کد خبر: 940808
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۳
هر چند آتش تالاب بین‌المللی هویزه به موقع خاموش نشد، اما حالا قرار است با تبدیل به منطقه گردشگری برای همیشه دست چنین حوادثی از آن کوتاه شود
ميترا شهبازى
سرویس ایران جوان آنلاین: تابستان امسال تالاب بین‌المللی هورالعظیم که بخش داخلی آن به هور هویزه شهرت دارد و در استان خوزستان قرار گرفته است؛ چندین ماه سوخت و سوخت و در نهایت بعد از نتیجه بخش نبودن هیچ کدام از برنامه‌های اطفای حریق، بارش‌های پاییزی آن را خنک و آرام کرد. به‌رغم اینکه اکنون خطری این تالاب بزرگ را تهدید نمی‌کند، اما مسئولان خوزستانی درصدد این هستند که با تبدیل آن به منطقه گردشگری نه تنها مرهمی بر داغ هویزه بگذارند، بلکه برای همیشه دست وقوع چنین حوادثی را هم از این جاذبه طبیعی کوتاه کنند.

۱۲ تیر ماه سال‌جاری بود که اولین گزارش‌ها درباره شروع آتش سوزی‎‌ها در تالاب بین‌المللی هورالعظیم منتشر شد. از همان ابتدا به‌رغم اینکه حریق در بخش خارجی تالاب بود، نیرو‌های امدادی ایران برای اطفای حریق وارد میدان شدند. چندین بار حریق اطفا شد، اما باز هم شعله‌ها از گوشه و کنار زبانه کشیدند و بالاخره به بخش داخلی تالاب که به هویزه شهرت دارد راه یافتند و در نهایت بعد چند بار عملیات اطفای حریق ناکام، بارش‌های پاییزی این آتش خشم را خاموش کردند. تالابی که از آن نام برده شد، وسعتی بالغ بر ۱۱۸ هزار هکتار دارد که بخش عمده آن در عراق قرار دارد و قسمت کمی از آن متعلق به ایران است. دلیل انجام این همه عملیات اطفای حریق و ناموفق بودن آن‌ها همین است که ورود آتش‌نشانان و هواپیما‌های اطفای حریق به کشور همسایه بدون هیچ محدودیتی نبوده است و هر بار باید مجوز به پرواز درآمدن هواپیما‌ها صادر می‌شد. از همین رو همواره دود ناشی از آتش سوزی تالاب در آسمان اغلب نقاط مرزی استان خوزستان دیده می‌شد.

هویزه با ورود گردشگران تسکین می‌یابد

حالا بعد از خنک شدن چندماهه آتش تالاب هویزه، مسئولان استانی درصدد این برآمده‌اند که هویزه را تبدیل به منطقه گردشگری کنند. اجرای چنین برنامه‌ای نه تنها منجر به این می‌شود که تالاب به صورت دائمی تحت حفاظت قرار گیرد و امکان دوباره روشن شدن آتش در آن کم شود، بلکه فرصت خوبی هم برای جذب گردشگران است. همچنین با رونق بازار صنایع دستی برای مردم منطقه هم شغلی پایدار ایجاد می‌کند. گفته می‌شود که این تالاب بین‌المللی از نظر منابع جانوری و گیاهی بسیار غنی است و هور العظیم به عنوان یکی از زیستگاه‌های حساس و مهم پرندگان مهاجر آبزی و بومی منطقه از جمله اردک‌ها، غاز خاکستری، چنگر، انواع آبچلیک شناخته می‌شود. از گونه‌های کمیاب تالاب نیز می‌توان به مرغ میوه‌خوار، اکراس آفریقایی، عروس غاز، غاز پیشانی سفید کوچک و اردک مرمری اشاره کرد؛ همچنین بیش از ۱۲ گونه ماهی هم در هور زیست می‌کنند که برخی از آن‌ها شامل بنی، عنزه، گطان، حمری، شلج، آمور، برزم، بیاح، کپور نقره‌ای می‌شود و بر اساس گفته کارشناسان بعد از وقوع حوادث متعددی همچون آتش سوزی‌های گاه و بی‌گاه، کاهش ورود آب به تالاب و خشکسالی؛ این منابع طبیعی در معرض خطر قرار گرفته‌اند. البته شرایط و مشکلات در محدوده عراقی این تالاب به نسبت بخش داخلی آن خیلی بیشتر است. بنابراین تبدیل هویزه به منطقه گردشگری می‌تواند کمک بزرگی در راستای حفظ و احیای آن باشد. از همین رو طی هفته گذشته جلسه‌ای بین مسئولان میراث فرهنگی خوزستان با بخشدار نیسان و فرماندار شهرستان هویزه برگزار شد که نتیجه آن ضرورت پیگیری برنامه‌ریزی برای احداث منطقه گردشگری در هور هویزه با جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی است. اتفاق بزرگی که به گفته کارشناسان می‌تواند در راستای توسعه صنعت گردشگری استان کمک بزرگی باشد. لازم به ذکر است که حصیربافی در خوزستان به‌خصوص شهرستان‌های منتهی به هورهویزه از اهمیت بالایی برخوردار است و به عنوان صنایع دستی منطقه شناخته می‌شود. حصیربافان نیز مواد اولیه خود را از نیزار‌های تالاب تأمین می‌کنند که طی ماه‌های اخیر ممنوعیت‌هایی برای ورود آن‌ها به منطقه تالاب ایجاد شده بود که قرار است به گفته علی عبیاوی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دشت‎آزادگان و هویزه مشکل تردد حصیربافان برای رفتن به نیزار‌های و برداشت نی‌ها از تالاب هویزه برطرف شود و چرخ صنایع دستی استان به حرکت در بیاید.

خوزستان آماده پذیرایی از گردشگران

علاوه بر آنچه گفته شد وجود تالاب سبب شده که میزان رطوبت در منطقه افزایش یابد؛ از این رو یکی از کارکرد‌های مهم هور‌العظیم، جلوگیری از اثرات مخرب طوفان شن و گرد و خاک است و می‌تواند به عنوان محلی برای زمستان گذرانی گردشگران معرفی شود. چراکه زمستان‌های این استان آب هوایی معتدل و روبه خنک دارد و هرگردشگری را از هر نقطه‌ای به سمت خود جذب می‌کند. بنابر این رونق صنعت گردشگری و ایجاد تفرجگاه‌هایی برای توریست‌ها می‌تواند به عنوان اولین گام در احیای تالاب باشد که با ایجاد اشتغال پایدار برای روستاییان منجر به کاهش انگیزه بومیان به مهاجرت و خالی شدن مرز‌ها به حساب می‌آید. البته جاذبه‌های گردشگری خوزستان تنها به ظرفیت‌های نواحی هور هویزه منتهی نمی‌شود و این استان به دلیل جای دادن سلطان داور، قدمگاه زین‌العابدین، مولا فاضل، ابراهیم خلیل، ابولفضل العباس و امیر المومنین در دل خود، از لحاظ تاریخی از اهمیت بالایی برای گردشگران برخوردار است. مضاف بر این‌ها شهرستان دشت‌آزادگان با داشتن چهار یادمان شهید سبحانی، شهید چمران، شهدای چذابه و شهید آوینی هر ساله میزبان شماری از زائران یادمان‌های دفاع مقدس است. بنابراین وجود همین ظرفیت‌ها و شکوفایی آن‌ها می‌تواند اشتغالی پایدار برای بومیان و رونق اقتصادی را ایجاد کند که بخشی از آن‌ها با تبدیل هورهویزه به منطقه گردشگری محقق می‌شود و مسئولان باید مسیر را برای سرمایه‌گذاران خصوصی هموار کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار