سرویس ایران جوان آنلاین: سالهاست سیستان و بلوچستان بهعنوان یکی از استانهای محروم کشور در بحث فضای آموزشی شناخته میشود. مسئولان مربوطه نیز به این مسئله اعتراف دارند و دقیقاً یک سال پیش در چنین روزهایی بود که محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفته بود در کل کشور حدود ۱۲۰ هزار کلاس درس نیاز به تعمیر، بازسازی و تخریب دارد و بیشترین مدارس کپری در جنوب استان کرمان و سیستان و بلوچستان قرار دارد، بهگونهای که از حدود ۱۸ هزار کلاس درسی که در این استان وجود دارد ۶ هزار کلاس تخریبی است. اما حالا و بعد از حادثه زاهدان، استاندار سیستان و بلوچستان مدعی است موضوع سیستمهای گرمایشی و سرمایشی و مقاومسازی مدارس از جمله کارهای مهم در حوزه آموزش و پرورش است که به جد در حال پیگیری است و مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان نیز میگوید: با توجه به همتی که در زمینه تأمین وسایل و تجهیزات گرمایشی برای مدارس این استان انجام شده دیگر هیچ مدرسهای از سیستم گرمایشی غیراستاندارد استفاده نخواهد کرد.
اگر چه محرومیتهای آموزشی در استان سیستان و بلوچستان، باعث شد شورای رسیدگی به مناطق محروم در وزارت آموزش و پرورش تشکیل شود تا با همراهی معاونت توسعه روستایی برای رفع محرومیت از چهار استان کشور از جمله سیستان و بلوچستان گام بردارد، اما با تمام تلاشهای انجام شده این شورا راه به جایی نبرد و طبق گفتههای حبیبالله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی این شورا بهدلیل عدم تخصیص بودجه کافی بدون نتیجه، تعطیل شد.
تلنگر به مسئولان
هر چند وضعیت نامناسب مدارس علاوه بر مناطق محروم کشور در کلانشهرها هم بهعنوان یک معضل وجود دارد و طبق گفتههای مدیرکل آموزش و پرورش تهران، ۷۰۰ مدرسه در پایتخت وجود دارد که با یک توفان دچار ریزش میشوند و تحصیل دانشآموزان زیر سقف این مدارس میتواند تهدیدی جدی باشد. با این حال هر از گاهی، حوادثی که در مدارس استانها به وقوع میپیوندد و فجایعی که دل شهروندان را به درد میآورد، تلنگری به مسئولان وارد میکند تا برای تأمین حداقلها در کلاسهای درس اقدام کنند. در همین راستا و بعد از حادثه تلخ آتشسوزی در یکی از مدارس زاهدان که منجر به فوت چند دانشآموز دختر شد حالا استاندار سیستان و بلوچستان با حضور در شورای آموزش و پرورش استان عنوان کرده که موضوع سیستمهای گرمایشی و سرمایشی و مقاومسازی مدارس از جمله کارهای مهم در حوزه آموزش و پرورش است که به جد در حال پیگیری است. احمدعلی موهبتی به جای ارائه گزارش از اقدامات قبلی در زمینه رفع مشکلات و نیازهای مدارس، به کلیگوییها بسنده کرده و با بیان اینکه نقش آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت در جامعه بسیار مهم است، گفته: «هزینه کردن در آموزش و پرورش یک نوع سرمایهگذاری بلندمدت است و باید از تمام ظرفیتها در این حوزه استفاده کرد!» وی تصریح کرد: «اگر هر ارگان بتواند متولی یک مدرسه در سراسر استان سیستان و بلوچستان شود، دیگر مشکلی در زمینه آموزش و پرورش در این استان نخواهیم داشت.»
نوشدارو بعد از مرگ سهراب
«با توجه به همتی که در زمینه تأمین وسایل و تجهیزات گرمایشی برای مدارس این استان انجام شده دیگر هیچ مدرسهای از سیستم گرمایشی غیراستاندارد استفاده نخواهد کرد.» اینها بخشی از حرفهای علیرضا نخعی مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان است که با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که در استان باید به آن توجه داشت، بحث سرویس و جابهجایی دانشآموزان است و بیشتر خانوادهها نیز خواستار رفع مشکلات در این زمینه هستند، میگوید: «۲۸ هزار و ۵۲۳ دانشآموز در این استان از سرویسهای استاندارد و برابر با همین تعداد نیز از سرویس غیرمجاز استفاده میکنند.» وی ادامه میدهد: «فقط سرویسهایی که مورد تأیید آموزش و پرورش هستند میتوانند کار جابهجایی دانشآموزان را انجام دهند و از آنها حمایت میشود.» این مسئول در خصوص استانداردسازی مدارس به لحاظ وسایل گرمایشی معتقد است: «۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه بخاری استاندارد ظرف یک هفته گذشته در مدارس سراسر این استان توزیع شده و هزار دستگاه بخاری استاندارد دیگر تا چند روز آینده تحویل مدارس خواهد شد.» البته معلوم نیست چرا این همه بخاری استاندارد تاکنون توزیع نشده و حالا که تعدادی از دانشآموزان از بین رفتهاند باید این آقایان به فکر تأمین و تجهیز امکانات مدارس باشند.
با اینکه در دی ماه سال گذشته محمدنعیم امینیفرد، نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی بعد از بازدید از مدارس محروم جنوب سیستان و بلوچستان، نسبت به وضعیت فضاهای آموزشی در مرکز و جنوب استان گلایههای بسیاری کرده و گفته بود: «دهها بار به وزرای مختلف آموزش و پرورش تذکر دادیم، اما سازمان برنامه و بودجه توجهی ندارد و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس نیز عدالت را در توزیع اعتبارات رعایت نمیکند. مدارس در جنوب استان سیستان و بلوچستان وضعیت غیراستانداردی دارند و پایینترین شاخصهای آموزشی را شاهد هستیم که با رویه فعلی اصلاح نمیشود و امیدی هم به اصلاح این رویه نداریم. تلاش کردیم از سازمان برنامه و بودجه ردیفی را برای عدالت آموزشی در بودجه دریافت کنیم، اما تخصیص اعتبار به آن بسیار اندک بود و همین میزان اندک هم براساس سلیقه مدیران تخصیص مییابد.»، اما حالا مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در خصوص فعالیت مدارس استان مدعی شده در حال حاضر در سیستان و بلوچستان ۱۸۰۰ مدرسه بیشتر از نرم کشوری دایر شده است. نخعی میگوید: «در مدارس شبانهروزی ظرفیتهای خوبی برای جذب کودکان بازمانده از تحصیل وجود دارد که از این ظرفیت استفاده خواهیم کرد.» در شرایطی که طبق گفتههای مسئولان آموزش و پرورش ۳۰ درصد مدارس کشور امنیت کافی ندارند، بودجه سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور هنوز هم به مقداری نیست که بتواند پاسخگوی نیازها باشد و در چنین شرایطی مشخص نیست که وضعیت یکهزار کلاس خشت و گلی و حدود ۲ هزار کلاس درس کانکسی که قرار بود تا پایان سال ۹۷ حذف شوند و هنوز روی دست آموزش و پرورش ماندهاند، چه خواهد شد؟