کد خبر: 940847
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۲
جلیقه‌زرد‌ها روز شنبه برای هشتمین هفته متوالی، برای اولین بار در سال جدید میلادی به خیابان‌ها آمدند تا نشان دهند اعتراضات ریشه‌دارتر از آن چیزی است که امانوئل ماکرون تصور می‌کند. دولت نیز برای امنیتی‌تر کردن فضا، آن‌ها را متهم به تلاش برای سرنگونی و کودتا کرد.
دیروز در هشتمین شنبه پیاپی، شهر‌های فرانسه بار دیگر چهره‌ای کاملاً امنیتی نظامی به خود گرفت و وزارت کشور ۱۰ گردان پلیس ضد شورش و سه گردان نیروی ژاندارمری با تجهیزات کامل از جمله خودرو‌های زرهی به کار گرفت. معترضان علاوه بر پاریس، در بوردو، نانت، مارسی، لیون و استراسبورگ دست به تظاهرات گسترده‌ای علیه سیاست‌های دولت ماکرون زدند. دولت فرانسه روز جمعه یک روز قبل از شروع هفته هشتم اعتراضات، در اولین جلسه شورای وزیران به ریاست ماکرون، تصمیم گرفت که از این پس با جنبش ضد سرمایه‌داری که جلیقه‌زرد‌ها آن را نمایندگی می‌کنند، برخورد شدیدتری داشته باشد و به همین دلیل بود که امانوئل ماکرون ضمن تأکید بر ادامه اصلاحات بنیادین، از اصطلاح «برانداز» برای کسانی استفاده کرد که آن‌ها را «آشوبگر» می‌خواند. بنیامین گریوو، سخنگوی دولت فرانسه هم هرچند پس از اولین جلسه شورای وزیران گفت که رئیس‌جمهور تحـول در کشور را ضروری می‌داند، ولی متعرضان را به براندازی و کودتا متهم کرد. او گفت: «در فرانسه هیچ‌کس فراتر از قانون نیست» و تأکید کرد که «هرچند بیشتر جلیقه‌زرد‌ها قانون را رعایت می‌کنند، اما این جنبش عاملی برای تحریک و شورش شده است. آن‌ها می‌خواهند به این وسیله دولت را سرنگون کنند.»‌سخنگوی دولت همچنین از مردم فرانسه خواست دیدگاه‌های‌شان را در جریان مناظره ملی که در هفته‌های آتی در تمامی مناطق برگزار می‌شود، اعلام کنند به جای آنکه به خیابان‌های بیایند: «ما به سرعت به درخواست‌های شما پاسخ می‌دهیم.» گریوو با اشاره به اینکه دولت فرانسه پاسخ‌های قابل‌توجهی به تقاضا‌های اولیه و قانونی جنبش اعتراضی و به طور خاص در زمینه قدرت داده معترضان را دعوت به مذاکره کرد: «ما آماده مذاکره با افراد صـادقی هستیم که به دنبال استفاده ابزاری از سیاست و مشکل‌سازی نیستند.»
با این حال، شهر‌های مختلف این کشور روز شنبه صحنه اعتراضات بود. گروهی از معترضان در نامه‌ای سرگشاده ضمن رد پیشنهاد مذاکره با رئیس‌جمهور، به دولت درباره رفتار با مردم معترض مانند گدایان هشدار دادند. به گزارش راشاتودی، معترضان ضمن انتقاد از اینکه با معترضان مثل گدا رفتار می‌شود، پیشنهاد گفت‌وگوی ملی را رد کردند و خواستار کاهش قابل‌توجه مالیات‌ها شدند. این نامه در شبکه اجتماعی فیس‌بوک به نمایندگی از گروهی که حدود ۳۰۰ هزار نفر از هواداران جلیقه‌زرد از آن حمایت می‌کنند، منتشر و برای رسانه‌ها هم فرستاده شده است. معترضان خطاب به ماکرون نوشتند: «در صورتی که شما و همکاران‌تان به مردم مانند گدا نگاه کنید، خشم به نفرت تبدیل خواهد شد.» در این بیانیه سه صفحه‌ای، با درخواست رئیس‌جمهور مبنی بر گفت‌وگو ملی هم مخالفت شده و آمده است: «گفت‌وگو یک تله سیاسی بود تا مسئله‌ای را که رئیس دولت را به شدت می‌ترساند، از بین ببرد.»‌
دیروز در تحولی دیگر که می‌تواند زمینه امنیتی‌تر شدن فضای فرانسه به دست دولت را فراهم کند، نماینده حزب حاکم «جمهوری به پیش» در پارلمان فرانسه گفت: نامه‌ای از یک فرد ناشناس دریافت کرده که در آن تهدید به مرگ شده است. وی این نامه را نژادپرستانه خواند و تصویر آن را منتشر کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار