کد خبر: 940852
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۴
سختگیری بیش از حد بانک‌ها برای ارائه تسهیلات به شهروندان زمینه فعالیت‌های مجرمانه بسیاری را برای تبهکاران فراهم می‌کند. بسیاری از شهروندان سرخورده از این سختگیری‌های بی‌مورد به افراد و شرکت‌هایی اعتماد می‌کنند که اندک سرمایه‌هایشان را هم از دست آن‌ها خارج می‌کنند. یکی از این افراد تبهکار مرد ۳۴‌ساله‌ای به نام احسان است که با فریب متقاضیان دریافت وام بیش از یکصد‌میلیارد تومان به جیب زده است.
به گزارش خبرنگار ما، چندی قبل شکایت‌های مشابهی علیه متهم ۳۴‌ساله که احسان. ع نام دارد به پایگاه سوم پلیس‌آگاهی تهران بزرگ گزارش شد. بررسی‌شکایت‌های مطرح شده نشان داد که احسان از مجرمان حرفه‌ای است که با تأسیس شرکت‌های کاغذی در زمینه پرداخت وام، مشتریان را فریب داده و از آن‌ها کلاهبرداری می‌کند. یکی از شاکیان گفت: مدتی بود که به دنبال تهیه یک وام یک‌میلیارد تومانی بودم. بانک‌ها، اما شرایط سختی برای پرداخت داشتند و درصد اقساطشان بالا بود. بعد از تحقیق متوجه تبلیغات یک شرکت ارائه دهنده وام در روزنامه‌ها و فضای مجازی شدم، برای همین با دفتر شرکت تماس گرفتم و بعد از پرسیدن شرایط اعطای وام، راهی دفتر شرکت شدم. در آنجا با چند نفر از مشاوران اعطای وام که دختران جوانی بودند حرف زدم. یکی از مشاوران گفت: شرکت وام را به من پرداخت می‌کند و من هم یک سال بعد از دریافت وام به شرکت مراجعه کرده و وام را تسویه می‌کنم. بعد از قبول شرایط دریافت وام، سند خانه و کپی اوراق هویتی‌ام را در اختیار مشاوران شرکت گذاشتم و منتظر ماندم تا پول به حسابم واریز شود. مدتی از موعد تعیین شده برای واریز وام گذشت، اما خبری از پول نبود برای همین با شرکت تماس گرفتم، اما کسی گوشی را برنداشت. نگران شدم و خودم را به دفتر شرکت رساندم. وقتی به شرکت رسیدم چند نفر آنجا تجمع کرده‌بودند. علت را که سؤال کردم گفتند که مدیر شرکت کلاهبردار بوده و فرار کرده‌است. شاکی ادامه داد: این پایان ماجرا نبود؛ چراکه چند روز بعد مدیر حقوقی یکی از بانک‌ها به در خانه‌مان مراجعه کرد و گفت که بانک خانه‌ام را مصادره کرده است. علت را که سؤال کردم گفت: من از بانک وام کلان گرفته‌ام و سند خانه‌ام هم گروی بانک است و از آنجا که اقساط را پرداخت نکرده‌ام بانک ملزم به مصادره کردن خانه شده است!
شاکی ادامه داد: بعد از تحقیق متوجه شدم که مدیر شرکت سند خانه‌ام را به همراه اوراق و مبایعه‌نامه‌ای که در اختیارشان گذاشته بودم در گرو بانک گذاشته و به نام من وام کلانی گرفته و بدون اینکه اقساط را پرداخت کند متواری شده‌است. بعد از مطرح شدن شکایت کارآگاهان پلیس متوجه شدند که مرد فریبکار از افراد زیادی به همین شیوه کلاهبرداری کرده است. او بعد از دایر کردن شرکت پرداخت وام چند منشی خانم استخدام می‌کرد و با تبلیغات گسترده در روزنامه‌ها و فضای مجازی متقاضیان وام را فریب داده و با استفاده از اسناد ملی آن‌ها وام کلان گرفته و ناپدید می‌شد. متهم بعد از آن با دایر کردن شرکت در محلی تازه دوباره به فعالیت مجرمانه‌اش ادامه می‌داد. در حالی که هر روز بر تعداد شاکیان اضافه می‌شد کارآگاهان پلیس موفق شدند آخرین مخفیگاه احسان را در خیابان نلسون ماندلا شناسایی و او را بازداشت کنند. متهم در بازجویی‌ها به کلاهبرداری‌های میلیاردی اعتراف کرد و گفت: بعد از راه‌اندازی شرکت کاغذی شروع به تبلیغات گسترده برای پرداخت وام ۵۰۰‌میلیون تا یک‌میلیارد تومان با بازپرداخت یک‌ساله در روزنامه‌ها و فضای مجازی می‌کردم. وقتی متقاضیان به دفترم می‌آمدند اسناد ملکی‌شان را می‌گرفتم و با اوراق هویتی آن‌ها وام‌های کلان می‌گرفتم. در مرحله بعد که موعد پرداخت اقساط فرار می‌رسید شرکت را تعطیل می‌کردم و در محل دیگری فعالیت خودم را شروع می‌کردم. بانک هم با افزایش بدهی اقساط به سراغ مالک اسناد می‌رفت و خانه‌هایشان را مصادره می‌کرد.
در شاخه دیگری از تحقیقات کارآگاهان با بررسی حساب‌های بانکی احسان متوجه شدند برآورد اولیه ارزش مالی پرونده بیش از یکصد‌میلیارد تومان است که تحقیقات برای شناسایی شاکیان پرونده در جریان است. سردار علیرضا لطفی، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: متهم از شرکت‌های کاغذی با عناوین مختلف برای کلاهبرداری‌های خود استفاده می‌کرد. یکی از شرکت‌هایی که متهم از آن برای ده‌ها کلاهبرداری استفاده کرده است شرکتی به نام جامعه هدف‌دار است. بنابراین افرادی که به این شیوه از آن‌ها کلاهبرداری شده است برای طرح شکایت و پیگیری پرونده خود به اداره چهاردهم پلیس‌آگاهی تهران بزرگ در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار