کد خبر: 940915
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷
گزارشی از اولین کاروان ازدواج دانشجویی ۹۷
اینجا مشهدالرضا (ع) است، بیست و دومین دوره ازدواج دانشجویی همسفر تا بهشت و قرار است تا پایان سال ۱۵ هزار زوج دانشجو به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‏ها، میهمان حضرت علی بن موسی الرضا (علیه آلاف تحیه و الثناء) در مشهد باشند.
جوان آنلاین: همه برای پذیرایی از مهمانان آماده شده‏اند، قرار است در سه هتل نزدیک به یکدیگر در خیابان پاسداران اقامت داشته باشند، از ابتدای صبح مهمانان دوتا دوتا وارد هتل می‎شوند روند پذیرش را طی می‏کنند و با راهنما‌های خود آشنا می‏شوند.

خاصیت اصلی این مهمانی دوتایی بودن مهمانان است البته بعضی‎ها هم که البته انگشت‎شمار هستند سه نفره چراکه دعوت به صورت خانوادگی است، دعوتی از جنس عاشقی، از جنس دوست داشتن، از جنس مهر و محبت عروس و داماد‌های دانشجو...

اینجا مشهدالرضا (ع) است، بیست و دومین دوره ازدواج دانشجویی همسفر تا بهشت و قرار است تا پایان سال ۱۵ هزار زوج دانشجو به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‏ها، میهمان حضرت علی بن موسی الرضا (علیه آلاف تحیه و الثناء) در مشهد باشند.

زوجین دانشجو پس از پذیرش و توجیهات لازم برای سه روز اقامت در مشهد مقدس و البته صرف نهار و استراحت، آماده اولین زیارت می‎شوند تا نماز مغرب و عشاء را در حرم مطهر رضوی اقامه‎ کنند، ویژه‏برنامه فرصت عاشقی اولین برنامه‎ فرهنگی آموزشی است که برای زوجین در رواق حضرت زهرا (س) درنظر گرفته شده است که طی آن حجت الاسلام ماندگاری به سخنرانی پیرامون شاخص‌های ازدواج پایدار در سیر نبوی پرداخت.

حجت الاسلام ماندگاری با همان بیان شیوا و شیرین جوان‎پسند به تشریح سه خصوصیت فهم برای تحکیم خانواده پرداخت و گفت: سه شاخصه زیبای فهم عبارتند از: فهم جامع که هم ظاهر و هم باطن را به ما نشان دهد، فهم کامل، هم جز و هم کل را بگوید هم حق و هم تکلیف را بگوید و فهم باید دائمی و به روز باشد.

ماندگاری با اشاره به مشکلات موجود در جامعه تاکید کرد: اگر امروز سن ازدواج در کشور بالاست، اگر کشور امروز با تهدید کمبود جمعیت روبه رو است به دلیل درک ناقص و فهم نادرست از دین است.

قسمت خوشمزه و البته پر شورو هیجان ماجرای همسفرتا بهشت بعد از این مراسم است که زوجین راهی مهمانسرای حضرت رضا (ع) می‏شوند و شام را میهمان خوان پربرکت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) هستند.

در صبح روز دوم زوجین دانشجو، در ویژه برنامه آشیانه پای درس استاد ناظری در سالن ابن سینا نشستند و با مهارت‎های زندگی با کلام یک روانشناس زبده آشنا شدند.

استاد رضا ناظری در این مراسم با اشاره به اینکه در خانواده‌های موفق گفتگو‌های محبت‌آمیز زیاد است، اظهار کرد:زوجین باید در گفتگو‌ها از دو پهلو گویی، تحقیر و متلک گفتن، تهدید و انتقاد کردن دوری کنند.

روانشناس و مشاور خانواده ادامه داد: براساس تحقیقات جدید روانشناسی، تصمیم‌های هیجانی ۳۰ هزار برابر تصمیم‌های عقلانی است از این رو یادداشت برداری در حین گفتگو‌های زوجینی که با یکدیگر مشکل دارند به آن‌ها این قدرت را می‌دهد که منطقی تصمیم بگیرند.

ناظری در ادامه سخنانش به دلایل سرد مزاجی زوجین در زندگی پرداخت و گفت: برآورده نشدن انتظارات، عدم گفتگومناسب، روابط غلط با والدین، نداشتن هیجان، مشکلات جنسی، نداشتن جذابیت ظاهری و رفتاری، کنترل کردن، یکنواختی زندگی، بی تفاوت شدن به هم و مشکلات مالی از مهم‌ترین دلایل سرد مزاجی زوجین است.

در بعد از ظهر همین روز برنامه مفرح ویژه‎ای برای دانشجویان به نام مهر و ماه در نظر گرفته شده که طی این مراسم استاد داوودی نژاد و صادقیان با اجرای نمایشی شاد، مهارت‎های لازم برای یک زندگی موفق را برای دانشجویان تشریح کردند.

حالا نوبت اهدای جوایز رسیده و زوج‏های جوان منتظر اعلام نتایج جشنواره ۱۰۱ فیروزه و البته مسابقات مختلفی هستند که ستاد ازدواج دانشجویی برای آنان درنظر گرفته بود.

نفر اول تا سوم جشنواره ۱۰۱ فیروزه به ترتیب ۷، ۵ و ۳ میلیون ریال جایزه نقدی دریافت کردند، همچنین به زوجینی که دارای فرزند بودند در قالب جشنواره دوردونه و به زوجینی که مهریه خود را ۱۴ سکه درنظرگرفته بودند در جشنواره آیینه شمعدان جوایز نقدی اهدا شد.

در این شب به یادماندنی مسئولین ستاد به هر بهانه‏ای سعی داشتند زوجین دست خالی از این مراسم خارج نشوند و بهانه‏های مختلف و با مسابقات متفاوت به دانشجویان جوایزی اهدا می‏کردند.

در سحرگاه روز سوم زوج‏های جوان دانشجو نماز صبح را در حرم مطهر رضوی اقامه کرده و زیارت وداع حضرت رضا (علیه آلاف تحیه و الثناء) را با یکدیگر زمزمه کرده و از آنجا هرکدام میتوانستند از موزه‏های حرم مطهر رضوی و موزه مردم‎شناسی بازدید کنند و بالاخره باید تا ظهر روز سوم آماده بازگشت به شهر‌های خود بشوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار