کد خبر: 940859
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان:
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: خشکسالی و ضعف منابع آبی در اثر کاهش بارش ها عامل اصلی نابودی گونه های جانوری و گیاهی در مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع استان است.

عباسعلی دامنگیر افزود: کم آبی تنوع زیستی گونه های جانوری و گیاهی را در چند سال گذشته در استان سمنان کاهش داده است.
وی خاطرنشان کرد: دلیل 70 درصد انقراض گونه های جانوری در سمنان خشکسالی است و اکنون این پدیده شوم زیست یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی و گورخر آسیایی در مناطق حفاظت شده استان را با چالش مواجه کرده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان ادامه داد: براساس آمار اکنون 40 تا 50 یوزپلنگ آسیایی و 2 هزار گورخر آسیایی در استان سمنان وجود دارد که این گونه های جانوری در 20 سال پیش 2 برابر تعداد کنونی بود.
دامنگیر اضافه کرد: با همکاری اداره کل راه و ترابری استان سمنان گام اول ایمن سازی جاده اطراف روستای عباس آباد شهرستان میامی با اعتبار 15 میلیارد ریالی به منظور ایجاد مسیر امن برای عبور یوزپلنگ آسیایی انجام شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: ساخت آبشخور، لایروبی چشمه ها و تامین علوفه از جمله راهکارهای رفع مقطعی خشکسالی در مناطق حفاظت شده است سمنان است.
کاهش بارش باران و خشکسالی کاهش زاد و ولد دلیل کاهش گونه های ارزشمند جانوری و گیاهی در مناطق حفاظت استان سمنان است که در چند سال گذشته طبیعت دوستان در قالب نذر در طبیعت و با تامین علوفه و آب برای رفع این چالش اقدام هایی انجام دادند.
25 درصد وسعت استان سمنان مناطق تحت حفاظت محیط زیست است که با 131 محیط بان از آن مراقبت می شود، 16 درصد از مناطق حفاظت شده کشور در استان سمنان قرار دارد و این استان میزبان 30 درصد از تنوع گیاهی و جانوری شناسایی شده در کشور است.
استان سمنان سه منطقه حفاظت شده در محدوده جنگل ابر، خارتوران و پرور و پنج منطقه شکار ممنوع دارد، یک ششم از کل مناطق حفاظت شده کشور در استان سمنان واقع است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر