سرویس ایران جوان آنلاین: رفع محرومیت و ایجاد اشتغال در مناطق محروم استان اردبیل از اقدامات خوب بسیج سازندگی استان بوده است و با اجرای طرحهای اقتصاد مقاومتی و اشتغالزا، بسیج سازندگی بیش از ۲ هزار فرصت شغلی در مناطق محروم و روستایی استان اردبیل ایجاد کرده است که مهمترین آنها ایجاد کارگاههای تولیدی، پرورش دام نژاد اصلاح شده، بستهبندی اقلام کشاورزی و میوههای خشک شده باغداران و... است. اقدماتی که مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل در زمینه اشتغال در مناطق محروم اردبیل به روزنامه جوان میگوید: «در بحث اشتغال همه به فکر رویش هستند به فکر ریزش نیستند فقط آمار میدهیم که شغل جدید ایجاد شده به فکر اینکه چند تا کارخانه بسته شده یا چند نفر کارگر بیکار شده نیستیم و هیچ کس هم در این مورد برنامه خاصی ندارد.»
باید به دنبال توانمندسازی مردم باشیم حالت تصدیگری پیدا نکنیم بلکه کار تسهیلگری روی مردم انجام دهیم مردم را باید تشویق کنیم خودشان در مباحث اقتصادی توانمند شوند باید ما کار را به سراغ مردم ببریم تا یاد بگیرند و خودشان برای خود اشتغالزایی بکنند در اینجا هم توانمندسازی اتفاق میافتد هم بهرهوری بالاتر میرود. اینها بخشی از حرفهای مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل است که معتقد است: «در جنگ اقتصادی همه باید دست به دست هم دهیم تا از این جنگ هم مثل جنگ سخت و جنگ فرهنگی به سلامت عبور کنیم با این تفاوت که جنگ اقتصادی وظیفه نیروهای انقلابی و ارزشی نسبت به سایر ایام سنگینتر است.» سرهنگ پاسدار علی پیرجاهد ادامه میدهد: «ممکن است بسیاری شعار اقتصاد مقاومتی را پررنگتر از سالهای قبل بیان کنند ولی عمل نکنند مواظب شعارزدگی اقتصاد مقاومتی باشیم باید وارد عمل شویم همه امکانات نیروها، سرمایه مخصوصاً سرمایه اجتماعی و علم و دانش را در کشور داریم اگر از این سرمایهها استفاده کنیم موفق خواهیم شد.»
پرداخت ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای اشتغال و تولید
در راستای انسجام در اجرای برنامههای بسیج سازندگی بانک اطلاعات فعالیت این سازمان در اردبیل تشکیل شده و تلاش و جدیت بر این است تا بتوانیم با توسعه فعالیتها در سطح استان زمینهساز عمران و آبادانی هر چه بیشتر در منطقه شویم. پیر جاهد با اشاره به فعالیتهای انجام شده توسط بسیج سازندگی در سطح استان اردبیل بیان میکند: «در سه سال گذشته بسیج سازندگی استان موفق به ارائه تسهیلات به میزان بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال شده است که با ارائه این تسهیلات شاهد توسعه اشتغال و تولید در سطح استان بودیم.» وی میافزاید: «با ارائه این تسهیلات ۳ هزار و ۲۹۳ کارگاه تولیدی راهاندازی شده و زمینه برای ایجاد اشتغال برای بیش از ۲ هزار نفر در مناطق محروم و روستایی استان فراهم شده که این امر نقش بهسزایی در توسعه اشتغال و تولید در استان داشته و بخش مهمی از مشکلات در این زمینه را برطرف کرده است.»
حمایت از سرمایهگذارها در مناطق محروم
وظیفه تمام ارگانها این است مکانهای بلااستفاده را در اختیار سرمایهگذارها و افرادی که کار بلد هستند بگذارند تا بدون پرداخت هزینههای اضافی و اجاره بها در مناطق محروم هم آموزش دهند و هم برای اقشار محروم کار ایجاد کنند. مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل میگوید: «کار را به طرف مردم سوق دهیم به این طریق که بستههای تشویقی در اختیار سرمایهگذارها قرار دهیم تا برای سرمایهگذار هم سودمند باشد، فضای بلااستفاده دولتی را در اختیارسرمایهگذار قرار دهیم و از آنها بخواهیم که با یک دوره آموزشی به جای پرداخت اجاره بها کاری را در آن مکان شروع کنند و چند نفر را به کار گیرند هم آموزش صورت گرفته هم باعث اشتغالزایی چندین نفر در آن مکان میشود.» وی با اشاره به اینکه بسیج سازندگی با سازمان تبلیغات در این مورد قرارداد بسته میافزاید: «شبستانهای مساجد و همچنین پایگاههای بسیج را در اختیار افراد کار بلد قرار دادیم تا شغلی را در آن مکانها ایجاد کنند این امر باعث اشتغالزایی بسیاری از جوانان بیکار که سرمایه مناسبی برای ایجاد شغل ندارند شده است.»
این مسئول بیان میکند: «در شهر اردبیل نزدیک ۵۰ تا شبستان و پایگاه در اختیار سرمایهگذار قرارداده شده است تولید کنندهها بدون پرداخت اجاره بها و هزینههای جاری در آنجا مشغول فعالیت هستند و باعث اشتغالزایی افراد در مناطق محروم شدهاند. در حاشیه شهر افراد کم بضاعت هستند که نمیتوانند برای راهاندازی کاری از تسهیلات وام استفاده کنند ما با این کارها این امکان را به آنها دادیم که برای خود و افراد کم بضاعت محله اشتغال ایجاد کنند و به فعالیت بپردازند.»
مشکل اصلی استان برندسازی است
از آنجا که برندسازی، بسته بندی و استانداردسازی تولیدات یکی از نقاط ضعف در داخل استان اردبیل است پس باید روی استانداردسازی و بسته بندی کالاها کار شود در خود استان اردبیل روی برندسازی هیچ یک از کالاها کار نشده است متأسفانه از استانهای دیگر به اردبیل آمده با سرمایهگذاری روی کالاهای ضروری ما در خود استان برندسازی و بسته بندی میکنند به بازارهای داخلی حتی به خارج از کشور به نام خود صادر میکنند. مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل در این باره به خبرنگار «جوان» میگوید: «برندسازی در اردبیل یک مشکل اساسی است که متأسفانه روی برندسازی کالاها کار نشده است به همین خاطر از استانهای دیگر برروی کالاهای اساسی ما برندسازی میکنند به نام خود به فروش میرسانند به عنوان مثال اردبیل دومین شهر صنعت فرش در کشور است در حالیکه تبریز با سرمایه گذاری صنعت فرش را از دست ما گرفته و بافندههای اردبیل به طور مستقیم با مقداری دستمزد فرش را برای آنها میبافند و تجار تبریزی این صنعت اردبیل را به نام خود به فروش میرسانند.» وی میافزاید: «برای برندسازی ملی باید اتحادیهها یک کارگروه تشکیل بدهند با یک هماهنگی یک شغل را ایجاد کنند و همه محصولات را در یکجا جمع کنند با یک برند تبلیغ کنند و به فروش برسانند فقط به فروش داخل استان فکر نکنند باید با تولید بیشتر خود به صادرات خارج از استان فکر کنند با این کارها شاید استان هم به پیشرفتهایی دست پیدا کرد.» پیرجاهد در خصوص صنایع تبدیلی بیان میکند: «در مورد صنایع تبدیلی در استان زیاد کار نشده باید صنعتی به استان بیاید که مرتبط با نیاز خود استان باشد برای جلوگیری از هدررفت محصولات باغداران و کشاورزان باید کارخانهای در استان ساخته شود که از دورریز کردن میوههای خشک جلوگیری شود ما تا حد امکان به باغداران یاد دادیم که این محصولات را میتوانند در منزل به صورت بستهبندی به بازار ارائه دهند یا کشاورزان لبنیات خود را به جای فروختن به استانهای دیگر خودشان با بکارگیری نیرو از روستا کارهای لبنیات را انجام دهند ولی مردم خریدار بسته بندیهای تمیز و شیک هستند متأسفانه در مورد بسته بندی در استان با مشکل روبهرو هستیم اگر این کار را با ساخت یک کارخانه انجام دهیم در پیدا کردن بازار داخلی و خارجی موفق خواهیم شد.»