کد خبر: 940691
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۰
امروز جام ملت‌های آسیا در امارات آغاز می‌شود
جام ملت‌های آسیا در حالی از امروز در امارات آغاز می‌شود که تیم کشورمان که با شعار «۸۰ میلیون نفر، یک ملت، یک ضربان قلب» پا به این رقابت‌ها گذاشته برای شکست طلسم ۴۳ ساله قهرمانی تلاش می‌کند.
سعيد احمديان
فوتبال‌دوستان آسیایی از امروز تا ۱۱ بهمن خواب ندارند. هفدهمین دوره جام ملت‌ها از امروز در امارات آغاز می‌شود تا هواداران فوتبال در قاره کهن ساعت‌هایشان را با ابوظبی تنظیم کنند و گوش به زنگ اتفاقاتی باشند که در استادیوم‌های ابوظبی، دبی، شارجه و العین می‌افتد.

بزرگ‌ترین جام ملت‌های تاریخ
هفدهمین دوره جام ملت‌های آسیا نسبت به ۱۶ دوره گذشته یک تفاوت آشکار دارد و آن هم افزایش تیم‌های شرکت‌کننده است. این دوره از رقابت‌ها برای اولین بار با حضور ۲۴ تیم برگزار می‌شود تا کشور‌های بیشتری در جام آسیا مشارکت داشته باشند و برای بخش بیشتری از مردم بزرگ‌ترین قاره جهان هیجان‌انگیز باشد. شیخ سلمان، رئیس بحرینی کنفدراسیون فوتبال آسیا از خوشحالی‌اش به خاطر این اتفاق می‌گوید: «خوشحالم که با افتخار بگویم ذوق و اشتیاق در میان فوتبال‌دوستان قاره آسیا به اوج خود رسیده تا شاهد بهترین تورنمنت تمام ادوار فوتبالی قاره کهن باشند. تورنمنتی که بیش از نیمی از کشور‌های قاره کهن را درگیر خود کرده است.»
۲۴ تیم آسیایی در این دوره از رقابت‌ها در هشت گروه قرار گرفته‌اند و تیم‌های اول، دوم و سوم هر گروه راهی مرحله یک‌هشتم نهایی می‌شوند. در گروه A. امارات، تایلند، هند و بحرین حضور دارند. استرالیا، سوریه، فلسطین و اردن نیز تیم‌های گروه B. را تشکیل می‌دهند. در گروه C. کره جنوبی، چین، قرقیزستان و فیلیپین قرار دارند. ایران در گروه D. با تیم‌های عراق، ویتنام و یمن همگروه است. در گروه E. عربستان، قطر، لبنان و کره شمالی حضور دارند و در نهایت نیز در گروه پایانی این رقابت‌ها یعنی گروه F. ژاپن با تیم‌های ازبکستان، عمان و ترکمنستان قرار دارد.

۲۳ سال پس از اولین میزبانی
جام ملت‌های ۲۰۱۹ دومین میزبانی امارات در این رقابت‌هاست. کشوری که کمتر از ۵۰ سال از تأسیس‌اش می‌گذرد، اما همواره کوشیده تا از درآمد هنگفت نفتی خود در زمینه‌های تبلیغاتی و میزبانی رقابت‌های مختلف بیشترین استفاده را ببرد و ورزش نیز از این قاعده مستثنا نبوده است. حالا آن‌ها از امروز میزبان  جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ هستند، آن هم ۲۳ سال پس از اینکه برای اولین بار میزبانی این مسابقات را برعهده داشتند.
جام ملت‌های ۹۶، اولین میزبانی امارات در جام ملت‌ها بود، مسابقاتی که برای هواداران فوتبال ایران با خاطرات خوشی همراه بود. اگرچه با ناداوری‌های صورت گرفته در نیمه‌نهایی، شاگردان محمد مایلی‌کهن راهی فینال نشدند، اما این تیم در حالی با کسب مقام سوم به تهران بازگشت که ترکیب ایران در این رقابت‌ها نسل طلایی فوتبال کشورمان را تشکیل می‌داد، نسلی که تا دو دهه پس از درخشش هنوز روی دست‌شان بازیکن نیامده است. در دومین میزبانی امارات در جام ملت‌ها، مسابقات گروه‌های هشت‌گانه در چهار شهر ابوظبی، دوبی، العین و شارجه و در هشت ورزشگاه در این شهر‌ها برگزار می‌شود تا به مدت یک ماه کشور کوچک حوزه خلیج‌فارس تنور داغ فوتبال آسیا باشد.

جام پرستاره و گرانقیمت
هفدهمین دوره جام ملت‌ها، شاهد حضور ستاره‌های زیادی از بازیکنان آسیایی شاغل در لیگ‌های اروپایی خواهد بود که این مسابقات را جذاب‌تر می‌کند. هفته گذشته بود که یکی از رسانه‌های آسیایی فهرست گران‌ترین بازیکنان حاضر در جام ملت‌ها را منتشر کرد که در این فهرست، لیگ برتر انگلستان بیشترین نماینده را به خود اختصاص داده است. علیرضا جهانبخش، متیو رایان هم‌تیمی استرالیایی جهانبخش (دروازه‌بان برایتون)، آرون موی هافبک استرالیایی هادرزفیلد، یوشینوری موتو مهاجم ژاپنی نیوکاسل، مایا یوشیدا مدافع ژاپنی ساوتهمپتون، کی سونگ یئونگ هافبک کره‌ای نیوکاسل، سون هیئونگ مین بال کره‌ای تاتنهام و نیل اتریج دروازه‌بان فیلیپینی کاردیف، هفت بازیکن لیگ برتر انگلیس هستند که در فهرست ستاره‌های احتمالی جام ملت‌های آسیا از نگاه رسانه‌ها قرار گرفته‌اند.
در این بین تمام نگاه‌ها به سون است، ستاره کره‌ای تاتنهام که با ۵۰ میلیون یورو گرانقیمت‌ترین بازیکن جام ملت‌هاست. ستاره‌ای که این روز‌ها در لیگ جزیره می‌درخشد و برای تیم خود در این فصل ۹ گل زده و پنج پاس گل داده است.

حمله به طلسم ۴۳ ساله
با تمام اینها، هفدهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌ها از امروز با بازی افتتاحیه امارات و بحرین در ورزشگاه ابوظبی از گروه A‌آغاز می‌شود، رقابت‌هایی که پس از انجام ۵۱ بازی قهرمانش را می‌شناسد، قهرمانی که خیلی از هواداران فوتبال ایران امیدوارند روی دست کاپیتان کشورمان بلند شود تا پس از ۴۳ سال به حسرت قهرمانی در جام ملت‌ها پایان داده شود، آن هم تیمی که با شعار «۸۰ میلیون نفر، یک ملت، یک ضربان قلب» پا به این رقابت‌ها گذاشته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار