کد خبر: 940737
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹
مدرس بین‌المللی فوتبال می‌گوید، خط میانی تیم ملی، نقطه قوت آن در جام ملت‌های آسیاست. محصص همچنین خط دفاعی ایران را سد محکمی برای رقبا می‌داند.
 

جوان آنلاین: مرتضی محصص درباره دعوت سه‌هفته‌ای مربیان داخلی به آرامش توسط کی‌روش در آستانه جام ملت‌های آسیا اظهار کرد: ما در سه هفته پیش رو به آرامش نیاز داریم و من با این موضوع موافقم اما از طرفی معتقدم تیم ملی باید همیشه در آرامش باشد. تنها مساله جام ملت‌های آسیا نیست و جامعه فوتبال، تمام دست‌اندرکاران از مربیان و بازیکنان گرفته تا مسئولان فدراسیون و داوران باید همیشه به دنبال این آرامش باشند. عقیده شخصی‌ام این است که نباید زود قضاوت کنیم. کی‌روش و مربیان پیشین تیم ملی، خدمات بزرگی به فوتبال ایران کرده‌اند. ممکن است برخی تصمیماتش بر وفق مراد برخی نباشد و از طرفی هم ممکن است هر مربی اشتباه کند اما نمی‌توان تاثیرگذاری کی‌روش بر فوتبال ایران را کتمان کرد. او همیشه به انتخاب بازیکن از خارج کشور علاقه نشان داده و برخی انتقاد می‌کنند که کی‌روش به لیگ ایران اعتقاد ندارد اما نمی‌توان این ویژگی را ضعف یک مربی دانست.

تیم ملی ایران صاحب کمربند قوی میانی است

او افزود: تعادل بسیار خوبی در خط میانی تیم ملی داریم. فهرست اعلامی کادرفنی برای جام ملت‌ها آسیا پیش رویم است و می‌خواهم آنالیزی از این لیست داشته باشم. از ترابی که شاید جوان‌ترین بازیکن ما باشد گرفته تا اشکان دژاگه با تجربه، جزو بهترین بازیکنان ما هستند که در خط میانی قرار دارند. به این اسامی باید مسعود شجاعی را هم اضافه کنیم که شنیده‌ام قرار است آخرین حضورش در تیم ملی باشد. کی‌روش در میانه زمین، نباید نگرانی داشته باشد. هرچند دلیل عدم انتخاب علی کریمی را در این منطقه نمی‌دانم اما در مجموع معقدم که تیم ملی ایران صاحب کمربند قوی میانی است. این موضوع، نقطه قوت تیم کی‌روش است. هر کدام از این بازیکنان قابلیت بازی در پست‌های مختلف را دارند و می‌توانند هم در خط حمله و هم دفاع به کار گرفته شوند. مثل احمد نوراللهی و روزبه چشمی و حتی وحید امیری.

کارشناس و مدرس فوتبال در ادامه بررسی فهرست نهایی تیم ملی برای جام ملت‌های آسیا بیان کرد: کی‌روش در خط حمله طبق معمول به کسانی فرصت داده که به آن‌ها اعتماد دارد و می‌داند به فرامینش گوش می‌دهند. لحظه از دست دادن توپ برای کی‌روش بسیار مهم بوده و در بازی‌ها مشخص است که برای این لحظه، تمرین کرده‌اند. در این زمینه، طارمی و انصاری‌فرد خوب عمل می‌کنند و زود به میانه زمین بازمی‌گردند تا در تصاحب دوباره توپ به سایر بازیکنان کمک کنند. باید قبول کرد که کی‌روش صاحب سبک است و تاثیرش را روی فوتبال ایران گذاشته است.

محصص همچنین با تمجید از بازی بدون توپ تیم ملی، توضیح داد: بازی بدون توپ تیم ملی، بسیار منظم و تاثیرگذار است و تاثیر بازیکنی که بدون توپ است، از تاثیر بازیکن با توپ بیشتر به نظر می‌رسد. این، درس بزرگی است که کی‌روش به فوتبال ایران داده و این موضوع را در دو جام جهانی اخیر به نمایش گذاشته است. ما از روی بخت و اقبال به این موفقیت‌ها دست پیدا نکرده‌ایم و قطعا برنامه‌ای پشت همه این‌ها بوده است. در حال حاضر در اردوی تیم ملی نیستم اما از نحوه انتخاب بازیکن‌ها راضی‌ام. هر چند همه ما یکسری بازیکن مورد علاقه داریم که دوست داشتیم در اردوی تیم ملی می‌ماندند اما الآن زمان آن نیست که جای بازیکن مورد علاقه‌مان را خالی بدانیم. الآن زمان روحیه دادن و ایجاد همدلی بیشتر است.

او در ادامه بررسی فهرست تیم ملی به "اهمیت حضور سردار آزمون و مهدی طارمی در خط حمله" اشاره کرد و افزود: امیدوارم آزمون که مصدوم شده، به مسابقات برسد چرا که از بازیکنان مهم تیم است. ما با حضور طارمی و آزمون می‌توانیم در خط جمله، تغییر ایجاد کنیم. این اتفاق می‌تواند حریف را غافلگیر کند و شما زمانی می‌توانی چنین کاری کنی که بازیکنانت از نظر فیزیکی و روانی آماده باشند.

مدرس بین‌المللی فوتبال همچنین درباره وضعیت خط دفاعی ایران در جام‌ملت‌ها تصریح کرد: کنعانی‌زادگان با ۲۴ سال سن، می‌تواند از مدافعان مرکزی خوب تیم ملی باشد و اصلا جای تعجب نیست که اگر او به عنوان مدافع مرکزی فیکس در جام ملت‌ها بازی کند. مجید حسینی نیز صاحب تجربه شده است. منتظری و پورعلی‌گنجی نیز همین طور. معتقدم خط دفاعی ما با حضور حاج صفی، منتظری و غفوری می‌تواند سد محکمی برای هر تیمی در آسیا باشد. ما همچنین صاحب بهترین دروازه‌بان آسیا هستیم. علیرضا بیرانوند نه به خاطر این که پنالتی رونالدو را در جام جهانی مهار کرد بلکه به خاطر درخشش‌های مداومش در پرسپولیس و تیم ملی، آماده‌ترین دروازه‌بان محسوب می‌شود. او صاحب تجربه بالایی شده و به خوبی با مدافعان پیش رویش ارتباط برقرار می‌کند.

محصص تاکید کرد: من تیمی را در جام ملت‌های‌ آسیا قهرمانی می‌بینم که بازیکنانش به لحاظ ارتباطات کلامی و غیرکلامی بهتر باشند. ارتباط غیرکلامی با تمرین‌ها و حرکات بدون توپ به‌دست می‌آید. ارتباط کلامی نیز حلال مشکلات است و باید قبل، حین و بعد از بازی وجود داشته باشد. هر تیمی که در این مسابقات قهرمان شود، از نظر ارتباطی در سطح بالایی قرار دارد؛ به خصوص ارتباط غیرکلامی. باید بازیکنان هم‌دلی و هم‌خوانی داشته باشند. در غیر این صورت کار، بسیار سخت خواهد شد. اگر بهترین مربی دنیا را هم روی نیمکت داشته باشید، او نمی‌تواند معجزه کند اما ارتباطات قوی می‌تواند بسیار از ضعف‌ها را بپوشاند. زمانی که همدلی ایجاد شود، توانایی شکست دادن هر حریفی وجود خواهد داشت.

او همچنین در بخش دیگری از گفت‌وگو با ایسنا به بررسی حریفان ایران در جام ملت‌های آسیا پرداخت و گفت: بازی نخست ما مقابل یمن فوق‌العاده مهم است و ما باید قدم اول را خوب برداریم. نتیجه مساوی یا شکست در این بازی اصلا جالب نیست. ما نباید یمن را یک کشور جنگ‌زاده و ضعیف بدانیم. این تیم در خارج از یمن اردو برگزار کرده و صاحب مربی‌ خوبی از کشور چک است. این تیم اصلا حریف ضعیفی نیست و نباید ملی‌پوشان، این بازی را از پیش برنده بدانند. در مورد ویتنام هم باید بگویم، من یک ماه پیش در این کشور دوره مربی‌گری تدریس کردم. سرمربی ویتنام، یک مربی اهل کره‌جنوبی است که دستیار گاس‌هیدینگ در جام جهانی ۲۰۰۲ بوده است. او ۹ سال پیش نیز در کلاسی، شاگردم بود. مربی بسیار با درایتی است. من دو بازی از ویتنام را مقابل کامبوج و اندونزی دیده‌ام. آن‌ها بسیار دونده و منسجم هستند. البته کی‌روش بهتر از من آن‌ها را می‌شناسد. تیم ملی عراق نیز برای همه علاقه‌مندان به فوتبال، تیم شناخته‌ شده‌ای است. بازیکنان بسیاری از این کشور در ایران بازی کرده‌اند و مصاف با عراق، سخت‌ترین بازی مرحله گروهی ما خواهد بود. آن‌ها مربی جوان اما باتجربه‌ای دارند که سابقه حضور در فوتبال اسلوونی، مقدونیه و امارات را در کارنامه دارد. در مجموع عراق، قدرتمندترین حریف گروهمان است اما نباید دو تیم دیگر را هم دست‌کم بگیریم.

محصص اضافه کرد: حریفان ایران در مراحل حذفی را نمی‌توان پیش‌بینی کرد اما ژاپن تیم همیشه آماده‌ای است. من با کی‌روش هم عقیده‌ام و استرالیا، کره‌جنوبی و ژاپن را حریفان اصلی ایران می‌دانم. چین نیز با این که با لیپی شکست خورده اما تیم خوبی است. فیلیپین با اریکسون نیز همین طور است. مجسم کردن برنده قبل از شروع بازی‌ها، کار بچه‌گانه‌ای است. ما یک جام بسیار سخت را پیش رو داریم. امارات با زاکرونی از چند ماه قبل تمرین کرده و اگر قرار باشد با این تیم بازی کنیم، مصافی طوفانی خواهد شد. شناختی که کشورهای حوزه خلیج‌فارس از ما دارند، به اندازه شناخت ما از آن‌ها نیست. در هر حال، شانس کره‌جنوبی، استرالیا و ژاپن روی کاغذ برای رسیدن به فینال زیاد است اما ساده‌اندیشی است که این سه تیم را شانس اصلی فینالیست شدن بدانیم. معتقدم جام بسیار سختی پیش رو است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا هواداران تیم ملی باید از تساوی در دیدار دوستانه مقابل فلسطین نگران باشند، گفت: نه تنها تساوی مقابل فلسطین نگران کننده نیست بلکه حتی اگر به این تیم می‌باختیم هم نباید نگران می‌شدیم. بسیاری از مربیان، قدرت واقعی تیمشان را قبل از مسابقات نشان نمی‌دهند. شکست دادن فلسطین برای فوتبال ایران، افتخار نبود. ما باید بدانیم که کی‌روش مربی بسیار با تجربه‌ای است. یکی از برگ‌های برنده مربیان پرتغالی مثل مورینیو و کی‌روش همین زیرکی آن‌هاست. آن‌ها بسیار باهوش و زیرکند و هیچ وقت تمام قوای تیمشان را به حریف نشان نمی‌دهند.

محصص همچنین از "انگیزه سرمربی تیم ملی برای اضافه کردن قهرمانی به کارنامه درخشانش در فوتبال ایران" گفت و افزود: کی‌روش با ایران، قهرمانی نداشته و امیدوارم نمایش خوبی در جام ملت‌ها داشته باشد. نه این که بخواهیم با پنالتی قهرمان شویم. البته قهرمان شدن به هر روشی، عالی است و ایرادی ندارد اما امسال، تیم ملی ایران شایسته این است که با بازی خوب و شیوه دلخواه کی‌روش قهرمان شود؛ نه از روی شانس، اقبال و اشتباه حریف. این یک فرصت طلایی است که تیم ملی بتواند قهرمان شود اما کار بسیار سخت است. هیچ تیمی در مسابقات نیست که دلش نخواهد قهرمان شود. امیدوارم آن وحدت و همدلی که کی‌روش گفته، برای همیشه در فوتبال ایران پایدار باشد. این طور نباشد که قبل از یک تورنمنت خاص به تفاهم برسیم و دوباره بعد از مسابقات، مشکلات هویدا شود. امیدوارم این حمایت همیشه وجود داشته باشید و ما در جام ملت‌های آسیا موفق باشیم.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار