کد خبر: 940942
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۹
حسن خجسته از انتخاب‌های فیلم فجر گفت
یکی از اعضای هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر بیان کرد: ۳۲ اثری که اکنون در بخش نگاه نو و سودای سیمرغ حضور دارند ظرفیت سینمای ما را می‌سازند. البته ما فیلمنامه نویسان و کارگردانان خوب دیگری هم داریم که امسال نتوانستند کارشان را به جشنواره برسانند یا تولید داشته باشند.

سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: حسن خجسته با تاکید بر اینکه "داوری آثار هنری کار بسیار سخت و زمان‌بری است" بیان کرد: برای انتخاب آثار حاضر در این دوره جشنواره، بین این هشتاد و چند فیلمی که مورد بازبینی قرار گرفت، بحث و گفتگوهای زیادی بین اعضای هیات انتخاب انجام شد تا مشخص شود کدام یک از آثار امتیاز بالاتری را به خود اختصاص می‌دهند.

این عضو هیات انتخاب ادامه داد: پروسه انتخاب آثار کار بسیار وقت گیری است و بین اعضای هیات انتخاب گفتگوهای بسیاری صورت می‌گیرد زیرا اقناع کردن، بسیار دشوار و پیچیده‌ است. در فیلم‌های وارد شده در بخش نگاه نو که باید ده اثر انتخاب می‌شدند حدود ۴ یا ۵ اثر بودند که همه برای حضور آنها توافق داشتند و به آسانی پذیرفته شدند اما دیگر آثار با بحث‌های فراوانی توانستند به این بخش وارد شوند. در حقیقت هر کدام از اعضای هیات انتخاب می‌خواستند آثاری که به مرز امتیازآوری نزدیک بودند هم به میدان رقابت وارد شوند اما در نهایت تعداد محدودی اثر و با اکثریت آرا در این بخش قرار گرفتند.

او درباره نکات مورد بحث بین اعضای هیات انتخاب هم توضیح داد: مهم‌ترین نکته مورد توجه بین اعضای هیات انتخاب خط روایی و داستان فیلم بود، همچنین قدرت و توانایی فیلمساز در سینمایی‌سازی و ویژوالیزه کردن آن اثر و چگونگی شخصیت‌پردازی از جمله موضوعات مورد توجه‌مان بود. مورد دیگر نگاه فیلمساز به موضوعی که در اثرش به آن پرداخته بود، برمی‌گردد زیرا معمولا این موضوعات سوژه‌های گوناگون و حتی ممکن است تکراری داشته باشند، با این اوصاف اینکه از چه زاویه‌ای به آنها پرداخته شده اهمیت دارد.

خجسته که پیش از این سابقه مدیریتی در صداوسیما را در کارنامه کاری خود دارد، درباره سطح آثار وارد شده در جشنواره بیان کرد: کیفیت آثار سینمایی در مجموع رو به پیشرفت است و این نوید خوشایندی برای سینمای کشور است که سال آینده سینما از تماشاگر بیشتری برخوردار خواهد بود و سینما دیدنی‌تر می‌شود.

این عضو هیئت انتخاب با اشاره به اینکه "ما سینمای نجیبی داریم" درباره اینکه آیا اثری به دلیل مشکلات ممیزی نتوانسته است به بخش رقابتی وارد شود؟ گفت: ما تمام آثار که حدودا ۸۳ فیلم بود را نگاه کردیم و اتفاقاً می‌توانم بگویم سینمای ما در حال رشد است. فیلمی در بین آثار ارسالی وجود نداشت که به خاطر موضوعاتی که در آن مطرح کرده است نتواند به جشنواره وارد شود. مخصوصا فیلم‌سازان جوان نکات جالبی را در آثارشان آوردند و این شرایط امیدوار کننده‌ای است. حتی در سینمای ایران صحنه‌های خشونت آمیز از لایه‌های نجیبی عبور می‌کند.

او در پاسخ به اینکه آیا اثری هم در بین آثار ارسالی وجود داشت که تنها به دلیل محدودیت در تعداد آثاری که می‌توانستند در جشنواره حضور داشتند، از میدان رقابت باز بماند، خاطر نشان کرد: این ۳۲ اثری که اکنون در بخش نگاه نو و سودای سیمرغ حضور دارند، برآمده از ظرفیت سینمایی ما هستند. در حقیقت همین تعداد فیلم ظرفیت سینمای ما را می‌سازند. البته ما فیلمنامه نویسان و کارگردانان خوب دیگری هم داریم که امسال نتوانستند کارشان را به جشنواره برسانند یا تولید نداشتند.

خجسته در پایان اظهار کرد: در یک جشنواره و در داوری آثار ممکن است بین اثری که در رتبه چهارم قرار می‌گیرد با اثری که در رتبه سوم است، تفاوت چندانی وجود نداشته باشد. اما بالاخره مجبور هستیم این آثار را در سطح‌های مختلفی بگنجانیم. انتخاب آثار در این دوره هم به همین شکل بود و شاید واقعا بین آثار تفاوت بسیار کمی در امتیاز بندی وجود داشته باشد و اگر این امکان وجود داشت که تعداد آثار حاضر در جشنواره بیشتر از این باشد، ممکن است تنها ۱۰ درصد جابجایی اتفاق می‌افتاد. در نهایت آنهایی که توانستند در جشنواره شرکت کنند ظرفیت عمومی سینمای ما هستند.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار