کد خبر: 940673
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۳
در دیدار وزیر اقتصاد با مراجع مطرح شد
فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی به همراه جمعی از معاونان و مسئولان این وزارتخانه روز گذشته در سفری یک روزه به قم با حضرات آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی و جوادی آملی دیدار و از وضعیت اقتصادی کشور و برنامه‌های پیش رو در جهت اصلاح نظام بانکداری گزارشی ارائه کرد.
به گزارش رسا، آیت‌الله حسین نوری همدانی در دیدار وزیر اقتصاد با بیان اینکه مدیریت یکی از مشکل‌ترین کار‌های دنیا است، گفت: اداره یک مجموعه بر اساس عدالت و حق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. وی افزود: خداوند به مسئولان توفیق داده که به جامعه خدمت کنند، اقتصاد یکی از ارکان زندگی انسان‌ها است، سروکار همه مردم با اقتصاد است و اگر مشکلی وجود داشته باشد زود خود را نشان می‌دهد، مردم باید رفاه اقتصادی را در زندگی خود ببینند.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه آمار و ارقام مسئولان از پشت در‌های بسته و در روزنامه‌ها دردی از مشکلات مردم دوا نمی‌کند، اظهار داشت: در صورتی می‌توانیم ادعا کنیم که پیشرفت اقتصادی داشتیم که در سفره مردم محسوس باشد. وی با انتقاد از گرانی‌های بی حساب و کتاب اجناس ادامه داد: مردم در زندگی و سفره خود رفاه اقتصادی نمی‌بینند، بلکه هر روز گرانی‌های بیشتر را مشاهده می‌کنند، این در حالی است که مسئولان باید نظارت‌های لازم را داشته باشند تا شاهد این مشکلات نباشیم. آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات مربوط به تحریم‌ها نیست، علت مشکلات و گرانی‌های اخیر را عدم نظارت مسئولان دانست و ابراز داشت: مردم از گرانی رنج می‌برند و تحت فشار هستند. وی عنوان کرد: مسئولان باید بر مسائل اقتصادی و وضعیت بازار اشراف و نظارت داشته باشند، فشار‌های اقتصادی با آمار دادن درست نمی‌شود بلکه دلسوزی مسئولان را می‌طلبد، دولت باید نظارت لازم را داشته باشد.

بانک‌ها اصلاح شوند اقتصاد سامان می‌گیرد
آیت‌الله مکارم شیرازی سامان یافتن اقتصاد کشور را در گرو اصلاح سیستم بانکی دانست و تأکید کرد که داد مردم از دست بانک‌ها بلند است.
آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید در دیدار وزیر اقتصاد، با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی منجر به مشکلات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی می‌شود، گفت: اقتصاد می‌تواند عاملی برای ساماندهی مسائل فرهنگی و سیاسی باشد. وی در ادامه تصریح کرد: مشکلات امروز جامعه بخشی از آن منشأ خارجی دارد و به تحریم مرتبط است؛ اما باید بدانیم که بخش قابل توجهی از مشکلات منشأ داخلی دارد. آیت‌الله مکارم شیرازی با انتقاد از عدم نظارت دقیق دولت بر واردات و صادرات، گفت: اینکه گفته می‌شود کمتر از ۲۵ درصد صادرکنندگان ارز خود را وارد بازار کرده‌اند، واقعاً جای تعجب دارد. وی افزود: عده‌ای نیز با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی اجناس و کالا وارد می‌کنند، اما با قیمت‌های بالا به مردم می‌فروشند، این نشان می‌دهد نظارت درستی وجود ندارد.
‌وی در ادامه با اشاره به مشکل بانک‌ها، خاطرنشان کرد: تا بانک‌ها اصلاح نشوند اقتصاد سامان پیدا نخواهد کرد، متأسفانه کنترل دولت در این خصوص کم است، بانک‌ها هر کاری که دلشان بخواهد انجام می‌دهند و عملکرد نادرست‌شان داد مردم را درآورده است.

مراقب موش‌های ذخایر مملکت باشید
حضرت آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه مراقب داشته‌های کشور باشیم، گفت: اگر اختلاس و بی نظمی مالی در کشور نباشد، قطعاً تحریم‌ها هیچ اثری نخواهد داشت.
فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین به همراه جمعی از معاونان و مسئولان این وزارتخانه با حضور در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت‌الله جوادی آملی دیدار و گفت‌وگو کرد.
آیت‌الله جوادی آملی در این دیدار، به تبیین چیستی و جایگاه «مال و ثروت» از منظر قرآن کریم پرداخت و بیان داشت: قرآن کریم «مال» را معرفی و جایگاه آن را در نظام اقتصادی تبیین می‌کند، همچنین مشخص می‌کند که مال و ثروت جامعه باید در دست چه کسانی باشد و بعد فروعات مدیریتی را نیز ذکر می‌کند. وی ادامه داد: خداوند در سوره مبارکه نسا فرمود: مال، ستون فقرات یک ملت است، اگر ملتی بخواهد قیام کند و بایستد باید ستون فقرات سالم داشته باشد و، چون مال، ستون فقرات جامعه است و ایستادگی و قیام ملت به آن وابستگی دارد، بنابراین نباید مدیریت آن در دست افراد نالایق و سفیه باشد؛ کسی که عرضه ندارد ثروت مملکت را به دست او ندهید. آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: از سوی دیگر باید این نکته را در نظر داشت که اگر مال که ستون فقرات جامعه است آسیب دید، درمان آن کار هر کسی نیست و یک متخصص نیاز دارد که آن را ترمیم کند. آیت‌الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: اصل دومی که قرآن کریم بر آن تأکید دارد این است که مال و ثروت جامعه نباید منحصراً در دست دولت باشد، مانند آنچه در نظام سوسیال شرق شاهدیم و نباید در دست یک عده خاص باشد، مانند آنچه در نظام کاپیتال غرب می‌بینیم، بلکه مال و ثروت مانند خون است که باید در تمام اعضا و بدنه جامعه در گردش باشد و هر عضو با توجه به ظرفیت و شایستگی خود در آن سهیم شود؛ اگر کسی عرضه تولید داشت نباید به او سخت گرفت و او را از ثروت محروم کرد و کسی که عرضه ندارد نباید بتواند به واسطه رشوه و زد و بند، بیش از لیاقت خود از ثروت جامعه بهره‌مند شود.
مفسر برجسته قرآن کریم در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: طبق بیان مولوی، کشاورزی که سال‌ها گندم ذخیره می‌کرد وقتی به انبار خود مراجعه نمود، دید اثری از گندم‌ها نیست، چراکه چند موش در زیر انبار او لانه کرده بودند و هرچه را کشاورز در طی سال‌ها ذخیره کرده بود به یغما برده بودند، ما نیز باید مراقب موش‌هایی که ممکن است به ذخایر ثروت این مملکت نفوذ کنند و به آن آسیب برسانند، باشیم. وی تأکید کرد: باید مراقب ذخایر و داشته‌های کشور و نظام‌مان باشیم که در معرض خطر‌هایی همچون غارت غارتگران نباشند وگرنه ما در این مملکت به لطف الهی همه چیز داریم و از همه امکانات و نعمات برخورداریم، اگر اختلاس و بی نظمی مالی در کشور نباشد قطعاً تحریم‌ها هیچ اثری نخواهند داشت.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
0
0
" از مسئولین راه حل و زمان بندی
طرح هایشان را بخواهید " تا مشخص شود " دولت در مسیر بهتری حرکت می کند " یا هنوز در مسیر وعده و وعید های الکی " طی طریق می کند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار