای بهره‌برداری انتخاباتی تبدیل شده که حالا با سپری شدن یک سال همچنان ادامه دارد.

در جنبش MeToo در امریکا مردان جمهوریخواه به طور چشمگیری مورد اتهام قرار گرفتند. از شخص دونالد ترامپ گرفته که با سریالی از اتهامات جنسی مواجه است تا عالی‌ترین مقامات دولت وی همچون برت کاوانا قاضی دادگاه دیوان عالی ایالات متحده امریکا که دونالد ترامپ وی را برای تصدی این پست به مجلس سنا معرفی کرد.
دونالد ترامپ اتهام تعرض جنسی علیه قاضی کاوانا را ساختگی و شرم‌آور خواند و گفت: شنیده‌ام که آن‌ها در فکر استیضاح این قاضی برجسته هستند؛ مردی که مرتکب هیچ کار اشتباهی نشده است، مردی که در ترفندی گیر افتاده که دموکرات‌ها با وکلای خود برای او تدارک دیده‌اند و حالا می‌خواهند او را استیضاح کنند.

در تحلیل مجله اکونومیست از این جنبش در سالگرد جنبش

MeToo و در آستانه انتخابات میان دوره‌ای مجلس امریکا آمده بود: برای تغییر رفتار الگو‌های رفتاری یک دهه یا بیشتر طول می‌کشد، MeToo فقط یکساله است. این مسئله در رابطه با مسائل جنسی خیلی مهم نیست، بلکه اهمیت MeToo در این است که قدرت چگونه توزیع می‌شود و چگونگی پاسخ زنان در مورد آزار و اذیت، بنابراین MeToo به بحث در مورد عدم قدرت زنان در مقام‌های دولتی ارشد و شکاف در درآمد متوسط بین کارگران زن و مرد می‌پردازد و قصد دارد محافظتی در برابر سوءاستفاده برای زنان جوان در محیطی که کار می‌کنند فراهم آورد. از نگاه این گزارش جنبش MeToo ممکن است تبدیل به نیرومندترین قدرت برای حل مسالمت‌آمیز بین زنان و مردان از زمان حق رأی زنان شود.

پیش از انتخابات ۲۰۱۶، ۹۲۰ نفر از زنان دموکرات تصور می‌کردند حمایت از فهرست زنان دموکرات می‌تواند دموکراسی زنان را ارتقا دهد، اما زمانی که ترامپ در انتخابات پیروز شد متوجه شدند اینگونه نیست ولی با جنبش سیاسی- اجتماعی MeToo به نظر می‌رسد این بار ماجرا فرق می‌کند. MeToo توانست نتایج انتخابات ۲۰۱۸ مجلس امریکا را به نفع زنان دموکرات تغییر دهد. بی‌تردید انتخابات ریاست جمهوری تفاوت‌های عمده‌ای با مجلس دارد، اما باید دید MeToo آیا خواهد توانست بر انتخابات ریاست جمهوری هم اثرگذار باشد و یک زن را برای نخستین بار راهی کاخ سفید کند؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر