کد خبر: 940923
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲
گفت وگوی "جوان آنلاین" با همدوره تختی درآستانه پنجاه و یکمین سالگرد پهلوان
مراسم گرامیداشت پنجاه و یکمین سالگرد درگذشت جهان پهلوان غلامرضا تختی فردا در حالی در ابن بابویه شهرری بر سر مزار وی برگزار می شود که هر ساله مشتاق زیادی در آن حضور پیدا می کنند. تختی پر افتخار ترین کشتی گیر تاریخ ایران در بازی های المپیک و اولین کشتی گیر ایرانی است که موفق شد در سه وزن صاحب مدال شود. او سمبل تاریخ ورزش ایران ماست ، مردی که از جنس مردم بود و درمیان مردم زیست .

حیدری: امروز ما تختی زمانه نداریم

سرویس ورزشی جوان آنلاین – وحید صابری : علی اکبر حیدری، همدوره جهان چهلوان تختی در گفت وگو با "جوان آنلاین" گفت:هر ساله۱۷ دی ما شاهد مراسم خوبی برای غلامرضا تختی هستیم مردی که در عین قدرت و پهلوانی ، زندگی ساده و بی آلایشی داشت. مردی که از جنس مردم بود در حالی که به واسه معروفیتش می توانست بهترین مقام و ثروت را داشته باشد اما او هیچگاه دنبال این چیزها نبود . تختی با رسم و آداب خودش کاری کرد که امروز پس از نیم قرن همچنان علاقه مندانش بر سر مزار او گرد می آیند، فاتحه می خوانند و از او یاد می کنند.

وی با اشاره به اینکه امروز خیلی ها سعی می کنند عنوان تختی را یدک بکشند اظهار داشت: اکنون هم ورزشکارانی هستند که مرام تختی را دارند اما خود این اشخاص هم تختی را الگوی خود قرار می دهند. متاسفانه ما در برخی موارد در کشتی شاهدآن هستیم که سر کوچک ترین مسائل با هم درگیر می شوند و اعتبار کشتی پهلوانی را زیر سئوال می ببرند. در حالی که قبلا کسی که کشتی گیر بود حساب ویژه ای مردم به او داشتند.

دارنده مدال المپیک توکیو درباره ویژگی های تختی گفت: فردا پنجاهمین و یکمین سالگرد تختی است مرام و پهلوانی او باعث شده تا پس از سال ها همچنان به یاد او باشیم . از خصوصیات بارز تختی قهرمانی و پهلوانی اش بود. من به شخصه در المپیک ۱۹۶۴ توکیو در کنار او بودم و با او مدتی را زندگی کردم. او ۱۱ سال از من بزرگتر بود و کاپیتان تیم محسوب می شد اما هیچ وقت یادم نمی آید که حتی برای یک بار به من امر و نهی کرده باشد. من افتخار می کنم که به عنوان همدوره تختی سال ها به عنوان وزن اول در مسابقات المپیک ۱۹۶۴ در تیم ملی در کنار او بودم. تختی به معنای واقعی درس اخلاق، مردانگی و مروت را یادآوری می کرد و با کارها و عملکرد خود ما را راهنمایی می کرد .یادم هست روز اولی که به اردو رفتم ، داشت تختش را مرتب و بعد زیر تخت ها را جارو کرد. او این طور به ما می آموخت که هر کسی و در هر منصبی که باشد باید خودش کارهایش را انجام دهد در حالی که من به عنوان کوچکترین عضو و کسی که تازه به تیم ملی آمده بودم باید نظافت اتاق ها را انجام می دادم اما او خودش کارهایش را انجام می داد و این برای ما درس بزرگی بود.

حیدری: امروز ما تختی زمانه نداریمحیدری درباره اعتقادات و انجام فرایض دینی تختی گفت: ما به واسطه تمرینات و اردوهایی که داشتیم مجبور بودیم زمان زیادی را با هم سپری کنیم . به شخصه علاوه بر فنون کشتی درس های زیادی از تختی یاد گرفتم. تختی عادت خاصی داشت و با اینکه همه گوش به فرمان او بودند اما موردی را به کسی تحمیل نمی کرد. خاطرم هستند در اردویی از روز قبل به کسانی که می دانست نماز خوان هستند هماهنگ می کرد که صبح برای نماز خواندن آنها را بیدار کنند و تاکید زیادی داشت تا برای کسانی که نمی خوانند مزاحمت ایجاد نکنند. در المپیک توکیو یکسری از افراد تیم بودند که نماز نمی‌خواندند و تختی برای این که مزاحمتی برای آنها در هنگام خواندن نماز صبح به وجود نیاید به من گفت "عمو حیدر "وقتی صبح برای نماز بلند می‌شوی شصت آنهایی را که نماز می‌خوانند تکان بده تا آرام از خواب بیدار شوند و مزاحم دیگران نشوند و به خاطر نماز ما بد خواب شوند. خدا رحمتش کند او با اینکه از من بزرگتر بود اما همیشه من را به اسم "عمو حیدر "صدا می زد . من همیشه مرام و مسلک او را خیلی دوست داشتم و دوست داشتم مثل او رفتار کنم. یادم هست روزی یکی از بچه های تیم که نماز نمی خواند رو به تختی کرد و گفت برای چی قبل از مسابقات نمازی می خوانید و تختی گفت با نماز خواندن از خدا کمک زیادی می‌گیریم و از لحاظ روحی – روانی شارژ می شویم تا در مسابقات عملکرد بهتری داشته باشیم. بعد آن کشتی‌گیر گفت فردا من را هم برای خواندن نماز بیدار کنید . صبح روز بعد که برای نماز بلند شدیم طبق معمول من شصت پای آنهایی که نماز می‌خواندند را تکان دادم که ناگهان آن دوست مان که دیروز برای اولین بار نماز خوانده بود گفت  مگر مسابقات تمام نشده، پس دیگر چرا دوباره نماز می خوانید ، این حرف او باعث شد تا این موضوع به یکی از خاطرات خوب ما تبدیل شود.

حیدری: امروز ما تختی زمانه نداریمحیدری در پاسخ به سئوال "جوان انلاین" که تختی زمانه کیست گفت: قطعا برای ما هیچ کس تختی نمی شود هنوزهم کسی نیامده که مانند او باشد او ۱۱ مدال المپیک، جهان و آسیایی داشت اما در اخلاق نیز نمونه بود و تمام مردم به او احترام می‌گذاشتند.تختی با مردم خیلی رفیق بود و به افراد نیازمند توجه می‌کرد موضوعی که امروز در بین ورزشکاران ما خیلی اولویت ندارد اما همان طور که گفتم کسانی هستند که دوست دارند راه و روش پهلوانی تختی را سرلوحه کارهای خودشون انجام بدهند. امیدوارم قهرمانان و ورزشکاران مان ما همچون تختی در دل مردم جای بگیرند. به نظر من تختی زمانی تختی شد که توانست در دل مردم جای بگیرد مرام تختی همان مردم داری است که حتی در مسابقات المپیک از آمادگی لازم برخوردار نبود ولی به خاطر دل مردم که از او خواسته بودند در مسابقات شرکت می کرد و کشتی می گرفت. تواضع و مهربانی او زبانزد خاص و عام بود. امروز ما قهرمان های داریم که مثل تختی که در زلزله بوئین زهرا کمک کرد و پیشقدم شد برای زلزله رودبار و کرمانشاه ، در کارهای خیر و مردمی شرکت کردند و کارهای پسندیده ای انجام دادند اما آنچه با قاطعیت می شود گفت که امروزه ما تختی زمانه نداریم ، تختی از لحاظ اخلاقی و رعایت اصول پهلوانی و جوانمردی در میان ورزشکاران ، یکه تاز بود،البته ما قهرمانانی داشتیم که از لحاظ مدالی بهتر از تختی عمل کردند، اما هیچگاه نتوانستند مثل تختی بدرخشند چون تختی، به خاطر اخلاق خوبی که داشت در دل‌ها جای گرفته بود و در قلب‌ها نفوذ کرده بود. تختی علاقه و ارادت بسیار زیادی به امام رضا (ع) و زیارت او داشت. قبل و بعد از هر مسابقه‌ای به زیارت امام رضا (ع) می رفت. المپیک توکیو بعد از اینکه چهارم شد چند روز دیرتر و در سکوت خبری به ایران برگشت. می گفت خجالت می کشم با مردم رودرو شوم. می گفت چطور جواب آن پیرمرد و پیرزن‌هایی که مالیات دادند تا من افتخارآفرینی کنیم را بدهم.تختی همیشه با بچه‌های تیم چه قبل و چه بعد از مسابقه صحبت می‌کرد و به آنها روحیه می‌داد.

حیدری: امروز ما تختی زمانه نداریماین پیشکسوت کشتی در خاتمه درباره مراسم پنجاهمین و یکمین بزرگداشت جهان پهلوان تختی گفت: جا دارد از مردم و اهالی، فرمانداری و استانداری شهر ری تشکر کنم که همه ساله ، مراسم بزرگداشت جهان پهلوان تختی را هرچه با شکوه تر برگزار می کنند. من تقاضا دارم که پرداختن به تختی را فقط محدود به هفدهم دی ماه نکنیم. بلکه به شکلی باشد که ما در قالب کتاب یا روش های دیگر برای نسل های آینده از خصوصیات اخلاقی تختی، مرام و مردم داری او صحبت کنیم.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار